Σελίδες

Πέμπτη 21 Απριλίου 2011

ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗ ΤΟΥ «ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» ΚΑΙ ΣΤΟ ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ Πρωτοβουλία των Οικολόγων Πράσινων για κοινή ερώτηση. Ανταποκρίθηκε θετικά ο Ν. Χουντής.


Πρωτοβουλία για κοινή ερώτηση στο θέμα της εκποίησης και οικοδόμησης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, ανέλαβαν οι Οικολόγοι Πράσινοι στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Στην πρωτοβουλία ανταποκρίθηκε θετικά ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Χουντής, που συνυπογράφει με τον Μιχάλη Τρεμόπουλο το κείμενο της ερώτησης.

Στην κοινή ερώτηση υπογραμμίζεται το πολύ υψηλό έλλειμμα πρασίνου που παρουσιάζει η Αθήνα με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα και τους στόχους που θέτει το Πράσινο Βιβλίο της Ε.Ε. για το αστικό περιβάλλον, για να τονιστεί ότι η επικείμενη οικοδόμηση του Ελληνικού, μερική ή ολική, κάνει την επίτευξη των στόχων αυτών απολύτως ανέφικτη, ακόμη και στο απώτερο μέλλον.   
Η Αθήνα διαθέτει μόλις 2,55 τ.μ. ανά κάτοικο έναντι 10 τ.μ. των ευρωπαϊκών προδιαγραφών, ενώ υπολογίζεται ότι χρειάζεται επιπλέον 30.000-50.000 στρέμματα πρασίνου ή 3 εκατομμύρια δέντρα για να φθάσει τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Το έλλειμμα αυτό οδηγεί και σε υψηλά επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης με αναπόφευκτες συνέπειες και για τη δημόσια υγεία. Στον αστικό ιστό της Αθήνας, το πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού αποτελεί σήμερα τη μεγαλύτερη δημόσια έκταση. Αν οικοδομηθεί, οι αδόμητες δημόσιες εκτάσεις που θα απομείνουν θα είναι απολύτως ανεπαρκείς για να καλύψουν, έστω και εν μέρει, το έλλειμμα πρασίνου στην πόλη.
Προς την Κομισιόν τίθεται το ερώτημα κατά πόσο θεωρεί αποδεκτό να επιδιώκεται η μείωση του ελληνικού δημόσιου χρέους με μη αντιστρέψιμη επιδείνωση του αστικού περιβάλλοντος, αλλά και αν εξακολουθεί να ισχύει η απάντησή της σε παλιότερη ερώτηση του Δημ. Παπαδημούλη (2007)  ότι η δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου στο Ελληνικό είναι επιλέξιμη για ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση.  
«Τα επείγοντα ζητήματα υπεράσπισης των ελεύθερων χώρων, ξεπερνούν τα κομματικά σύνορα», δήλωσε ο Μιχάλης Τρεμόπουλος. «Αν με τα ελλείμματα και το χρέος φορτώνονταν στις επόμενες γενιές οι συνέπειες ενός αδιέξοδου μοντέλου πλασματικής ευημερίας, τώρα τα δύο κόμματα εξουσίας και η τρόικα  κάνουν το ίδιο σε πολλαπλάσια κλίμακα θυσιάζοντας στο βωμό του χρέους ζωτικά συλλογικά αγαθά. Οι ευρωπαϊκές πολιτικές και στόχοι για το αστικό περιβάλλον αφήνονται μεν από νομική άποψη στη δικαιοδοσία των τοπικών και εθνικών αρχών, δεν παύουν όμως να έχουν ιδιαίτερη πολιτική σημασία. Αποτελεί λοιπόν πραγματική απαξίωση της Ευρώπης, να προωθεί η Κομισιόν σε χώρες μέλη επιλογές που κυριολεκτικά ακυρώνουν κάθε προοπτική για επίτευξη τέτοιων ευρωπαϊκών στόχων. Οι Οικολόγοι Πράσινοι ελπίζουμε να διευρυνθεί και με άλλες πολιτικές δυνάμεις η σημερινή κοινή πρωτοβουλία για το Ελληνικό: η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη και οι άλλες ελληνικές τσιμεντουπόλεις δεν αντέχουν να θυσιάσουν ούτε ένα τετραγωνικό ελεύθερων χώρων. Από την πλευρά μας θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε τους αγώνες των πολιτών, αναδεικνύοντας σε όλα τα επίπεδα ότι οι αβαρίες στο περιβάλλον δε δίνουν τελικά διέξοδο ούτε στην οικονομία».     
Για περισσότερες πληροφορίες:    Μιχάλης Τρεμόπουλος          6982 689868
                                                       Γιάννης Παρασκευόπουλος   6979 952070
(ακολουθεί το κείμενο της κοινής ερώτησης για το Ελληνικό)
 Θέμα:  Εκποίηση και οικοδόμηση δημόσιας έκτασης στο πρώην αεροδρόμιο Αθηνών
Το Πράσινο Βιβλίο της Ε.Ε. για το αστικό περιβάλλον (1) ορίζει ως ελάχιστο αποδεκτό επίπεδο χώρων πρασίνου τα 10 τετραγωνικά μέτρα ανά κάτοικο.  Η Αθήνα διαθέτει μόλις 2,55 τ.μ. ανά κάτοικο (2). Υπολογίζεται ότι χρειάζεται επιπλέον 30.000-50.000 στρέμματα πρασίνου (3) ή 3 εκατομμύρια δέντρα (3) για να φθάσει τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Το έλλειμμα αυτό οδηγεί και σε υψηλά επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης (4) με αναπόφευκτες συνέπειες και για τη δημόσια υγεία (5). Το πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού αποτελεί τη μεγαλύτερη εναπομένουσα μεμονωμένη δημόσια έκταση στον αστικό ιστό της Αθήνας, για δυνητική συμβολή στην κάλυψη του ελλείμματος πρασίνου, έστω εν μέρει. Η ελληνική κυβέρνηση όμως εξαγγέλλει την εκποίηση σημαντικού τμήματός του για οικιστική ανάπτυξη (6).  Αν αυτό υλοποιηθεί, θα είναι αδύνατον για την Αθήνα να φθάσει τα ευρωπαϊκά πρότυπα πρασίνου ακόμη και μακροπρόθεσμα, καθώς  σημαντικά τμήματα του Ελληνικού έχουν ήδη οικοδομηθεί, ενώ τα υπόλοιπα αποθέματα δημόσιας γης στον αστικό ιστό υπολείπονται κατά πολύ από τις ανάγκες για πράσινο και οι δημόσιοι πόροι για απαλλοτριώσεις ιδιωτικής γης είναι πλέον εξαιρετικά περιορισμένοι. Το συγκεκριμένο σχέδιο οικιστικής ανάπτυξης εντάσσεται στο στόχο για άντληση 50 δις ευρώ από δημόσια περιουσία, όπως διαμορφώθηκε κατά την επικαιροποίηση του ελληνικού Προγράμματος Σταθερότητας και ενσωματώθηκε στα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 11.3.2011 (7). Το 2007 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (8) είχε επιβεβαιώσει ότι η δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου στο χώρο του πρώην αεροδρομίου αποτελούσε έργο επιλέξιμο για ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση.
Ερωτάται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
1. Θεωρεί αποδεκτό να επιδιώκεται η μείωση του δημόσιου χρέους με δράσεις που οδηγούν σε μη αντιστρέψιμη επιδείνωση του αστικού περιβάλλοντος;
2. Εξακολουθεί να ισχύει η ανωτέρω θέση της ότι η δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου στο Ελληνικό είναι επιλέξιμη για ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση;

(3)      Σανταμουρης Μ., Ομάδα Φυσικής Κτιριακού Περιβάλλοντος, Παν. Αθήνας:  To Μητροπολιτικό Πάρκο στο Ελληνικό και οι χώροι πρασίνου στην Αθήνα, (παρουσίαση στην ημερίδα της Ελ. Εταιρίας Προστασίας Περιβάλλοντος και Πολιτιστικής Κληρονομιάς,  20/11/2007)
Απάντηση στην ερώτηση 3845/2007 (Δημ. Παπαδημούλης) http://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?reference=E-2007-3845&language=EL