Σελίδες

Σάββατο 23 Ιουλίου 2016

Πρόσκληση του Δημάρχου Φλώρινας για συμμετοχή σε Συνάντηση Δημόσιας Διαβούλευσης Προσχεδίου ΕΣΣΒΑΑ

Αίθουσα Επιμελητηρίου Φλώρινας –
Σάββατο 23 Ιουλίου 2016 & ώρα 18.30
Με στόχο την εκπόνηση του Επιχειρησιακού Στρατηγικού Σχεδίου Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΕΣΣΒΑΑ) για την πόλη της Φλώρινας, ο Δήμος στο πλαίσιο της διαδικασίας της σχετικής Δημόσιας Διαβούλευσης & εκπληρώνοντας την αρχή της δημοκρατικής και συμμετοχικής διακυβέρνησης, διοργανώνει Συνάντηση Δημόσιας Διαβούλευσης του Προσχεδίου ΕΣΣΒΑΑ.




Η συνάντηση θα περιλαμβάνει παρουσίαση της διαδικασίας της Δημόσιας Διαβούλευσης και πληροφορίες για την προετοιμασία και υποβολή του Προσχεδίου ΒΑΑ στην τρέχουσα πρόσκληση της ΕΥΔ του ΕΠ της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.
Η Συνάντηση αποτελεί ένα κρίσιμο και ταυτόχρονα ουσιαστικό σημείο για έναν ουσιαστικό διάλογο με προτάσεις, ιδέες, επισημάνσεις προς την κατεύθυνση της διατύπωσης μιας τελικής πρότασης του Προσχεδίου, η οποία και θα υποβληθεί προς έγκριση αρχικά από το Δημοτικό Συμβούλιο και στη συνέχεια προς την ΕΥΔ ΕΠ του ΠΕΠ Δυτικής Μακεδονίας. Θα ακολουθήσει μία ανταγωνιστική διαδικασία μεταξύ των 5 Δήμων δυνητικών δικαιούχων της σχετικής πρόσκλησης και τέλος η συγκριτική τους αξιολόγηση.
Η Συνάντηση Δημόσιας Διαβούλευσης θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 23 Ιουλίου 2016 και ώρα 18:30 στην Αίθουσα του Επιμελητηρίου Φλώρινας, Μεγαρόβου 15.
Καλούνται όλοι οι ενδιαφερόμενοι φορείς, ιδιώτες και δημότες να παραβρεθούν, για να ενημερωθούν σχετικά με τη Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη, τον σχεδιασμό του Δήμου στο τρέχον ΕΣΠΑ, αλλά και για να καταθέσουν τις προτάσεις τους.

Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΦΛΩΡΙΝΑΣ


Βοσκόπουλος Ιωάννης



Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) Δυτικής Μακεδονίας -
Φλώρινα: Βιώσιμη Πόλη, Πύλη Πολιτισμού 
Το γενικό πλαίσιο
Τα αστικά συγκροτήματα, που αποτελούν τόπο διαβίωσης του μεγαλύτερου μέρους του πληθυσμού σε όλα σχεδόν τα Κράτη-Μέλη της ΕΕ, αντιμετωπίζουν σήμερα πληθώρα προκλήσεων, όπως:
Αποβιομηχάνιση
Ανεργία και κοινωνικό αποκλεισμό
Αυξημένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και άλλα προβλήματα υποβάθμισης του περιβάλλοντος
Αυθαίρετη δόμηση και αλλαγές χρήσεων γης κ.α.
Αν και τα προηγούμενα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα μέχρι το 2014 προέβλεπαν ενισχύσεις  για την αντιμετώπιση των παραπάνω φαινομένων, στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 επιχειρείται μια πιο ολοκληρωμένη και στοχευμένη προσέγγιση που προσδοκάται ότι θα επιλύσει πιο αποτελεσματικά τα προβλήματα των αστικών συγκροτημάτων.
Έτσι, ενώ κατά το παρελθόν κάθε θέμα προς αντιμετώπιση σε μια πόλη αντιστοιχούσε σε ένα έργο ή μια δράση με χρηματοδότηση από μία “πηγή” ενίσχυσης, κατά την νέα περίοδο 2014-2020 τα προβλήματα της πόλης εντάσσονται σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, μακροχρόνιου και στρατηγικού χαρακτήρα, που συναποτελείται από περισσότερα έργα και δράσεις και χρηματοδοτούνται από πολλαπλές “πηγές”: από περισσότερα του ενός Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία (ΕΔEΤ), ενδεχομένως από περισσότερα του ενός επιχειρησιακά προγράμματα. Επίσης στη διαχείριση αυτών των σχεδίων οι δημοτικές αρχές αποκτούν πρωτεύοντα και καθοριστικό ρόλο, ενώ επιδιώκεται η ενεργός συμμετοχή και των άλλων παραγόντων της πόλης, όπως φορείς επιχειρήσεων, εκπρόσωποι της κοινωνίας των πολιτών, η περιφερειακή διοίκηση, τα κέντρα γνώσης κλπ. 
Η ανωτέρω προσέγγιση εντάσσεται σε ένα νέο εργαλείο διαχείρισης του ΕΣΠΑ 2014-20 που ονομάζεται “Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη”, προβλέπεται στους κανονισμούς των νέων ΕΔΕΤ και τα Κράτη - Μέλη παροτρύνονται να το αξιοποιήσουν.
Όπως πάντα, η παρότρυνση αυτή συνοδεύεται από δεσμεύσεις που περιγράφονται λεπτομερώς στους κανονισμούς, οι κυριότερες των οποίων είναι οι εξής:
Η ολοκληρωμένη αστική στρατηγική θα πρέπει να απαρτίζεται από ένα σύστημα αλληλένδετων δράσεων που επιδιώκουν την επίτευξη μακροχρόνιας βελτίωσης των οικονομικών, περιβαλλοντικών, κλιματικών, κοινωνικών και δημογραφικών συνθηκών μιας αστικής περιοχής.
Η ολοκληρωμένη αστική στρατηγική δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μια διοικητική διαδικασία την οποία πρέπει να ολοκληρώσει η αστική αρχή, προκειμένου να είναι επιλέξιμη για χρηματοδότηση. Θα πρέπει να είναι μια συνολική και εξελισσόμενη στρατηγική η οποία είναι πραγματικά χρήσιμη για την αστική αρχή και η οποία συμβάλλει στην αντιμετώπιση καίριων προκλήσεων.
Το σχέδιο θα πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον 4 Άξονες Προτεραιότητας του Επιχειρησιακού Προγράμματος της Δυτικής Μακεδονίας και τους αντίστοιχους Θεματικούς Στόχους:

(ΘΣ2) βελτίωση της πρόσβασης, της χρήσης και της ποιότητας των τεχνολογιών των πληροφοριών και των επικοινωνιών
(ΘΣ3) βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
(ΘΣ4) υποστήριξη της μετάβασης προς μία οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε όλους τους τομείς
(ΘΣ6) διαφύλαξη & προστασία του περιβάλλοντος και προώθηση της αποδοτικότητας των πόρων
(ΘΣ7) προώθηση των βιώσιμων μεταφορών και άρση των προβλημάτων σε βασικές υποδομές δικτύων
(ΘΣ8) προώθηση της διατηρήσιμης και ποιοτικής απασχόλησης και υποστήριξη της κινητικότητας του εργατικού δυναμικού 
(ΘΣ9 - 10) προώθηση της κοινωνικής ένταξης και καταπολέμηση της φτώχειας και κάθε διάκρισης 
Η ολοκληρωμένη βιώσιμη αστική ανάπτυξη έχει εξελιχθεί σε αναπόσπαστο μέρος του στρατηγικού πλαισίου της πολιτικής συνοχής 2014-2020. Αυτό θα έχει αρκετές πρακτικές συνέπειες στα διάφορα επίπεδα διακυβέρνησης που σχετίζονται με την προετοιμασία και την υλοποίηση των προγραμμάτων.
Οι κανονισμοί αφήνουν αρκετά περιθώρια για την εκπόνηση του σχεδίου ανάπτυξης κάθε πόλης. Η ανάπτυξη του κάθε συμπλέγματος (οπωσδήποτε με έμφαση στην επιχειρηματικότητα και την απασχόληση) είναι επιλέξιμη να ενταχθεί σε έναν σχεδιασμό ΒΑΑ, εφόσον βελτιώνει την ανταγωνιστικότητα των ΜΜΕ, προωθεί την αποδοτικότητα των πόρων, προωθεί την απασχόληση, ενώ θα απαιτηθεί & η βελτίωση της χρήσης των επικοινωνιών - καλύπτονται δηλαδή τουλάχιστον 4 από τους ανωτέρω ΘΣ.
Επίσης, καθότι η ανάπτυξη του σχεδίου σε ένα αστικό συγκρότημα απαιτεί την κινητοποίηση όλων των ‘ζωντανών’ οργανισμών που δραστηριοποιούνται σε αυτό, η συμμετοχή τους στον σχεδιασμό και στη διαχείριση ενός σχεδίου ΒΑΑ διευκολύνεται με βάση τους κανονισμούς που διέπουν το εν λόγω εργαλείο.
Τρόποι διαχείρισης και διοίκησης της ΒΑΑ
Η ΒΑΑ χρησιμοποιεί ως πλαίσιο διαχείρισης την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση (ΟΧΕ), προσαρμοσμένη όμως στις ανάγκες μιας πόλης. Αυτό μεταφράζεται στον αυξημένο ρόλο που αναλαμβάνει ο Δήμος της πόλης στον σχεδιασμό και στη διαχείριση της ΒΑΑ. Για το θέμα αυτό η ΕΕ έχει εκδώσει σειρά εγχειριδίων που φωτίζουν με λεπτομέρειες τα διαχειριστικά και κανονιστικά ζητήματα.
Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) Δυτικής Μακεδονίας -
Φλώρινα: Βιώσιμη Πόλη, Πύλη Πολιτισμού 

Η Ευρωπαϊκή Ένωση (E.E.), χρηματοδοτεί Επιχειρησιακά Προγράμματα σεδιάφορους τομείς στο σύνολο της χώρας, αλλά και στις 13 Περιφέρειες όπωςτο Περιφερειακό Πρόγραμμα της Δυτικής Μακεδονίας. Στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 η Ε.Ε. επέλεξενα δημιουργήσει κάποια νέα εργαλεία με σκοπό να ενισχύσει, στο μέτρο του δυνατού,την τοπική ανάπτυξη στις πόλεις της Ευρώπης, με ένα τρόπο όμως πιοολοκληρωμένο. 
ΤοΣχέδιο και οι επί μέρους δράσειςτου,υποχρεωτικά θα πρέπει να αφορούν σε πολλούς τομείς τηςζωής των δημοτών που κατοικούν ή εργάζονται σε μια συγκεκριμένη περιοχή μιας πόλης. Ένα τέτοιο Αναπτυξιακό Σχέδιο για έναν Δήμο (ΒΑΑ)μπορεί να αφορά σε έργα και δράσεις που έχουν να κάνουν με την επιχειρηματικότητα, με την απασχόληση, με τον πολιτισμό, με το αστικό περιβάλλον κλπ. Βασική παράμετρος επιτυχίας αυτού του στρατηγικού προγράμματος είναι ναοδηγείσε ένα σημαντικό αναπτυξιακό αποτέλεσμαγια την πόλη. 
Βιώσιμη στρατηγική για αστική ανάπτυξη δεν θεωρείται πλέον μόνο ένα έργο υποδομής (πχ ένα δίκτυο ύδρευσης, μια οδοποιία, μια ανάπλασηκλπ.) ακόμη και αν πληροί σχεδιαστικές καιπεριβαλλοντικές προδιαγραφές. Σκοπός είναι οι επενδύσειςστις πόλεις να δημιουργούν κατάλληλες συνθήκες για έναρξη ή και ενδυνάμωση τηςεπιχειρηματικής και όχι μόνο δραστηριότητας, σε συνδυασμό με τη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Συνεπώς, τα μέτρα που αφορούν στη φυσική ανάπλαση του αστικού περιβάλλοντος θα πρέπει να συνδυάζονται με μέτρα που προωθούν:
1) την εκπαίδευση,2) την επιχειρηματικότητα, την καινοτομία και την τοπική οικονομική ανάπτυξη,3) την κοινωνική ένταξη και4) την προστασία του περιβάλλοντος.
Ο Δήμος Φλώριναςαποφάσισε να μην αφήσει την ευκαιρία ένταξης και χρηματοδότησης να πάει χαμένη! Προετοιμάζει μεθοδικά το Σχέδιο καιτη δική του πρόταση για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη μιας ευρύτερης περιοχής της πόλης.
Απαραίτητη προϋπόθεση για υποβολή, έγκριση και υλοποίηση ΒΑΑ αποτελεί επίσης η ανάπτυξη ισχυρώνσυνεργασιών, όπου εμπλέκονται οι δημότες όπως και κάθε φορέας της τοπικής οικονομίας και ανάπτυξης.
Στόχος του Σχεδίου για τη Φλώρινα 
είναι μια Πόλη Βιώσιμη, μια Πύλη Πολιτισμού                  
για κατοίκους και επισκέπτες  …