Σελίδες

Τετάρτη 14 Αυγούστου 2013

H ΕΥΡΕΣΗ ΤΗΣ MEΓΑΛΟΧΑΡΗΣ ΤΗΣ ΤΗΝΟΥ ΟΡΟΣΗΜΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΜΑΣ ΠΑΛΛΙΓΕΝΕΣΙΑ- ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

Για ΄΄φαντασιοπληξίες των αλαφροϊσκιωτων
γκιαούρηδων΄΄, μιλούσαν οι παρατρεχάμενοι της
Υψηλής Οθωμανικής Πύλης , όταν την 30-1-1823
ανευρέθηκε η Εικόνα του Ευαγγελισμού της
Μεγαλόχαρης , 1 χρόνο μετά τα σχετικά οράματα
της μοναχής Πελαγίας, στην Τήνο.


Ηταν η εποχή που ο Κολοκοτρώνης της έταξε το
δαχτυλίδι του, μόλις λευτερωνόταν η Ελλάδα…


Ακολουθεί φωτορεπορτάζ :





Η Εικόνα της Μεγαλόχαρης βρέθηκε τη στιγμή που ο απελευθερωτικός αγώνας των Ελλήνων, που άρχισε την 25 Μαρτίου 1821, είχε αρχίσει να εμφανίζει στιγμές κάμψης και εσωτερικής έριδας.
Τότε, στις 9, 16 και 23 Ιουλίου 1822, ξημερώματα 3 συνεχών κυριακάτικων πρώτων πρωινών όρθρων , η Μεγαλόχαρη εμφανίστηκε στον ύπνο της παρθένου παπαδοκόρης μοναχής Πελαγίας (κατά κόσμον Λουκία Νεγρεπόντη του Παπα-Νικηφόρου, το γένος μητρός Φραγκούλη, από τον Τριπόταμο της Τήνου, γεγονός που οδήγησε τελικά στην πλήρη αναστήλωση του Ιερού ναού Ζωοδόχου πηγής, που φιλοξενούσε την Εικόνα της Μεγαλόχαρης, που είχε καταστραφεί πριν 800 χρόνια από τους Σαρακηνούς. Ηταν το Ξύπνημα του Γένους, μαζί Της.
Η θαυματουργή εικόνα, που είναι σκεπασμένη σήμερα από τιμαλφή αναθήματα, φέρει , μεταξύ των άλλων, και το δαχτυλίδι του Κολοκοτρώνη.


Η πίσω πλευρά της εικόνας της Μεγαλόχαρης, εντός του Ι. Ναού




Μερική άποψη του χώρου μπροστά από την ωραία πύλη της Μεγαλόχαρης, με πολλά αναθήματα και τάματα , όλος ο Ναός….


Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά αναθήματα: το κήτος, που έχει σφηνώσει στο τρύπιο σκαρί του πλοίου, του οποίου και απέτρεψε την βύθιση…


Ο χώρος που βρέθηκε η εικόνα της Μεγαλόχαρης, με την παράσταση του Αρχαγγέλου που αναγγέλλει τον Ευαγγελισμό της.


Το ιερό πηγάδι του παλιού Ι.Ναού της Ζωοδόχου Πηγής, που αναβλύζει το αγίασμα …


Ο χώρος βάπτισης , πλησίον των παραπάνω ιερών χώρων.


Το μαυσωλείο του Καταδρομικού ΄΄Ελλη΄΄, στο ισόγειο του Ι. Ναού της Ευαγγελίστριας Τήνου.


Τμήμα της ιταλικής τορπίλλης, που βύθισε το Καταδρομικό ΄΄ Ελλη ΄΄


Συγκινητική στιγμή προσκυνήτριας προσερχόμενης στα γόνατα, προς τον Ι. Ναό


Η γνωστή ανοδική οδός προς την Εκκλησία της Τήνου, με το ειδικό χαλί, για όσους ανεβαίνουν από το λιμάνι στα γόνατα, με το σχετικό άγαλμα, που στήθηκε προς τιμήν αυτών των ανωνύμων πιστών…


Μερική άποψη του εσωτερικού χώρου του περιβόλου του Ι.Ναού , με φόντο το Αιγαίο.


Η εκκλησία της Μεγαλόχαρης, όπως φαίνεται στα μέσα της οδού, ανεβαίνοντας από το λιμάνι της Τήνου..


Το καμπαναριό της Μεγαλόχαρης, όπως φαίνεται από την ορεινή πίσω πλευρά.


Πλήρης πλάγια όψη όλου του οικοδομήματος του Ι. Ναού Ευαγγελίστριας Τήνου.
Χρησιμοποιήθηκε μάρμαρο Τήνου, καθώς και όλων των Κυκλάδων.
(Φέρανε μάρμαρο και από την αρχαία Δήλο, όλη συμπυκνωμένη η δύναμη του ελληνισμού σε ένα Ι. Ναό….)




Οι στέγες των νησιώτικων σπιτιών χρησιμοποιόταν, ως συλλέκτες βρόχινου νερού
Στο βάθος το σύγχρονο φράγμα υδροδότησης της Τήνου.


Μερική άποψη του λιμανιού της Τήνου, όπου βύθισαν το καταδρομικό Ελλη.
Αριστερά το ίδρυμα πολιτισμού της Τήνου .


Δεξιά η πινακίδα προς το ιστορικό χωριό Τριπόταμος της Τήνου, λόγου το αληθές..


Από τις ασχολίες των κατοίκων,εργαστήριο παραδοσιακών γλυκών(λουκούμια κλπ)


Το τυροκομείο της ΕΑΣ Τήνου, κι από πάνω φαίνονται 2 ανεμόμυλοι.


Σκαλωτές καλλιέργειες στις πλαγιές, με φόντο το Αιγαίο.


Ενας από τους πολλούς περιστερώνες της Τήνου, διάσπαρτους σε όλο το Νησί…


Ορεινός αγρός με χρήση βοσκότοπου κ μελισσοκομίας. Περιλαμβάνει ποικιλλία ανθέων και μέντας, ρίγανης, θυμαριού, λεβάντας κλπ ( μέλι και αρωματικό τυρί)


Πανοραμική άποψη όρμου της Τήνου( όπως πολλοί στο Αιγαίο)


Οψη σύγχρονης ανεμογεννήτριας, που αξιοποιεί τον ισχυρό άνεμο...


Μανιταρωτός, φυσικά λαξευμένος βράχος λάβας, ένα από τα τερτίπια της φύσης..


Υστέρνια , ορεινό χωριό στην βόρεια πλαγιά της Τήνου, με επίνειο εξαίρετο όρμο.


Άποψη της Ιεράς Μονής Καταπολιανής Τήνου..


Πύργος, το χωριό με το μουσείο της κυκλαδίτικης μαρμαροτεχνικής…


Οι Ιερές Μονές Αγ. Αντώνιου, Αγίας Μόνης και Κυρά Ξένης στην Τήνο.


Το άγαλμα του Νίκου Σαμοθράκη (καπετάν χελιδόνας)πρωτοπαλλίκαρου του μπουρλοτιέρη Κανάρη στον όρμο του Πανόρμου


Μερική άποψη του απάνεμου όρμου του Πανόρμου, στη βόρεια πλευρά της Τήνου


΄Αποψη της νήσου Πλανήτης, στην έξοδο του όρμου του Πανόρμου…


Εκθεση μαρμαροτεχνικής στην Τήνο


Βώλαξ , το ορεινότερο χωριό της Τήνου


Αιγαιοπελαγίτικο σπίτι εξαίρετης παραδοσιακής αρχιτεκτονικής, στον Βώλακα


Άλλο αιγαιοπελαγίτικο σπίτι στον ορεινό Βώλακα Τήνου..


Πανοραμική άποψη του λιμανιού της Τήνου, ώρα της επιστροφής


μερική άποψη του λιμανιού της Ανδρου…πάνω και κάτω φωτο




Μες στου Αιγαίου τα νερά, άγγελοι φτερουγίζουν


και μέσα στο φτερούγισμα τριαντάφυλλα σκορπίζουν




Η άφιξη στη Ραφήνα Αττικής …..




Ομολογίες , συμπεράσματα, διδάγματα από ένα ταξίδι :


Ανήμερα της Ζωοδόχου Πηγής, βρέθηκα να ταξιδεύω για Τήνο.
Δεν γνώριζα ότι υπήρχε χωριό  Τριπόταμος στην Τήνο ( η μητέρα μου, κατάγεται από τον Τριπόταμο Φλώρινας, ω της συμπτώσεως.)
Ηθελα να δω από κοντά τον πλήρη ψυχισμό των Κυκλαδιτών, έχοντας ως μέγα πρότυπο αυτών τον δικό μας μακαριστό Αγιο Γέροντα Αυγουστίνο, από τις Λεύκες Πάρου(στην Πάρο ως γνωστόν υπάρχει η Παναγιά η Εκατονταπυλιανή)
Επίσης είναι γνωστό ότι η Πάτμος ήταν τόπος συγγραφής της Αποκάλυψης του Ευαγγελιστή Ιωάννη….
Είναι ,τέλος, επίσης γνωστό ότι στον αρχαίο ελληνικό κόσμο η υπερβόρεια Λητώς γέννησε τον Απόλλωνα στη Δήλο ( που σύμφωνα με το μύθο η νήσος φανερώθηκε από τη θάλασσα για να προστατέψει μητέρα και νεογνό από τη μαινόμενη Ηρα).
Σαφέστατη αναγέννηση και εθνική μας παλλιγενεσία αποτελεί η εύρεση της ιεράς Εικόνας του Ευαγγελισμού της Μεγαλόχαρης στην Τήνο.
Σαφώς συμβολίζει και τον εθνικό μας Ευαγγελισμό, που ορθότατα συνέλαβε ο Aρχιστράτηγος των Ελλήνων Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, ως νόημα.
Ηταν , όχι τυχαία, η αναγέννηση του πιο ζωτικού οικονομικοκοινωνικού και θρησκευτικού χώρου του Νότιου Βυζάντιου του Θαλασσεμπορίου, ακριβώς στην καρδιά του, στις Κυκλάδες , τη μέση του Αιγαίου , η Ελληνική Επανάσταση.
Δεν ήταν τυχαίο ότι οι Ελληνες καραβοκύρηδες ήταν οι πρώτοι μαχητές των Τούρκων και Σαρακηνών, με Ρωσική εμπορική σημαία, τις περισσότερες φορές.
Η Βασιλεύουσα όμως, η Πόλη που ένωνε το Βόρειο Βυζάντιο των σιτηρών (Ρωσία )με το Νότιο Βυζάντιο και τόσους κόσμους, δε λευτερώθηκε ποτέ …
Ούτε ως θέση, ούτε ως πορεία…Ελληνισμού.
Αρχικά , ήταν η πανάρχαιη πορεία της Ιωλκού προς την Τροία και την Ταυρίδα.
Μετά πορεία της Παλλάδας (πάλλουσας γαίας) Αθηνάς-Σοφίας (που γεννήθηκε από το κεφάλι του Δία, γιατί ήταν η σκέψη του) προς την Ανατολή (Μηκεδονία =η από μήκους πάλλουσα γαία, προς πατέρα ουρανό (προσευχή), που φέρνει πάντα το φως στη γη (Ελ-λας)) , με τον Μέγα Αλέξανδρο.
Τέλος η ένδοξη εγκατάσταση στο μέγα Ναό της του Θεού Σοφίας, στην συμβολή των 3 ηπείρων και των 5 θαλασσών , στην Πόλη, από το Μέγα Κων/νο.
Κι όμως  όλα τα δεδομένα της ιστορίας και των θρύλλων στην περιοχή συνδέονται...
Με το πέρασμα των αιώνων οριστικοποιήθηκε η γνωστή οριζόντια γραμμή στον χάρτη, που σφραγίστηκε με τη δημιουργία του ψευδεπίγραφου Σκοπιανού κρατιδίου, στο σημείο επαφής 3 ορθόδοξων βαλκανικών κρατών.
Όχι , ποτέ οι άνθρωποι δεν ήταν αδιάφοροι για τις θείες εικόνες, γιατί εις Εικόναν Θεού υπήρχε πάντα η θεία εντολή να ανέρχονται και να ομοιάζουν οι άνθρωποι..
Όχι, ούτε ο Υψιστος ούτε και η Μεγαλόχαρη ήταν ποτέ αδιάφοροι , ούτε για τους ανθρώπους, ούτε για την ιστορία των ανθρώπων….
Ακριβώς , γιατί αγαπούν τον άνθρωπο, τον θέλουν να γίνει πάντα, η δική Τους εικόνα…Θεία νουνέχεια, Θεία πρόνοια και Θεία οικονομία, Θεία χάρις! 
Αρα, εξ ουρανού  ορίζεται  η μοίρα της ανθρώπινης πορείας , άρα και της ανθρώπινης ιστορίας….σαφώς και δια ανθρώπινων έργων  ανθρώπινης ευσέβειας….αληθώς συν Αθηνά και δίκαιαν χείρα κινούντες!


                                                   Κων/νος Χ. Μπομπότας