Διαβάζοντας την ανακοίνωση της Δημάρχου Βοΐου κας Παναγιώτας Ορφανίδου στο kozan.gr διαπιστώνεται ότι υπάρχουν τόσο ανακρίβειες όσο και σύγχυση αναφορικά με την λειτουργία και το σκοπό της ΔΙΑΔΥΜΑ καθώς η ανακοίνωση κάνει αναφορά και συγχέει δύο διαφορετικά πράγματα: την διαμόρφωση των τελών χρήσης του συστήματος και την υλοποίηση της Μονάδας Επεξεργασίας των Απορριμμάτων. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Η διαδικασία του καθορισμού του τέλους χρήσης του
Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΟΣΔΑ) της Περιφέρειας
Δυτικής Μακεδονίας, είναι μία διαδικασία που επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο τέτοια
εποχή προκειμένου να καθορισθεί το τέλος χρήσης της επόμενης χρονιάς και η
χρέωση η οποία προκύπτει να συμπεριληφθεί στα δημοτικά τέλη των ΟΤΑ. Έτσι το τέλος χρήσης του συστήματος
(μεταφόρτωση – διάθεση) για το 2012 είχε διαμορφωθεί (τον Οκτώβριο του 2011) στα
37 ευρώ/τόνο (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ).
Στο τελευταίο Δ.Σ. της εταιρείας μας,
αντιλαμβανόμενοι την δύσκολη οικονομική συγκυρία στην οποία έχουν περιέλθει οι
ΟΤΑ, προτάθηκαν λύσεις προκειμένου να μειωθεί το κόστος της διαχείρισης των
απορριμμάτων χωρίς όμως να γίνουν «εκπτώσεις» σε ότι αφορά την τήρηση της
νομοθεσίας. Έτσι η πρόταση της υπηρεσίας διαμόρφωνε το τέλος χρήσης στα 34
ευρώ/τόνο (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ) προσδιορίζοντας επακριβώς και τις
παραμέτρους από τις οποίες θα προκύψει η μείωση αυτή (μειώσεις στο κόστος καυσίμων
του στόλου του ΟΣΔΑ, στο κόστος των επισκευών και προμήθειας ανταλλακτικών
αυτού, μείωση της υπερωριακής απασχόλησης των εργαζομένων του ΟΣΔΑ, της
μισθοδοσίας, των λειτουργικών δαπανών, μείωση του κόστους καυσίμων θέρμανσης
των κτιρίων και των καυσίμων κίνησης των ΙΧ επιβατικών οχημάτων του ΟΣΔΑ, κλπ ).
Η ανωτέρω μείωση στο τέλος χρήσης σε συνδυασμό με την μείωση της παραγωγής των
απορριμμάτων, οδηγούσε σε συνολική μείωση της χρέωσης προς τους ΟΤΑ της τάξης
του 16,7%.
Ο αντίλογος της κας Ορφανίδου στην παραπάνω
τεκμηριωμένη πρόταση ήταν να διαμορφωθεί το τέλος χρήσης στα 29 ευρώ/τόνο
(συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ) χωρίς να γίνεται λόγος από πού θα γίνει η
περαιτέρω μείωση των δαπανών, από τις οποίες μάλιστα ένα μεγάλο ποσοστό της
τάξεως του 75-80% περίπου είναι ανελαστικές. Όπως επίσης όλοι γνωρίζετε, το τέλος διαχείρισης των απορριμμάτων είναι
ανταποδοτικό.
Επισημαίνουμε επίσης, ότι το καλοκαίρι του 2005, λίγες μέρες πριν την
έναρξη λειτουργίας του ΟΣΔΑ, το κόστος διαχείρισης των απορριμμάτων για τους
ΟΤΑ της Δυτικής Μακεδονίας ήταν μηδενικό, αυτό όμως το μηδενικό κόστος
συνοδευόταν και με 207 ανεξέλεγκτες χωματερές
οι οποίες εδώ και έξι χρόνια αποτελούν απλώς μία θλιβερή ανάμνηση καθώς
έχουν αποκατασταθεί ΟΛΕΣ.
Το άλλο θέμα το οποίο περιλαμβάνει η ανακοίνωση
είναι αυτό της υλοποίησης την Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων κάνοντας
μάλιστα και την αυθαίρετη αναφορά ότι η πρόταση των υπηρεσιακών παραγόντων
είναι «να αποδεχτούν οι Δήμαρχοι την μηχανοκίνητη σύνθλιψη των απορριμμάτων με
ΧΥΤΥ κάτι
που εκτίνασσε το κόστος στα 110 Ευρώ τον τόνο…».
Όπως είναι γνωστό από τις μέχρι σήμερα επίσημες ανακοινώσεις
της εταιρείας μας, η υλοποίηση της Μονάδας Επεξεργασίας έχει δρομολογηθεί ήδη
από το 2007 με τις διατάξεις του νόμου περί ΣΔΙΤ και πάντοτε με ομόφωνες αποφάσεις των Διοικητικών Συμβουλίων.
Ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη και η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών και
κατ’επέκταση η οικονομική προσφορά, από τους συμμετέχοντες, θα γίνει πριν το
τέλος του τρέχοντος έτους. Ως εκ τούτου δεν είναι δόκιμο να γίνονται αναφορές
σε πιθανά κόστη ακόμα και αν αυτά
προέρχονται από τα σενάρια που εξετάστηκαν κατά την έναρξη της Α’ φάσης του
διαγωνισμού και να δημιουργούνται λανθασμένες εντυπώσεις αναφορικά με το ύψος
των τελών χρήσης και να μη γίνεται ξεκάθαρη αναφορά στο γεγονός ότι η Δυτική
Μακεδονία είναι η μόνη περιφέρεια η οποία θα έχει επιδότηση του λειτουργικού
κόστους της Μονάδας Επεξεργασίας για 25 χρόνια και η οποία θα φθάνει σε ποσοστό
το 50%.
Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΙΑΔΥΜΑ θα είναι το μόνο αρμόδιο
να εγκρίνει και να κατακυρώσει το αποτέλεσμα του διαγωνισμού και είναι απολύτως
βέβαιο ότι αυτό θα γίνει αφού ληφθεί υπόψη τόσο το συμφέρον της εταιρείας και
των ΟΤΑ που είναι μέτοχοί της, όσο και κατ’επέκταση το συμφέρον των πολιτών της
Δυτικής Μακεδονίας. Άλλωστε πρέπει να
κατανοήσουμε όλοι ότι η ΔΙΑΔΥΜΑ δημιουργήθηκε από τους ΟΤΑ της περιφέρειας
προκειμένου να υλοποιήσει και να λειτουργήσει το ΟΣΔΑ Δυτικής Μακεδονίας με
τέτοιο τρόπο ώστε να καλύπτονται πλήρως οι απαιτήσεις της Εθνικής και
Ευρωπαϊκής νομοθεσίας αναφορικά με την διαχείριση των στερεών αποβλήτων. Η
ΔΙΑΔΥΜΑ δεν είναι μία εταιρεία που δρα ανταγωνιστικά με τους ΟΤΑ, αλλά είναι οι
ίδιοι οι ΟΤΑ που με την ΔΙΑΔΥΜΑ έχουν επιτύχει στον τομέα της διαχείρισης των
απορριμμάτων γεγονός που είναι παραδεκτό εντός και εκτός των συνόρων αφού το
έργο της εταιρείας έχει παρουσιαστεί σε αρκετές εκθέσεις και fora ως καλή πρακτική.
Προς την κατεύθυνση αυτή το Δ.Σ. και οι εργαζόμενοι της
εταιρείας θα συνεχίσουν να παρέχουν τις υπηρεσίες τους, προκειμένου η Δυτική
Μακεδονία να παραμείνει πρωτοπόρα στο τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων.
Και ναι, πράγματι το κόστος είναι ένας σημαντικός παράγοντας αλλά δεν είναι ο
μόνος που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη.
Τέλος, σας παραθέτουμε ενημερωτικά τον πίνακα διαμόρφωσης των
χρεώσεων των Δήμων της Δυτικής Μακεδονίας για τη χρήση των εγκαταστάσεων του
Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΟΣΔΑ) της Περιφέρειας
Δυτικής Μακεδονίας, για το έτος 2013 συγκριτικά με το έτος 2012.
ΟΤΑ ΑΝΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ
|
Τριμηνιαία δόση 2013
|
Τριμηνιαία δόση 2012
|
||
1
|
ΔΗΜΟΣ ΦΛΩΡΙΝΑΣ
|
102.105
|
114.287
|
|
2
|
ΔΗΜΟΣ ΑΜΥΝΤΑΙΟΥ
|
51.265
|
57.005
|
|
3
|
ΔΗΜΟΣ ΠΡΕΣΠΩΝ
|
4.859
|
6.106
|
|
|
|
|
|
|
4
|
ΔΗΜΟΣ ΚΟΖΑΝΗΣ
|
200.703
|
237.849
|
|
5
|
ΔΗΜΟΣ ΕΟΡΔΑΙΑΣ
|
162.382
|
188.069
|
|
6
|
ΔΗΜΟΣ
ΣΕΡΒΙΩΝ-ΒΕΛΒΕΝΤΟΥ
|
40.182
|
52.058
|
|
7
|
ΔΗΜΟΣ ΒΟΪΟΥ
|
51.617
|
66.632
|
|
|
|
|
|
|
8
|
ΔΗΜΟΣ ΓΡΕΒΕΝΩΝ
|
81.946
|
111.193
|
|
9
|
ΔΗΜΟΣ ΔΕΣΚΑΤΗΣ
|
17.184
|
19.769
|
|
|
|
|
|
|
10
|
ΔΗΜΟΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
|
120.871
|
149.578
|
|
11
|
ΔΗΜΟΣ ΟΡΕΣΤΙΔΟΣ
|
39.480
|
45.404
|
|
12
|
ΔΗΜΟΣ ΝΕΣΤΟΡΙΟΥ
|
6.747
|
7.591
|
|
|
ΠΕΡ. ΔΥΤ.
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
|
879.340
|
1.055.540
|