ΦΛΩΡΙΝΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΥΡΗΝΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ Πανευρωπαϊκή εκστρατεία υπογραφών κατά των πυρηνικών, αποφάσισαν οι Πράσινοι - ΡΑΔΙΟ ΦΛΩΡΙΝΑ ΡΑΔΙΟ ΦΛΩΡΙΝΑ : ΔΡΟΜΟΛΟΓΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΥΡΗΝΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ Πανευρωπαϊκή εκστρατεία υπογραφών κατά των πυρηνικών, αποφάσισαν οι Πράσινοι

.

.

Δευτέρα 9 Μαΐου 2011

ΔΡΟΜΟΛΟΓΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΥΡΗΝΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ Πανευρωπαϊκή εκστρατεία υπογραφών κατά των πυρηνικών, αποφάσισαν οι Πράσινοι



Πανευρωπαϊκή εκστρατεία υπογραφών πολιτών για να δρομολογηθεί η κατάργηση των πυρηνικών εργοστασίων στην Ευρώπη, αποφάσισαν οι Ευρωπαίοι Πράσινοι.

Με πολιτική απόφαση του Συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Πράσινου Κόμματος, που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα από τους Οικολόγους Πράσινους, προτείνεται συγκεκριμένος Οδικός Χάρτης για την απαλλαγή της Ευρώπης από τον εφιάλτη της ραδιενέργειας. Στο Συμβούλιο όπου συμμετέχουν αντιπρόσωποι από όλα τα πράσινα κόμματα της Ευρώπης:
  • Πρώτη προτεραιότητα αποτελεί το άμεσο κλείσιμο όλων των αντιδραστήρων  που παρουσιάζουν αυξημένους κινδύνους (σεισμογενείς περιοχές, παλιός σχεδιασμός, απουσία εφεδρικών συστημάτων ασφαλείς) το πάγωμα κάθε νέας μονάδας υπό μελέτη ή υπό κατασκευή, και η κατάργηση όλων των άμεσων και έμμεσων επιδοτήσεων προς την πυρηνική ενέργεια. Στις μονάδες που ζητείται να κλείσουν άμεσα, περιλαμβάνονται σχεδόν όλες όσες βρίσκονται σε χώρες της ΝΑ Ευρώπης, ενώ η διεκδίκηση αφορά και τις υποψήφιες για ένταξη χώρες, όπως η Τουρκία.  
  • Για τις υπόλοιπες μονάδες ζητείται σαφές μεσοπρόθεσμο χρονοδιάγραμμα για το οριστικό τους κλείσιμο, ενώ ως επόμενος στόχος τίθεται να φθάσουμε μέχρι το 2050 σε μια ευρωπαϊκή οικονομία 100% στηριγμένη σε ανανεώσιμες πηγές.
Με την ίδια πολιτική απόφαση δηλώνεται ότι το Ευρωπαϊκό Πράσινο Κόμμα υποστηρίζει «το ξεκίνημα πανευρωπαϊκής εκστρατείας υπογραφών σε συνεργασία με οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών και με ομάδες πολιτών, με αποδέκτη τα θεσμικά όργανα της ΕΕ και τα κράτη μέλη. Αυτή η έκκληση θα μπορούσε να περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το αίτημα για άμεσο κλείσιμο των πυρηνικών σταθμών υψηλής επικινδυνότητας, χρονοδιάγραμμα κατάργησης όλων των πυρηνικών αντιδραστήρων, σταμάτημα της δημόσιας χρηματοδότησης του IΤER, δεσμευτικούς στόχους για ενεργειακή αποδοτικότητα και την αναθεώρηση του Οδικού Χάρτη 2050 της ΕΕ σύμφωνα με το σενάριο για 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας».

                                                      Η Εκτελεστική Γραμματεία των Οικολόγων Πράσινων

Για περισσότερες πληροφορίες:  Τ. Κρομμύδας 6945 940916
                                                     Ο. Κήκου        6972 004963
(ακολουθεί το κείμενο της πολιτικής απόφασης των Ευρωπαίων Πράσινων)
ΔΡΟΜΟΛΟΓΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΥΡΗΝΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
Πολιτική απόφαση του Ευρωπαϊκού Πράσινου Κόμματος
Μετά το σεισμό και το τσουνάμι ο ιαπωνικός λαός αντιμετωπίζει μια πυρηνική καταστροφή που βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη. Οι Ευρωπαίοι Πράσινοι εκφράζουμε  με τον πιο απόλυτο τρόπο την αλληλεγγύη μας στον ιαπωνικό λαό, και τα ειλικρινή τους συλλυπητήρια στα θύματα αυτής της τριπλής καταστροφής. Οι ανθρώπινες απώλειες και οι υλικές καταστροφές δεν έχουν ακόμα πλήρως αποτιμηθεί. Η κινητοποίηση, το κουράγιο και η αποφασιστικότητα του ιαπωνικού λαού στην αντιμετώπιση της καταστροφής αξίζουν κάθε έπαινο.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι...
Η σημερινή πυρηνική απειλή στην Ιαπωνία, στον απόηχο του καταστρεπτικού σεισμού και του επακόλουθου τσουνάμι, έχει σημαντικά επιδεινώσει την τραυματική εμπειρία εκείνων που έπληξε η φυσική καταστροφή. Οι εργάτες στη Φουκουσίμα, στην προσπάθεια τους να αποσοβήσουν το χειρότερο δυνατό σενάριο,  αντιμετωπίζουν απίστευτα επικίνδυνες συνθήκες.
Επισημαίνοντας ότι...
Μαζί με τις μνήμες των τραγικών συνεπειών από την πυρηνική καταστροφή στο Τσερνομπιλ, πριν 25 χρόνια, τα τραγικά γεγονότα στη Φουκουσίμα δείχνουν –ακόμα μια φορά- τις καταστροφικές συνέπειες από την ανυπαρξία «μηδενικού ρίσκου» για τα πυρηνικά. Η συνεχιζόμενη καταστροφή δημιουργεί επίσης νέες αμφιβολίες ως προς τις διαβεβαιώσεις της πυρηνικής βιομηχανίας για την ασφάλεια των πυρηνικών αντιδραστήρων και υπογραμμίζει ότι της είναι αδύνατο να εγγυηθεί την ασφάλεια της πυρηνικής ενέργειας. Πάντα υπάρχει ένας «υπολειμματικός κίνδυνος».
Επικαλούμενοι…
Τη Σύμβαση του Άαρχους, που θα πρέπει να αποτελέσει το πλαίσιο για πλήρη διαφάνεια και για την αναγκαιότητα να συμμετέχουν οι πολίτες και οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις στη λήψη των αποφάσεων για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία.
Επισημαίνοντας ότι...
Πολλά ατυχήματα και περιστατικά που σχετίζονται με την ασφάλεια των πυρηνικών συμβαίνουν χρόνο με το χρόνο, σε όλο τον κόσμο, σε όλους τους τύπους των πυρηνικών σταθμών και σε όλες τις μορφές αντιδραστήρων και ότι πολύ σοβαρά γεγονότα είτε περνούν τελείως εντελώς απαρατήρητα από το ευρύτερο κοινό είτε  παραμένουν σημαντικά υποβαθμισμένα ως προς τους δυνητικούς τους κινδύνους.  Στην Ευρώπη, τις τελευταίες δεκαετίες συνέβησαν διάφορα πολύ σοβαρά περιστατικά όπως στους Tihange 1 (Βέλγιο), Civaux 1 και  Blayais 2 (Γαλλία), Phillipsburg, Krummel και Brunsbuttel (Γερμανία), Kozloduy 5 (Βουλγαρία), Paks (Ουγγαρία), Rivne 1 (Ουκρανία), Forsmark και Barseback 2 (Σουηδία).

Επισημαίνοντας ότι...
Οι Ευρωπαίοι ηγέτες έχουν ζητήσει –μετά την καταστροφή της Φουκουσίμα-  μια εμπεριστατωμένη αξιολόγηση των κινδύνων και της ασφάλειας των πυρηνικών εγκαταστάσεων στην Ευρώπη.
Επισημαίνοντας επίσης ότι...
Σε απάντηση των γεγονότων στην Ιαπωνία και ύστερα από πίεση και δράση πολιτών και κινημάτων: η Γερμανία επέβαλλε τρίμηνο μορατόριουμ στην παράταση της διάρκειας ζωής των πυρηνικών της σταθμών και έκλεισε οριστικά 7 αντιδραστήρες που είχαν τεθεί σε λειτουργία πριν το 1980. Η Γαλλία ζήτησε εμπεριστατωμένους ελέγχους ασφαλείας. Η Ιταλία δεσμεύτηκε για διετές μορατόριουμ στην νέα φίλο-πυρηνική ενεργειακή στρατηγική της και για μονοετές μορατόριουμ στην έρευνα ενός ενδεχόμενου πρώτου πυρηνικού σταθμού,  χωρίς ν α ματαιώσει το δημοψήφισμα για τα πυρηνικά σχέδια που ονειρεύεται ο Μπερλουσκόνι. Το Βέλγιο διατήρησε το πρόγραμμα σταδιακής κατάργησης συμφωνώντας παράλληλα σε ένα μορατόριουμ στο άνοιγμα της συζήτηση για περαιτέρω παράταση της διάρκειας ζωής των πυρηνικών σταθμών. Ελβετία και Κίνα έχουν και οι δύο παγώσει το νέο πρόγραμμα κατασκευής πυρηνικών σταθμών.
Υπογραμμίζοντας ότι...
Η πυρηνική ενέργεια δεν είναι ασφαλής, δεν είναι καθαρή και είναι ιδιαίτερα υψηλού κινδύνου. Η πυρηνική ενέργεια θα συνδέεται πάντα με επικίνδυνες δραστηριότητες εξόρυξης, με τον κίνδυνο σοβαρού ατυχήματος, με το ανεπίλυτο πρόβλημα των πυρηνικών αποβλήτων, και τον κίνδυνο της εξάπλωσης και της τρομοκρατίας.
Υπενθυμίζοντας ότι...
Ακόμα και ύστερα από πάνω από 50 χρόνια χρήσης της πυρηνικής ενέργειας το πρόβλημα των διάθεσης και ταφής –ειδικότερα των αποβλήτων με υψηλά επίπεδα ραδιενέργειας- παραμένει άλυτο. Τα περισσότερα ραδιενεργά απόβλητα στην Ευρώπη αποθηκεύονται σήμερα σε ενδιάμεσες εγκαταστάσεις αποθήκευσης, όπου και θα πρέπει να μείνουν για πολλές δεκαετίες. Σε πολλές περιπτώσεις οι απαιτήσεις ασφαλείας είναι αμφίβολης αξιοπιστίας.
Το κόστος των υποδομών παραγωγής πυρηνικής ενέργειας δεν είναι μόνο υψηλότατο αλλά συχνά καλύπτεται από κρατική στήριξη που πληρώνουν οι φορολογούμενοι, χωρίς ακόμα να έχει περιληφθεί το άγνωστο προς το παρόν κόστος της ασφαλούς μελλοντικής αποξήλωσης των εγκαταστάσεων.
Επισημαίνοντας επίσης ότι...
Πενταπλάσια σχεδόν κονδύλια έρευνας της ΕΕ έχουν σήμερα οριστεί να δεσμευτούν στην πυρηνική έρευνα, και συγκεκριμένα στη σύντηξη και το λευκό ελέφαντα της «ITER», συγκριτικά με την έρευνα για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την ενεργειακή εξοικονόμηση.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι...
Από τη στιγμή που το Ουράνιο δεν αποτελεί ανεξάντλητο πόρο, τα πυρηνικά δεν μπορούν να θεωρηθούν ως μακροπρόθεσμη λύση λόγω της σπανιότητας του και της δυνητικής του εξάντλησης. Επιπρόσθετα, το Ουράνιο σχεδόν εξολοκλήρου εισάγεται στην Ευρώπη, κάτι που δεν βοηθά την ενεργειακή μας ανεξαρτησία. Επιπλέον, η εξόρυξή του δημιουργεί αφόρητες συνθήκες εργασίας και μια άνευ προηγουμένου Οίκο-κτονία στα κράτη στα οποία εξάγεται.
Δίνοντας επιπλέον έμφαση στο ότι..
Δεν χρειάζεται να στηριζόμαστε σε αυτή την τεχνολογία υψηλού κινδύνου, καθώς έχουμε ασφαλείς, καθαρές και βιώσιμες λύσεις στη διάθεση μας. Μειώνοντας την ενεργειακή κατανάλωση, αυξάνοντας την αποδοτικότητα στη χρήση της ενέργειας και επεκτείνοντας τη χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μπορούμε να προσφέρουμε ασφαλή ενεργειακό εφοδιασμό για την Ευρώπη βασισμένο πλήρως στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Αναγνωρίζοντας ότι...
Μελέτες όπως του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας  (EREC), του Ευρωπαϊκού Ιδρύματος για το Κλίμα (ECF) ή του «Οραματικού Σεναρίου» (Vision Scenario) από το Ίδρυμα Öko, έχουν αποδείξει ότι οι στρατηγικές φιλόδοξης ενεργειακής απόδοσης και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, συνδυαζόμενες με εκσυγχρονισμό της ενεργειακής υποδομής, κάνουν δυνατή τη σταδιακή κατάργηση των πυρηνικών αλλά και του άνθρακα. Έως το 2050 μπορούμε να επιτύχουμε έναν ενεργειακό εφοδιασμό που να στηρίζεται σε ποσοστό 100% στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αυτό απαιτεί, ωστόσο, βαθιές αλλαγές στην παραγωγή και κατανάλωση ενέργειας όπως και συντονισμένες προσπάθειες σε όλα τα επίπεδα –τοπικό, περιφερειακό, εθνικό και Ευρωπαϊκό.
Το Ευρωπαϊκό Πράσινο Κόμμα ζητά:
Μια άμεση ενεργειακή επανάσταση, που θα οδηγήσει σε μια Ευρωπαϊκή οικονομία ενεργειακά αποδοτική και πλήρως βασισμένη στις ΑΠΕ το αργότερο έως το 2050, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι μας για το κλίμα. Προκειμένου να πετύχουμε αυτό το όραμα, πρέπει να ξεκινήσουμε σήμερα. Δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο. Σε αυτό το πλαίσιο, η Ευρώπη[1] πρέπει να εγκαταλείψει την προσήλωση της στην ιδιαίτερα επικίνδυνη τεχνολογία της πυρηνικής ενέργειας και να ξεκινήσει τώρα τη διαδικασία για την σταδιακή κατάργησή της.
Αυτό συνεπάγεται:
Κανένας νέος πυρηνικός αντιδραστήρας δεν πρέπει να κατασκευαστεί. Παρομοίως οι εργασίες στους υπό κατασκευή πυρηνικούς σταθμούς πρέπει να σταματήσουν, ενώ εκείνοι που βρίσκονται στο στάδιο του σχεδιασμού δεν πρέπει να προχωρήσουν.
  • Στην πορεία σταδιακής κατάργησης των πυρηνικών, άμεσα πρέπει να κλείσουν οι αντιδραστήρες αυξημένης επικινδυνότητας όπως οι παλαιότεροι κατά χρονολογία κατασκευής, εκείνοι που βρίσκονται σε σεισμογενείς περιοχές και πόσοι στερούνται εφεδρικό σύστημα ρύθμισης της πίεσης, πρέπει να κλείσουν άμεσα.
  • Η επικαιροποίηση δεσμευτικών και αποτελεσματικών προτύπων ασφαλείας στο υψηλότερο επίπεδο πρέπει να εφαρμοστεί σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση για όσους αντιδραστήρες εξακολουθήσουν μεσοπρόθεσμα να λειτουργούν και μέχρι το οριστικό κλείσιμο τους.
  • Η εγκατάλειψη των σχεδίων για παράταση της διάρκειας ζωής πυρηνικών σταθμών και/ή για αύξηση της απόδοσης τους πέρα από τα προβλεπόμενα  στον αρχικό σχεδιασμό των σταθμών. Τα «τεστ αντοχής» (stress tests) όπως προτείνονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως πρόσχημα για παράταση της διάρκειας ζωής των υφιστάμενων πυρηνικών σταθμών, που προβλέπεται να κλείσουν. Εμπεριστατωμένη, υποχρεωτική, διαφανής και πλήρης εφαρμογή των «τεστ αντοχής» θα ισχύει επίσης για τα πυρηνικά απόβλητα, συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων που αναλώθηκαν.
  • Ούτε ένα ευρώ δημοσίου χρήματος δεν πρέπει να δοθεί για πυρηνική σχάση ή σύντηξη. Πλήρης νομική ευθύνη των φορέων πυρηνικής ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των μετόχων των φορέων αυτών, θα πρέπει εγγυημένα να ισχύει στην περίπτωση περιστατικών ή ατυχημάτων.
  • Απαγόρευση της εξαγωγής τεχνολογίας πυρηνικής ενέργειας και της σχετικής πνευματικής ιδιοκτησίας.
  • Κατάργηση της συνθήκης ΕΥΡΑΤΟΜ και δημιουργία μιας Ευρωπαϊκής Κοινότητας για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΕΚΑΠΕ).

Αυτό επίσης συνεπάγεται:
  • Οι Ευρωπαίοι ηγέτες πρέπει επειγόντως να εκπονήσουν σχέδια ώστε να υλοποιήσουν  έως το 2050 το στόχο μιας οικονομίας βασισμένης 100% στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Ο επερχόμενος ενεργειακός χάρτης του 2050 θα πρέπει να αντανακλά αυτό το στόχο, περιλαμβάνοντας μαζικές επενδύσεις σε ένα παν-ευρωπαϊκό έξυπνο δίκτυο μεταφοράς και διανομής.
  • Για το σκοπό αυτό πρέπει να θεσπιστεί ένα φιλόδοξο, ενεργειακά αποδοτικό και ενεργειακά οικονομικό νομικό πλαίσιο. Σε αυτό το πλαίσιο καλούμε, ως αφετηρία εκκίνησης, για έναν δεσμευτικό στόχο εξοικονόμησης ενέργειας για το 2020 τουλάχιστον 25% με βάση την ενεργειακή κατανάλωση της ΕΕ το 2005.
  • Στο δρόμο για μια κοινωνία στηριγμένη κατά 100% στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, θα πρέπει επίσης να υιοθετηθούν νέοι φιλόδοξοι και δεσμευτικοί ενδιάμεσοι στόχοι για το 2030 και το 2040 καθώς και μέτρα για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Επισημαίνοντας επιπλέον ότι:
Η τραγωδία στην Ιαπωνία λειτούργησε ως ισχυρή ώθηση στην ευαισθητοποίηση της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης για τους κινδύνους και την αναξιοπιστία της πυρηνικής ενέργειας. Το αίτημα για μια διαδικασία σταδιακής κατάργησης της πυρηνικής τεχνολογίας ενισχύεται ακόμα και σε χώρες που την υποστήριζαν σταθερά.
Παράλληλα με την υποστήριξη εκστρατειών και εκκλήσεων σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο, ιδιαίτερα με το δημοψήφισμα για τα πυρηνικά στην Ιταλία τον Ιούνιο του 2011, και τις πρωτοβουλίες από διάφορες ομάδες πολιτών και ΜΚΟ στην Αυστρία, τη Γαλλία, το Βέλγιο, τη Γερμανία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, θεωρούμε ότι έφτασε η ώρα να προχωρήσουμε πέρα από τις εθνικές πρωτοβουλίες και να υποστηρίξουμε μια πανευρωπαϊκή εκστρατεία για να σταματήσουμε αυτή την θανατηφόρα τεχνολογία και να κάνουμε πραγματικότητα μια οικονομία που να βασίζεται 100% στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και στην αποδοτικότητα.
Το Ευρωπαϊκό Πράσινο Κόμμα υποστηρίζει:
Το ξεκίνημα πανευρωπαϊκής εκστρατείας υπογραφών σε συνεργασία με οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών και με ομάδες πολιτών, με αποδέκτη τα θεσμικά όργανα της ΕΕ και τα κράτη μέλη. Αυτή η έκκληση θα μπορούσε να περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων θεμάτων, το αίτημα για άμεσο κλείσιμο των πυρηνικών σταθμών υψηλής επικινδυνότητας, χρονοδιάγραμμα κατάργησης όλων των πυρηνικών αντιδραστήρων, σταμάτημα της δημόσιας χρηματοδότησης του IΤER, δεσμευτικούς στόχους για ενεργειακή αποδοτικότητα και την αναθεώρηση του Οδικού Χάρτη 2050 της ΕΕ σύμφωνα με το σενάριο για 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Τους Πολωνούς, Τούρκους και Σλοβένους Πράσινους στις εθνικές τους μάχες για σταδιακή κατάργηση των πυρηνικών στις χώρες τους, και τους Κροάτες Πράσινους στην εκστρατεία τους ενάντια στην αποθήκευση ραδιενεργών αποβλήτων στο Ζάγκρεμπ.


[1] Η Ευρώπη συμπεριλαμβανομένων των υποψήφιων για ένταξη χωρών και ειδικά της Τουρκίας.