Σελίδες

Πέμπτη 9 Ιουνίου 2011

Παγκόσμια Ημέρα για την Ασφάλεια στις Ισόπεδες Διαβάσεις 9 Ιουνίου 2011 «Κινούμαι με Ασφάλεια στις Ισόπεδες Διαβάσεις»


Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το τρένο είναι το ασφαλέστερο επίγειο μέσο μεταφοράς. Όταν οι διασταυρώσεις με άλλα μέσα μεταφοράς υπολογίζονται στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αυξάνουν τον επιχειρησιακό κίνδυνο και με τις διασυνδέσεις αυτές να αποτελούν έναν επιπλέον κίνδυνο και δεν είναι εύκολο για τον τομέα των σιδηροδρόμων να το διαχειριστεί χωρίς καμία υποστήριξη.


Ισόπεδες διαβάσεις είναι ένας εύκολος τρόπος για τους ανθρώπους να διασχίσουν τη σιδηροδρομική γραμμή και παράλληλα απόλυτα ασφαλής αν και πρέπει πάντα να τηρούνται οι κανόνες από αυτούς που τα χρησιμοποιούν. Όταν οι κανόνες ασφάλειας δεν τηρούνται όμως, οι χρήστες αυτοί θέτουν όχι μόνο τον εαυτό τους σε κίνδυνο αλλά και τους υπόλοιπους χρήστες του σιδηρόδρομου. Είναι στατιστικά προφανές ότι τα περισσότερα από τα ατυχήματα που συμβαίνουν σε ισόπεδες διαβάσεις προκαλούνται κυρίως από την κακή χρήση τους από τους χρήστες του οδικού δικτύου και τους πεζούς.

Αυτός είναι ο λόγος που πρέπει να τονίσουμε το θέμα της ενημέρωσης των πολιτών και να δώσουμε προσοχή στους κινδύνους που υπάρχουν για τους χρήστες των ισόπεδων διαβάσεων.
Αυτό το πρόβλημα βέβαια δε χρήζει αντιμετώπισης μόνο από τους φορείς των σιδηροδρόμων, αλλά θα πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν ένα θέμα κοινού ενδιαφέροντος με τη συνεργασία πολλών συντελεστών, τους τομείς των οδικών και σιδηροδρομικών μεταφορών, τις Αστυνομικές Αρχές, τους χρήστες αλλά και εκείνους που είναι αρμόδιοι για την αδειοδότηση των χρηστών, καθώς και τους πεζούς, συμπεριλαμβανομένων και των ποδηλατιστών.

Υπάρχει μια λανθασμένη αντίληψη ότι οι ισόπεδες διαβάσεις είναι ένα πρόβλημα που αφορά μόνο τον τομέα των σιδηροδρόμων, αλλά στην πραγματικότητα ήταν και παραμένει σε μεγάλο βαθμό συνδυασμός μεταξύ δύο παραμέτρων που το καθένα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο.
Θα ήταν πολύ εύκολο για τις εταιρείες που ασχολούνται με τον τομέα σιδηροδρομικών υποδομών και για τις Εθνικές Αρχές Ασφαλείας να λύσουν αυτό το πρόβλημα με το κλείσιμο των ισόπεδων διαβάσεων. Αυτό φυσικά δεν είναι μια ρεαλιστική λύση για διάφορους λόγους κυρίως οικονομικούς.

Όπως με κάθε δύσκολη περίπτωση είναι καλύτερα να φτάνεις στη ρίζα του προβλήματος αναπτύσσοντας μια καμπάνια για την εκπαίδευση και ενημέρωση των χρηστών έτσι ώστε οι άνθρωποι να μαθαίνουν να αναγνωρίζουν και να εκτιμούν τους κινδύνους που υπάρχουν και να σέβονται τους κανόνες για ασφαλή κυκλοφορία. Η αλλαγή της νοοτροπίας και τελικά της συμπεριφοράς θα μειώσει τον αριθμό των ατυχημάτων σε ισόπεδες διαβάσεις.

Η δημιουργία του ILCAD είναι μια σημαντική συμβολή σε αυτό το σοβαρό ζήτημα. Η Παγκόσμια Ημέρα για την Ασφάλεια στις Ισόπεδες Διαβάσεις στις 9 Ιουνίου 2011 επικεντρώνεται με εκπαιδευτικά μέτρα στην προώθηση της ασφαλούς συμπεριφοράς γύρω από τις ισόπεδες διαβάσεις. Αποτελείται από μια σειρά εθνικών εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται ταυτόχρονα σε διάφορες τοποθεσίες σε κάθε συμμετέχουσα χώρα και επικεντρώνεται σε ένα κοινό μήνυμα: «Κινούμαι με ασφάλεια στις ισόπεδες διαβάσεις!». Εκτός από τις τακτικές ή μόνιμες δραστηριότητες που γίνονται όλο το χρόνο, πολλές δράσεις επικοινωνίας έχουν προγραμματιστεί σε ολόκληρο τον κόσμο: φυλλάδια μοιράζονται σε ισόπεδες διαβάσεις, σε σχολεία, σε σχολές οδηγών, σε πρόσκοπους.
Αφίσες αναρτώνται σε σιδηροδρομικούς σταθμούς και σε άλλα κεντρικά σημεία, το βίντεο "just in time" (που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή) εμφανίζεται στις οθόνες σιδηροδρομικών σταθμών και στο διαδίκτυο και προβάλλονται ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά μηνύματα καθώς και συνεντεύξεις Τύπου που οργανώνονται σε εθνικό ή τοπικό επίπεδο.

Τέλος, η UIC / ILCAD έχει τη στήριξη της UNECE «Παγκόσμια Δεκαετία Δράσης για την Οδική Ασφάλεια 2011-2020», ως μέρος των πολλών άλλων πρωτοβουλιών για την Οδική Ασφάλεια με το σύνθημα: «Μαζί μπορούμε να σώσουμε εκατομμύρια ζωές".

ΞΕΡΑΤΕ ΟΤΙ:

1. σύμφωνα με το άρθρο 18 της UNECE στη Σύμβαση της Βιέννης, ο σιδηρόδρομος έχει προτεραιότητα όταν διασταυρώνεται με το δρόμο και ότι οι χρήστες του οδικού δικτύου και των πεζών, πρέπει να σέβονται τη σηματοδότησα και να σταματούν όταν τους ζητηθεί δυστυχώς αυτή δεν υπάρχει πάντα και αυτό συχνά αποτελεί αιτία ατυχημάτων.

2. τα τρένα μπορεί να μεταφέρουν μεγάλο φορτίο και συνολικά το βάρος τους να φτάνει μέχρι και τους 1000 τόνους, οπότε η απόσταση ακινητοποίησης αυτού του οχήματος είναι έως και 10 φορές μεγαλύτερη από ενός αυτοκινήτου.

3. εκτός από τη προφανή φυσική ζημιά που υφίσταται ένα όχημα όταν συγκρούεται με ένα τραίνο σε ισόπεδη διάβαση υπάρχουν επίσης ψυχολογικές, κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις (το να χαθεί ένα μέλος της οικογένειας, να τραυματιστεί ψυχικά ο οδηγός ή οι επιβάτες ή ακόμα και οι αυτόπτες μάρτυρες.

Μπορείτε να βρείτε αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με τις καλές πρακτικές και εκπαιδευτικό υλικό σχεδιασμένο για επισήμανση πάνω στο θέμα της ανάρμοστης συμπεριφοράς γύρω από ισόπεδες διαβάσεις, με το να συμβουλευτείτε την ειδική ιστοσελίδα για τα ζητήματα των ισόπεδων διαβάσεων και να βρείτε εκπαιδευτικό υλικό στην ιστοσελίδα www.ilcad.org.


Σημείωση στο συντάκτη:
Αυτό που χρειάζεται είναι να διαδοθεί αυτό το μήνυμα όσο το δυνατόν ευρύτερα και να περιλαμβάνει αν είναι δυνατόν, τον τομέα των μεταφορών, Κρατικές Υπηρεσίες, οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, τις Αστυνομικές Αρχές, Μη Κερδοσκοπικούς και Μη Κυβερνητικούς Οργανισμούς (που ασχολούνται ιδιαίτερα με ισόπεδες διαβάσεις), ώστε να διαδίδεται το μήνυμα σε φορείς, Αρχές και χρήστες.
Περισσότερες από 40 χώρες συμμετέχουν καθώς και Ευρωπαϊκοί και Διεθνείς Οργανισμοί Σιδηροδρόμων (CER, EIM, UIC), Διασώστες, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), το Ευρωπαϊκό Φόρουμ για τις Ισόπεδες Διαβάσεις(ELCF), τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA) και την UN-ECE (Διεύθυνση Μεταφορών).

Φέτος επίσης συμμετέχουν στην εκστρατεία ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Λατινικής Αμερικής (ALAF) και ο οργανισμός Σιδηροδρόμων Αυστραλίας (ARA) και υπάρχει ακόμα περιθώριο για πολλούς ακόμη.

Τα ατυχήματα σε ισόπεδες διαβάσεις αντιπροσωπεύουν μόνο το 2% των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα, αλλά το ένα τρίτο όλων των θανάτων σχετικά με τους σιδηρόδρομους, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές στατιστικές. Είναι ατυχήματα όμως που μπορούν να προληφθούν. Οδικοί και σιδηροδρομικοί Οργανισμοί από τις συμμετέχουσες χώρες αναγνώρισαν πως έχουν κοινή ευθύνη για να αντιμετωπίσουν αυτό το ζήτημα με τη διοργάνωση εκδηλώσεων για την ευαισθητοποίηση του κοινού και την ασφαλή συμπεριφορά  γύρω από ισόπεδες διαβάσεις. Επιπλέον, πολλοί από αυτούς έχουν υπογράψει την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας που είναι μια πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχει ως στόχο την ανάπτυξη αξιόπιστων δράσεων, αξιολόγηση των αποτελεσμάτων και την περαιτέρω αύξηση ευαισθητοποίησης σχετικά με την ανάγκη να μειωθούν τα τροχαία δυστυχήματα και θάνατοι, μέσω της ανταλλαγής βέλτιστων πρακτικών ασφάλειας της κυκλοφορίας στην Ευρώπη, προσθέτοντας μια ευρωπαϊκή διάσταση στις ατομικές ή συλλογικές πρωτοβουλίες.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το τρένο είναι το ασφαλέστερο επίγειο μέσο μεταφοράς. Όταν οι διασταυρώσεις με άλλα μέσα μεταφοράς υπολογίζονται στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αυξάνουν τον επιχειρησιακό κίνδυνο και με τις διασυνδέσεις αυτές να αποτελούν έναν επιπλέον κίνδυνο και δεν είναι εύκολο για τον τομέα των σιδηροδρόμων να το διαχειριστεί χωρίς καμία υποστήριξη.

Ισόπεδες διαβάσεις είναι ένας εύκολος τρόπος για τους ανθρώπους να διασχίσουν τη σιδηροδρομική γραμμή και παράλληλα απόλυτα ασφαλής αν και πρέπει πάντα να τηρούνται οι κανόνες από αυτούς που τα χρησιμοποιούν. Όταν οι κανόνες ασφάλειας δεν τηρούνται όμως, οι χρήστες αυτοί θέτουν όχι μόνο τον εαυτό τους σε κίνδυνο αλλά και τους υπόλοιπους χρήστες του σιδηρόδρομου. Είναι στατιστικά προφανές ότι τα περισσότερα από τα ατυχήματα που συμβαίνουν σε ισόπεδες διαβάσεις προκαλούνται κυρίως από την κακή χρήση τους από τους χρήστες του οδικού δικτύου και τους πεζούς.

Αυτός είναι ο λόγος που πρέπει να τονίσουμε το θέμα της ενημέρωσης των πολιτών και να δώσουμε προσοχή στους κινδύνους που υπάρχουν για τους χρήστες των ισόπεδων διαβάσεων.
Αυτό το πρόβλημα βέβαια δε χρήζει αντιμετώπισης μόνο από τους φορείς των σιδηροδρόμων, αλλά θα πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν ένα θέμα κοινού ενδιαφέροντος με τη συνεργασία πολλών συντελεστών, τους τομείς των οδικών και σιδηροδρομικών μεταφορών, τις Αστυνομικές Αρχές, τους χρήστες αλλά και εκείνους που είναι αρμόδιοι για την αδειοδότηση των χρηστών, καθώς και τους πεζούς, συμπεριλαμβανομένων και των ποδηλατιστών.

Υπάρχει μια λανθασμένη αντίληψη ότι οι ισόπεδες διαβάσεις είναι ένα πρόβλημα που αφορά μόνο τον τομέα των σιδηροδρόμων, αλλά στην πραγματικότητα ήταν και παραμένει σε μεγάλο βαθμό συνδυασμός μεταξύ δύο παραμέτρων που το καθένα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο.
Θα ήταν πολύ εύκολο για τις εταιρείες που ασχολούνται με τον τομέα σιδηροδρομικών υποδομών και για τις Εθνικές Αρχές Ασφαλείας να λύσουν αυτό το πρόβλημα με το κλείσιμο των ισόπεδων διαβάσεων. Αυτό φυσικά δεν είναι μια ρεαλιστική λύση για διάφορους λόγους κυρίως οικονομικούς.

Όπως με κάθε δύσκολη περίπτωση είναι καλύτερα να φτάνεις στη ρίζα του προβλήματος αναπτύσσοντας μια καμπάνια για την εκπαίδευση και ενημέρωση των χρηστών έτσι ώστε οι άνθρωποι να μαθαίνουν να αναγνωρίζουν και να εκτιμούν τους κινδύνους που υπάρχουν και να σέβονται τους κανόνες για ασφαλή κυκλοφορία. Η αλλαγή της νοοτροπίας και τελικά της συμπεριφοράς θα μειώσει τον αριθμό των ατυχημάτων σε ισόπεδες διαβάσεις.

Η δημιουργία του ILCAD είναι μια σημαντική συμβολή σε αυτό το σοβαρό ζήτημα. Η Παγκόσμια Ημέρα για την Ασφάλεια στις Ισόπεδες Διαβάσεις στις 9 Ιουνίου 2011 επικεντρώνεται με εκπαιδευτικά μέτρα στην προώθηση της ασφαλούς συμπεριφοράς γύρω από τις ισόπεδες διαβάσεις. Αποτελείται από μια σειρά εθνικών εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται ταυτόχρονα σε διάφορες τοποθεσίες σε κάθε συμμετέχουσα χώρα και επικεντρώνεται σε ένα κοινό μήνυμα: «Κινούμαι με ασφάλεια στις ισόπεδες διαβάσεις!». Εκτός από τις τακτικές ή μόνιμες δραστηριότητες που γίνονται όλο το χρόνο, πολλές δράσεις επικοινωνίας έχουν προγραμματιστεί σε ολόκληρο τον κόσμο: φυλλάδια μοιράζονται σε ισόπεδες διαβάσεις, σε σχολεία, σε σχολές οδηγών, σε πρόσκοπους.
Αφίσες αναρτώνται σε σιδηροδρομικούς σταθμούς και σε άλλα κεντρικά σημεία, το βίντεο "just in time" (που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή) εμφανίζεται στις οθόνες σιδηροδρομικών σταθμών και στο διαδίκτυο και προβάλλονται ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά μηνύματα καθώς και συνεντεύξεις Τύπου που οργανώνονται σε εθνικό ή τοπικό επίπεδο.

Τέλος, η UIC / ILCAD έχει τη στήριξη της UNECE «Παγκόσμια Δεκαετία Δράσης για την Οδική Ασφάλεια 2011-2020», ως μέρος των πολλών άλλων πρωτοβουλιών για την Οδική Ασφάλεια με το σύνθημα: «Μαζί μπορούμε να σώσουμε εκατομμύρια ζωές".

ΞΕΡΑΤΕ ΟΤΙ:

1. σύμφωνα με το άρθρο 18 της UNECE στη Σύμβαση της Βιέννης, ο σιδηρόδρομος έχει προτεραιότητα όταν διασταυρώνεται με το δρόμο και ότι οι χρήστες του οδικού δικτύου και των πεζών, πρέπει να σέβονται τη σηματοδότησα και να σταματούν όταν τους ζητηθεί δυστυχώς αυτή δεν υπάρχει πάντα και αυτό συχνά αποτελεί αιτία ατυχημάτων.

2. τα τρένα μπορεί να μεταφέρουν μεγάλο φορτίο και συνολικά το βάρος τους να φτάνει μέχρι και τους 1000 τόνους, οπότε η απόσταση ακινητοποίησης αυτού του οχήματος είναι έως και 10 φορές μεγαλύτερη από ενός αυτοκινήτου.

3. εκτός από τη προφανή φυσική ζημιά που υφίσταται ένα όχημα όταν συγκρούεται με ένα τραίνο σε ισόπεδη διάβαση υπάρχουν επίσης ψυχολογικές, κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις (το να χαθεί ένα μέλος της οικογένειας, να τραυματιστεί ψυχικά ο οδηγός ή οι επιβάτες ή ακόμα και οι αυτόπτες μάρτυρες.

Μπορείτε να βρείτε αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με τις καλές πρακτικές και εκπαιδευτικό υλικό σχεδιασμένο για επισήμανση πάνω στο θέμα της ανάρμοστης συμπεριφοράς γύρω από ισόπεδες διαβάσεις, με το να συμβουλευτείτε την ειδική ιστοσελίδα για τα ζητήματα των ισόπεδων διαβάσεων και να βρείτε εκπαιδευτικό υλικό στην ιστοσελίδα www.ilcad.org.


Σημείωση στο συντάκτη:
Αυτό που χρειάζεται είναι να διαδοθεί αυτό το μήνυμα όσο το δυνατόν ευρύτερα και να περιλαμβάνει αν είναι δυνατόν, τον τομέα των μεταφορών, Κρατικές Υπηρεσίες, οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, τις Αστυνομικές Αρχές, Μη Κερδοσκοπικούς και Μη Κυβερνητικούς Οργανισμούς (που ασχολούνται ιδιαίτερα με ισόπεδες διαβάσεις), ώστε να διαδίδεται το μήνυμα σε φορείς, Αρχές και χρήστες.
Περισσότερες από 40 χώρες συμμετέχουν καθώς και Ευρωπαϊκοί και Διεθνείς Οργανισμοί Σιδηροδρόμων (CER, EIM, UIC), Διασώστες, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), το Ευρωπαϊκό Φόρουμ για τις Ισόπεδες Διαβάσεις(ELCF), τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA) και την UN-ECE (Διεύθυνση Μεταφορών).

Φέτος επίσης συμμετέχουν στην εκστρατεία ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Λατινικής Αμερικής (ALAF) και ο οργανισμός Σιδηροδρόμων Αυστραλίας (ARA) και υπάρχει ακόμα περιθώριο για πολλούς ακόμη.

Τα ατυχήματα σε ισόπεδες διαβάσεις αντιπροσωπεύουν μόνο το 2% των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα, αλλά το ένα τρίτο όλων των θανάτων σχετικά με τους σιδηρόδρομους, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές στατιστικές. Είναι ατυχήματα όμως που μπορούν να προληφθούν. Οδικοί και σιδηροδρομικοί Οργανισμοί από τις συμμετέχουσες χώρες αναγνώρισαν πως έχουν κοινή ευθύνη για να αντιμετωπίσουν αυτό το ζήτημα με τη διοργάνωση εκδηλώσεων για την ευαισθητοποίηση του κοινού και την ασφαλή συμπεριφορά  γύρω από ισόπεδες διαβάσεις. Επιπλέον, πολλοί από αυτούς έχουν υπογράψει την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας που είναι μια πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχει ως στόχο την ανάπτυξη αξιόπιστων δράσεων, αξιολόγηση των αποτελεσμάτων και την περαιτέρω αύξηση ευαισθητοποίησης σχετικά με την ανάγκη να μειωθούν τα τροχαία δυστυχήματα και θάνατοι, μέσω της ανταλλαγής βέλτιστων πρακτικών ασφάλειας της κυκλοφορίας στην Ευρώπη, προσθέτοντας μια ευρωπαϊκή διάσταση στις ατομικές ή συλλογικές πρωτοβουλίες.