Επανάκτηση του δημόσιου χαρακτήρα στις άδειες ταξί, που θα ανανεώνονται υπό προϋποθέσεις κάθε 3-5 χρόνια, πλήρες άνοιγμα της εναλλακτικής αγοράς (προμισθωμένα δίκυκλα, οχήματα πολυτελείας, 9θέσια), αλλά και φορολογική αποζημίωση σε όσους απέκτησαν άδειες τα τελευταία χρόνια, προβλέπει μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο για τα ταξί, που παρουσιάζει σήμερα το "Εθνος της Κυριακής.
H άδεια επανακτά τον δημόσιο χαρακτήρα της και θα παραχωρείται σε όποιον πληροί συγκεκριμένα κριτήρια, έναντι τιμήματος, και θα επιστρέφεται στο κράτος όταν λήξει
Το εν λόγω σχέδιο νόμου που θα παρουσιάσει ο υπουργός Υποδομών Γ. Ραγκούσης στην προσεχή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, προωθεί εκ βάθρων αλλαγές για την απελευθέρωση του κλάδου, δημιουργώντας ένα νέο πλαίσιο κανόνων βάσει των οποίων θα εκδίδονται πλέον οι άδειες ταξί.
Κριτήρια
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, στο νομοσχέδιο η άδεια λειτουργίας ταξί επανακτά το δημόσιο χαρακτήρα της. Η άδεια θα παραχωρείται πλέον από το κράτος σε όποιον πληροί συγκεκριμένα κριτήρια έναντι τιμήματος και θα επιστρέφεται στο κράτος όταν λήξει ή διακοπεί. Η άδεια θα είναι αμεταβίβαστη τερματίζοντας τη μαύρη αγορά που είχε αναπτυχθεί γύρω από την απόκτηση άδειας ταξί.
Η άδεια λειτουργίας θα ανανεώνεται κάθε 3-5 χρόνια με την προσκόμιση φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας, καθώς και παραβόλων ανά όχημα που η εταιρεία διαθέτει. Ο έλεγχος θα αφορά και τους υπάρχοντες ιδιοκτήτες ταξί, προκειμένου να αντιμετωπισθεί και το φαινόμενο των ταξί "μαϊμού". Με βάση τα όσα ίσχυαν σήμερα, ο ιδιοκτήτης διατηρούσε την άδεια εφ' όρου ζωής χωρίς κάποια διαδικασία επανελέγχου, ο οποίος τη μεταβιβάζει και την κληροδοτεί.
Οι τελικές ρυθμίσεις Ραγκούση για τα ταξί
Η κλειστή αυτή αγορά -σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών- οδήγησε στη δημιουργία μιας μαύρης αγοράς, στην οποία υπολογίζεται ότι τα τελευταία 10 χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί αφορολόγητες συναλλαγές ύψους 5 δισ. ευρώ περίπου. Βάσει των στοιχείων αυτών έχουν μεταβιβαστεί 35.000 άδειες, με το μέσο τίμημα να υπολογίζεται σε 150.000 ευρώ.
Με το νέο καθεστώς στις άδειες λειτουργίας ταξί, εκτιμάται ότι το οικονομικό όφελος από τα παράβολα και τα φορολογικά έσοδα θα ανέλθει σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
Οροι
Οι τελικές ρυθμίσεις Ραγκούση για τα ταξί
Επιπρόσθετα, με το σχέδιο νόμου για τον κλάδο ανοίγει πλήρως η εναλλακτική αγορά των ταξί. Σύμφωνα με πληροφορίες, το νομοσχέδιο προβλέπει τη δυνατότητα λειτουργίας προμισθωμένων (με τηλεφωνική κλήση ή κράτηση μέσω Ιντερνετ) οχημάτων πολυτελείας και 9θέσιων που θα λειτουργούν σε πανελλαδικό επίπεδο με ελεύθερα διαπραγματεύσιμο κόμιστρο, με την απαγόρευση να παίρνουν πελάτες από τον δρόμο. Προϋπόθεση η διατήρηση ιστοσελίδας στην οποία θα αναγράφονται οι τιμές χρέωσης, αλλά και η έκδοση παραστατικού προμίσθωσης στο οποίο θα αναγράφεται το συμφωνημένο κόμιστρο. Μια αγορά που λειτουργεί σε συνθήκες πλήρους ανταγωνισμού.
Σε αντίθεση με την υπόλοιπη Ευρώπη, στην Ελλάδα η αγορά των σύγχρονων εναλλακτικών μορφών ταξί (προμισθωμένα, οχήματα πολυτελείας και 9θέσια) μέχρι σήμερα ήταν ανύπαρκτη. Πρόκειται για μια αγορά που, όπως επισημαίνεται από κύκλους του υπουργείου Υποδομών, έχει αποκτήσει διεθνώς μεγάλη σημασία για την ανάπτυξη του ποιοτικού τουρισμού και κυρίως έχει οδηγήσει στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Φόρμουλα
"Αποζημίωση" σε όσους πήραν άδεια τελευταία
"Φορολογική αποζημίωση" σε όσους ιδιοκτήτες ταξί απέκτησαν άδεια τα τελευταία χρόνια προβλέπει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για την απελευθέρωση του κλάδου.
Με νομοθετική ρύθμιση θα δημιουργηθεί μηχανισμός που θα καλύψει τις αποζημιώσεις από τα πρόστιμα στους πωλητές της άδειας που δεν έχουν δηλώσει τα αντίστοιχα ποσά και από ένα μέρος των τελών απόκτησης των νέων αδειών ταξί. Η αποζημίωση των ιδιοκτητών με ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση κατά αυτόν τον τρόπο, βασίζεται στη λογική της μη πρόσθετης επιβάρυνσης των φορολογουμένων πολιτών.
Επιπλέον, προβλέπεται η παραχώρηση μισής άδειας ταξί χωρίς οικονομική επιβάρυνση σε όσους διαθέτουν σήμερα μισή άδεια και την απέκτησαν τα τελευταία χρόνια.
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, θα υπάρξει ειδική μεταχείριση στους σημερινούς οδηγούς ταξί, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν άδεια λειτουργίας ταξί χωρίς οικονομική επιβάρυνση.
Σε συνεργασία με το υπουργείο Εργασίας προβλέπεται να εφαρμοστεί μια διαδικασία ειδικής πιστοποίησης για ιδιοκτήτες και οδηγούς ταξί μέσα από ένα επιδοτούμενο πρόγραμμα τουλάχιστον 2μηνης διάρκειας για εκμάθηση ξένων γλωσσών. Επιπρόσθετα, στο σχέδιο νόμου υπάρχει πρόβλεψη για τη μετασκευή οχημάτων ταξί, έτσι ώστε να μπορούν να εξυπηρετούν και ΑΜΕΑ και εν γένει άτομα με μειωμένη δυνατότητα μετακίνησης.
Σήμερα, υπάρχουν ελάχιστα ταξί που μπορούν να εξυπηρετήσουν ΑΜΕΑ ή άτομα με μειωμένη δυνατότητα μετακίνησης.
Τέλος, η βάση αναφοράς των ταξί θα είναι ο Καλλικρατικός Δήμος, ενώ ειδικά για τους δήμους κάτω των 70.000 κατοίκων, περιλαμβάνονται ειδικές ρυθμίσεις.
Οι άδειες
Οι άδειες ταξί επανακτούν δημόσιο χαρακτήρα και θα είναι αμεταβίβαστες. Θα παραχωρούνται έναντι τιμήματος από το κράτος εφόσον πληρούνται αυστηρά κριτήρια και θα ανανεώνονται κάθε 3-5 χρόνια με την προσκόμιση φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας, καθώς και παράβολου ανά όχημα που η εταιρεία ή ο ιδιοκτήτης διαθέτει. Ο έλεγχος θα αφορά και τους υπάρχοντες ιδιοκτήτες ταξί, για να αντιμετωπισθεί και το φαινόμενο των ταξί-"μαϊμού".
Οι αποζημιώσεις
"Φορολογική αποζημίωση" σε όσους απέκτησαν άδεια ταξί τα τελευταία χρόνια προβλέπει το σχέδιο νόμου για την απελευθέρωση του κλάδου. Με νομοθετική ρύθμιση θα δημιουργηθεί μηχανισμός που θα καλύψει τις αποζημιώσεις από τα πρόστιμα στους πωλητές της άδειας που δεν έχουν δηλώσει τα αντίστοιχα ποσά και από ένα μέρος των τελών απόκτησης των νέων αδειών ταξί.
Η αγορά
Ανοίγει πλήρως η εναλλακτική αγορά των ταξί προβλέποντας τη δυνατότητα λειτουργίας προμισθωμένων οχημάτων, οχημάτων πολυτελείας και 9θέσεων που θα λειτουργούν σε πανελλαδικό επίπεδο με ελεύθερα διαπραγματεύσιμο κόμιστρο. Στο ίδιο πλαίσιο της εναλλακτικής αγοράς ταξί το σχέδιο νόμου για τον κλάδο προβλέπει και τη δυνατότητα λειτουργίας δίκυκλων προμισθωμένων οχημάτων (μοτοσικλέτες).
ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ
nanos@pegasus.gr
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22768&subid=2&pubid=63349284