Σελίδες

Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2011

Επιστολή Πρόδρομου Γιαννά* για το ΤΕΙ Δ. Μακεδονίας: «Θα καταλήξουμε να είμαστε ένα ΤΕΙ στα αζήτητα με μηδενική αξία»

Αγαπητέ Πρόεδρε, μέλη του Συμβουλίου ΤΕΙ και συνάδελφοι, Επανέρχομαι για τρίτη φορά, κρούωντας τον κώδωνα του κινδύνου πριν είναι πολύ αργά. Το επισυναπτόμενο είναι μια άλλη απόδειξη ότι το Υπουργείο ενεργεί βάσει σχεδίου και εμείς είμαστε αλλού. Πολύ φοβάμαι ότι με δικές μας ευθύνες θα καταλήξουμε να είμαστε ένα ΤΕΙ στα αζήτητα με μηδενική αξία. Από την μέχρι σήμερα στάση μας, συμπεραίνω ότι είμαστε ένα άβουλο ΤΕΙ που δεν θέλει΄/μπορεί να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων.





Επισυναπτόμενο:




Υποψήφιοι Πανελλαδικών Εξετάσεων: «Καλλικράτης» για δεκάδες τμήματα TEI – 3.000 θέσεις κινδυνεύουν να χαθούν


Η εισαγωγή στα τμήματα που πρόκειται να συγχωνευτούν δεν απαιτεί υψηλή βαθμολογία, αφού σε όλες τις περιπτώσεις αρκούν λιγότερα από 10.000 μόρια. Δεκάδες τμήματα -κυρίως σε επαρχιακά ΤΕΙ- κινδυνεύουν με «λουκέτο» μόλις τεθεί σε εφαρμογή ο «Καλλικράτης» για τα ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης.


Πρόκειται για τμήματα τα οποία μένουν στα… αζήτητα από τους υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων, οι πρώτες προτιμήσεις που καταγράφονται κάθε χρόνο είναι ελάχιστες, ενώ οι βάσεις εισαγωγής ξεκινούν από 6.500 μόρια και δεν ξεπερνούν τη βάση των 10.000 μορίων. Εάν το υπουργείο αποφασίσει να «σβήσει από τον χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης» 30 περίπου τμήματα τα οποία δεν έχουν ζήτηση, τότε θα χαθούν σχεδόν 3.000 θέσεις και χιλιάδες εισακτέοι παλαιότερων ετών θα αναγκαστούν -προκειμένου να συνεχίσουν τις σπουδές τους- να μεταπηδήσουν σε συγγενές τμήμα που θα εδρεύει σε άλλη πόλη.


Πάντως, οι πρώτες προτιμήσεις έτσι όπως καταγράφηκαν στα περσινά μηχανογραφικά θα αποτελέσουν για το υπουργείο Παιδείας «πυξίδα» για τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων που θα γίνουν το προσεχές διάστημα, πιθανότατα εντός του έτους. Είναι ενδεικτικό ότι αρκετά τμήματα επιλέχθηκαν ως πρώτη προτίμηση από 10 έως 20 υποψηφίους, οι οποίοι βέβαια εισήχθησαν με ελάχιστα μόρια, λόγω του χαμηλού ενδιαφέροντος.
Την ίδια στιγμή, σε πολλές περιπτώσεις, ο αριθμός των θέσεων που διατίθεται είναι αρκετά μεγάλος αφού μπορεί να ξεπερνάει και τις 150 ανά σχολή. Μετά την κατάργηση της βάσης του δέκα, μάλιστα, εισάγονται χιλιάδες τελειόφοιτοι μαθητές της Γ΄ Λυκείου σε αντίστοιχα τμήματα.


Κατά τα λοιπά, η υπουργός Παιδείας έχει ζητήσει τις προτάσεις τους τόσο από τους πρυτάνεις των ΑΕΙ όσο και από τους προέδρους των τεχνολογικών ιδρυμάτων για τα τμήματα τα οποία θα μπορούσαν να μην ενταχθούν στο μηχανογραφικό, με γνώμονα την ορθολογική διαχείριση του επιστημονικού και φοιτητικού δυναμικού και των υποδομών.


Η κ. Διαμαντοπούλου, με επιστολή που έστειλε στις διοικήσεις των ιδρυμάτων, ζητάει να ξεκινήσει η αναδιάρθρωση στο εσωτερικό των ΑΕΙ-ΤΕΙ, ενώ αναφέρεται και στον νέο νόμο-πλαίσιο, υπογραμμίζοντας ότι προκειμένου να αντεπεξέλθει κάθε ΑΕΙ στις επιταγές του νόμου, πρέπει να δημιουργήσει σχολές στη βάση των κριτηρίων που αφορούν αριθμούς εισακτέων, αποφοίτων, ενεργών φοιτητών, αριθμό καθηγητές, υποδομές κ.ά.


ΛΙΓΟΤΕΡΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΣΤΟ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΟ
Άμεσα αναμένεται να ανακοινωθεί ο «Καλλικράτης» στα ΑΕΙ-ΤΕΙ, με αποτέλεσμα οι φετινοί μαθητές της Γ΄ Λυκείου να βρουν λιγότερες επιλογές στο μηχανογραφικό δελτίο. Το υπουργείο Παιδείας περιμένει εντός του Δεκεμβρίου τις προτάσεις των ιδρυμάτων για την εσωτερική αναδιάρθρωση των ΑΕΙ-ΤΕΙ και πιθανότατα στις αρχές του 2012 να γίνουν οι ανακοινώσεις για τα ποια τμήματα θα συγχωνευτούν. Η υπουργός Παιδείας κάλεσε προσφάτως τις διοικήσεις των ανώτατων ιδρυμάτων να εξετάσουν τις δυνατότητες για εσωτερικές αναδιαρθρώσεις και συγχωνεύσεις και να δημιουργήσουν νέες σχολές με βάση την ορθολογική διαχείριση του επιστημονικού και φοιτητικού δυναμικού και των υποδομών.


Ειδικά για τα τεχνολογικά ιδρύματα, το υπουργείο αποφάσισε να συγχωνεύσει όλα τα τμήματα Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων, Ιχθυοκαλλιεργειών, Υδατοκαλλιεργειών και Βιολογικών Καλλιεργειών σε έξι. Συγκεκριμένα, θα λειτουργήσει ένα τμήμα στο γνωστικό αντικείμενο των Ιχθυοκαλλιεργειών, δύο για τις Βιολογικές Καλλιέργειες και τρία σχετικά με τον Τουρισμό. Για τα πανεπιστημιακά ιδρύματα δεν έχει δοθεί ακόμη κατεύθυνση από το υπουργείο ως προς τα γνωστικά αντικείμενα τα οποία θα συρρικνωθούν σε επίπεδο τμημάτων, ωστόσο ξεκαθαρίστηκε πως θα ληφθούν υπόψη τα εξής κριτήρια:
Οι υποδομές των τμημάτων και ιδρυμάτων
Ο αριθμός του μόνιμου προσωπικού
Ο αριθμός των σπουδαστών
Η τοπική συνάφεια με το αντικείμενο σπουδών
Τα ποσοστά απορρόφησης των αποφοίτων στην αγορά εργασίας.
Ο μέσος όρος διάρκειας των σπουδών


Σε κάθε περίπτωση, πάντως, για τα τμήματα των ΤΕΙ τα οποία αναφέρονται παραπάνω δεν έχει ληφθεί ακόμη κάποια απόφαση από το υπουργείο Παιδείας, αλλά τα συμπεράσματα για πιθανή συγχώνευσή τους, εξάγονται από τη χαμηλή ζήτηση που υπάρχει τα τελευταία χρόνια, και τις αρνητικές προοπτικές στην αγορά εργασίας. ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗ ‘Ή ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ


Κίνδυνος για 30 σχολές κυρίως από το 4ο πεδίο
Τα 30 τμήματα τα οποία κινδυνεύουν άμεσα να συγχωνευτούν ή να καταργηθούν, βάσει της ζήτησης, όπως αποτυπώθηκε στα περσινά μηχανογραφικά, παρουσιάζει το «Έθνος – Παιδεία».
Πρόκειται για τμήματα που εντάσσονται κυρίως στο 4ο επιστημονικό πεδίο, εδρεύουν σε 17 επαρχιακές πόλεις και αφορούν γνωστικά αντικείμενα Φυτικής και Ζωικής Παραγωγής, Δασοπονίας, Ανθοκομίας, Αγροτικής Ανάπτυξης, Πολιτικών Δομικών Έργων, Ηλεκτρολογίας κ.ά.
Η εισαγωγή σε αυτά τα τμήματα δεν απαιτεί πολλά μόρια, αφού σε όλες τις περιπτώσεις αρκούν λιγότερα από 10.000 μόρια. Η χαμηλότερη βάση ξεκινάει από τα 6.538 μόρια και αφορά το τμήμα Τεχνολογίας Αντιρρύπανσης Δυτικής Μακεδονίας, ενώ η υψηλότερη καταγράφεται στη Θεσσαλονίκη στο τμήμα Αγροτικής Ανάπτυξης και Διοίκησης Αγροτικών Επιχειρήσεων.
Συνολικά διατέθηκαν και εισήχθησαν πέρυσι σε 30 σχολές χαμηλής ζήτησης 2.897 εισακτέοι, ενώ οι πρώτες προτιμήσεις σε αυτά -που αποτυπώνουν και τη «δυναμική» του τμήματος- έφτασαν μόλις τις 1.098.
Η χαμηλότερη ζήτηση σημειώθηκε στο τμήμα Επιχειρησιακής Πληροφορικής Δυτικής Μακεδονίας με 12 πρώτες προτιμήσεις. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι η βάση διαμορφώθηκε στα 6.869. Μόλις 14 ήταν οι πρώτες προτιμήσεις στο τμήμα Τεχνολογίας Αντιρρύπανσης, ενώ ακολούθησε η σχολή Ηλεκτρονικής που εδρεύει στη Λαμία όπου για τις 117 θέσεις που διατέθηκαν από το υπουργείο, το δήλωσαν στην κορυφή των προτιμήσεών τους μόλις 15 άτομα.
Οσον αφορά τις περισσότερες θέσεις, παρατηρήθηκαν στο τμήμα Μηχανολογίας του ΤΕΙ Χαλκίδας όπου εισήχθησαν 179 άτομα, 172 θέσεις δόθηκαν στο τμήμα Πολιτικών Δομικών Έργων Κρήτης και 166 στο αντίστοιχο τμήμα των Σερρών.
Υπάρχουν, ωστόσο, και σχολές στις οποίες μειώθηκε τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των θέσεων, καθώς είχε ληφθεί υπόψη η χαμηλή ζήτηση από πλευράς εισακτέων.
Έτσι, το τμήμα Φυτικής Παραγωγής Ηπείρου δέχθηκε μόλις 34 εισακτέους, ενώ από 41 θέσεις δόθηκαν στα τμήματα Ανθοκομίας και Αρχιτεκτονικής Τοπίου Ηπείρου, Δασοπονίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος Καβάλας και Ζωικής Παραγωγής Λάρισας.


ΑΝΗΣΥΧΟΙ ΟΙ ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ
Ανησυχία προκαλεί σε χιλιάδες σπουδαστές και καθηγητές τμημάτων τα οποία βρίσκονται στη λίστα του υπουργείου Παιδείας για συγχώνευση ή κατάργηση.
Το υπουργείο, υπογράμμισε ότι θα υπάρχει μέριμνα για τους φοιτητές και τους καθηγητές των τμημάτων που θα συγχωνευτούν αν και είναι βέβαιο ότι αρκετοί καθηγητές θα μεταταχθούν σε άλλα ιδρύματα ενώ σπουδαστές θα πρέπει να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε διαφορετικές περιοχές.
Πάντως, για τους φετινούς υποψηφίους τα προβλήματα είναι λιγότερα, αφού πριν κληθούν να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό δελτίο, θα γνωρίζουν ποιες σχολές θα έχουν καταργηθεί.


Καλλιεργούν την επιχειρηματικότητα μέσα στα ΑΕΙ
Στη δύσκολη εποχή που διανύει η χώρα και με την ανεργία να μαστίζει τους νέους επιστήμονες, μια νέα καινοτομία έρχεται να στηρίξει τους φοιτητές μέσα στα ιδρύματα ώστε να μάθουν πώς μπορούν να λειτουργήσουν και να στηρίξουν μια επιχείρηση.


Πρόκειται για μονάδες που λειτουργούν ως ειδικά γραφεία υποστήριξης της επιχειρηματικότητας στα ΑΕΙ με σκοπό την παροχή, σε φοιτητές και αποφοίτους, εκπαίδευσης και πρακτικής εμπειρίας για τη λειτουργία μιας επιχείρησης, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν τόσο στις απαιτήσεις ίδρυσης και λειτουργίας της όσο και στις απαιτήσεις της μελλοντικής απασχόλησής τους σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα. Στο πλαίσιο της υποστήριξης φοιτητών με καινοτόμες επιχειρηματικές ιδέες, διοργανώθηκε από την Ειδική Γραμματεία Ευρωπαϊκών Πόρων του υπουργείου Παιδείας, ειδικό (δωρεάν) σεμινάριο με τίτλο: «Προωθώντας την Επιχειρηματικότητα στην Ανώτατη Εκπαίδευση». Στο σεμινάριο συμμετείχαν 80 στελέχη Μονάδων Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας των ΑΕΙ από όλη την Ελλάδα.


Το σεμινάριο εντάσσεται στη συστηματική προσπάθεια ενίσχυσης της τεχνογνωσίας και προώθησης διεθνών συνεργασιών των Μονάδων Καινοτομίας των ΑΕΙ. Ήδη, από τον Οκτώβριο του 2010 έως σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί τρεις συναντήσεις εργασίας. Ειδικοί για την επιχειρηματικότητα στην εκπαίδευση από το Βέλγιο, τη Φινλανδία, τη Γερμανία και την Ολλανδία -που έχουν οργανώσει και λειτουργούν αντίστοιχα Γραφεία Επιχειρηματικότητας ΑΕΙ ή παρέχουν υπηρεσίες ως μέντορες επιχειρηματικότητας σε εκπαιδευτικούς φορείς- παρουσίασαν καλές πρακτικές και συζήτησαν τις δυνατότητες εφαρμογής τους και στη χώρα μας. Παράλληλα, οι εισηγητές ήρθαν σε επαφή για συναντήσεις με τους Υπευθύνους Μονάδων Καινοτομίας αρκετών Πανεπιστήμιων και ΤΕΙ της χώρας μας.


ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ - ΕΘΝΟΣ/ΠΑΙΔΕΙΑ