Το Σάββατο, 19 Μαρτίου 2011 πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη στο Δημαρχείο Αμυνταίου με θέμα τις συγχωνεύσεις των σχολικών μονάδων. Στη σύσκεψη, που πραγματοποιήθηκε υπό την Προεδρία του Προέδρου Δ.Σ., κου Γιάννη Λιάση και με τη συμμετοχή του Δημάρχου, κου Μάκη Ιωσηφίδη, εκτός από το Δημοτικό Συμβούλιο Αμυνταίου, συμμετείχαν ο Βουλευτής Ν. Φλώρινας κος Ευστάθιος Κωνσταντινίδης, ο Αντιπεριφερειάρχης Φλώρινας κος Δημήτριος Ηλιάδης, οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι ΠΕ Φλώρινας κοι Ιωάννης Κιοσές και Νίκος Σαμαράς, φορείς της περιοχής, εκπαιδευτικοί και γονείς, ενώ μήνυμα απέστειλε ο Βουλευτής Ν. Φλώρινας, κος Γιώργος Λιάνης.
Στην εισήγησή του ο Δήμαρχος Αμυνταίου, κος Μάκης Ιωσηφίδης ανέφερε τα εξής:
«Ως Δημοτική Αρχή έχουμε συναντηθεί με στελέχη του Υπουργείου Παιδείας και ζητήσαμε το αυτονόητο: να μην γίνει καμία κίνηση σε ότι αφορά τις συγχωνεύσεις των σχολείων της περιοχής, εάν δεν υπάρξει διαβούλευση και εκτενής διάλογος με την τοπική κοινωνία. Η τοπική αυτοδιοίκηση ως εκπρόσωπος της τοπικής κοινωνίας κανονικά πρέπει να έχει λόγο για τόσο σοβαρά ζητήματα και σε αυτό ήμασταν ανυποχώρητοι.
Παρά τις διαβεβαιώσεις γι’ αυτή μας την απαίτηση το Υπουργείο επέλεξε το δρόμο του αιφνιδιασμού! Εγώ το λέω και δεν θα συνεχίσω να το φωνάζω: είμαστε όλοι μας από την ίδια πλευρά. Όλοι μας παλεύουμε για το συμφέρον και την ανάπτυξη της χώρας, ο καθένας από το δικό του μετερίζι.
Για το λόγο αυτό δεν αντιλαμβάνομαι γιατί δεν ερωτηθήκαμε, γιατί δεν μας δόθηκε η ευκαιρία να πούμε τη γνώμη μας, γιατί οι τοπικές κοινωνίες γι’ άλλη μια φορά απλώς υφίστανται τις συνέπειες των αποφάσεων των Αθηνών; Πρόκειται για ανακολουθία και ασυνέπεια της κεντρικής διοίκησης και πρέπει να το σημειώσουμε και να το τονίσουμε.
Το βασικό όμως είναι ότι οι συγχωνεύσεις δημιουργούν πάρα πολλά προβλήματα. Πρόκειται για βιαστικές αποφάσεις! Οι αποφάσεις αυτές έχουν ληφθεί χωρίς να έχουν δημιουργηθεί οι κατάλληλες υποδομές στα σχολεία υποδοχής.
Επίσης, δεν έχουν ληφθεί υπόψη οι τοπικές συνθήκες. Τα Γυμνάσια Βαρικού και Λεχόβου είναι χαρακτηρισμένα ως δυσπρόσιτα. Κανείς από αυτούς που πήραν τις αποφάσεις δεν μπήκε στον κόπο να δει στον χάρτη που είναι το Βαρικό και που το Λέχοβο, με τι δρόμο συνδέονται και τι κατάσταση επικρατεί τους χειμερινούς μήνες;
Η πραγματικότητα είναι πως οι συγχωνεύσεις έγιναν για οικονομικούς λόγους. Συμφωνώ απόλυτα ότι πρέπει να εξοικονομηθούν πόροι. Κι εμείς θέλουμε να στηρίξουμε τη μεγάλη εθνική προσπάθεια. Αλλά η εκπαίδευση χρειάζεται μεγαλύτερη προσοχή και σεβασμό, γιατί αυτά τα παιδιά είναι το μέλλον του τόπου.
Σας καλώ να τοποθετηθείτε και να εκδώσουμε ένα ομόφωνο εάν είναι δυνατόν ψήφισμα για την ανάκληση της απόφασης περί συγχώνευσης των σχολείων. Πρέπει να γίνει διάλογος με την κοινωνία, αλλιώς όλες οι αποφάσεις δεν έχουν τη νομιμοποίηση που πρέπει να έχουν.»
Οι συμμετέχοντες εξέφρασαν πολλές απόψεις για το θέμα των συγχωνεύσεων των σχολείων, κοινή συνισταμένη όμως όλων ήταν πως αφενός δεν προηγήθηκε διάλογος με τις τοπικές κοινωνίες και αφετέρου πως ενώ όλοι θέλουν να στηρίξουν το έργο της Κυβέρνησης και τη μεγάλη εθνική προσπάθεια για έξοδο από την κρίση, επιβάλλεται η απόσυρση της απόφασης του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου μάθησης και Θρησκευμάτων για να προηγηθεί ενδελεχής διάλογος με τις τοπικές κοινωνίες πριν τη λήψη οποιασδήποτε απόφασης.
Το κοινό ψήφισμα που εκδόθηκε από όλους και συνυπογράφηκε από το Δήμαρχο κο Μάκη Ιωσηφίδη, τον Βουλευτή Ν. Φλώρινας κο Ευστάθιο Κωνστατνινίδη και τον Αντιπεριφερειάρχη Φλώρινας κο Δημήτριο Ηλιάδη έχει ως εξής:
«Όλοι εμείς που συγκεντρωθήκαμε- το Δημοτικό Συμβούλιο Αμυνταίου, ο Βουλευτής Φλώρινας κ. Κωνσταντινίδης Ευστάθιος, ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Φλώρινας κ. Ηλιάδης Δημήτριος, οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι Π.Ε. Φλώρινας κ. Κιοσές Ιωάννης, Σαμαράς Νικόλαος και φορείς του Δήμου μας, σήμερα Σάββατο 19/3/2011 στην αίθουσα Δημοτικού Συμβουλίου Αμυνταίου:
Διαπιστώνουμε ότι:
Η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις & καταργήσεις σχολικών μονάδων, με τον τρόπο που επιχειρήθηκε – αφήνοντας απ’ έξω την Τοπική Κοινωνία και τους εκφραστές της – ενισχύει το διάχυτο προβληματισμό και την αμφισβήτηση σχετικά με τις πραγματικές προθέσεις της κεντρικής διοίκησης για την καλύτερη μάθηση και την ανάπτυξη της ελληνικής υπαίθρου.
Ακριβώς επειδή κατανοούμε πως η πατρίδα μας περνάει δύσκολους καιρούς, επισημαίνουμε πως η αναδιάρθρωση και αναδιοργάνωση του κράτους δεν έρχεται μέσα από στείρες οικονομίστικες πρακτικές περικοπών, αλλά μέσα από την προοπτική ανάπτυξης και τη δημιουργία οράματος για καλύτερες ημέρες.
Αυτό το αποδεικνύουμε και με τη θέση μας, κατανοώντας σε μεγάλο βαθμό τις συγχωνεύσεις Δημοτικών σχολικών μονάδων που θα γίνουν στο Δήμο μας.
Δηλώνουμε όμως:
Είναι το λιγότερο άστοχο, να καταδικάζεται σε μαρασμό μία ήδη «ευαίσθητη» περιοχή της Ελλάδας, που αναζητά απεγνωσμένα νέα πνοή για να κρατήσει τους νέους της και αντιμετωπίζει τα προβλήματα εγκατάλειψης και απομόνωσης. Επειδή πιστεύουμε ότι το Δημοτικό Σχολείο πρέπει να παρέχει εκπαιδευτικές υπηρεσίες προς τους πολίτες, έτσι ώστε να αποτελεί το κύτταρο της ζωής για ανάπτυξη των κοινωνιών και κάθε οικισμού, εκφράζουμε την αγωνία μας εάν εφαρμοστεί αυτός ο σχεδιασμός θα ερημώσει πλήρως τα χωριά μας.
Αυτήν την παιδαγωγική πολιτική την απορρίπτουμε.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η κατάργηση στο Δήμο μας του δυσπρόσιτου και ορεινού Γυμνασίου Βαρικού και των Νηπιαγωγείων χωρίς να ληφθούν σοβαρά υπόψη τα κλιματολογικά, οδικά και γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά της Τοπικής Κοινότητας.
Το κόστος της μεταφοράς θα βαρύνει πρωτίστως τις οικογένειες σε περίοδο που τα εισοδήματα έχουν υποστεί μεγάλη μείωση λόγω της κρίσης και των μέτρων που έχουν παρθεί.
Ο Δήμος μας αδυνατεί να αναλάβει το κόστος μεταφοράς λόγω ασφάλειας και λόγω έλλειψης πόρων.
Πιστεύουμε ότι:
Οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις απαιτούν ουσιαστικό διάλογο και καθολική αποδοχή πράγμα που δεν ισχύει σήμερα με τις μεθοδεύσεις που γίνονται.
Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων στην ανάκληση της απόφασής τους, καλώντας σε διάλογο από μηδενική βάση την Τοπική Κοινωνία και την Τοπική Αυτοδιοίκηση λαμβάνοντας υπόψη και την υλικοτεχνική υποδομή της κάθε Σχολικής Μονάδας του Δήμου μας. Σε αντίθετη περίπτωση θα κλιμακώσουμε τον αγώνα μας.
Είμαστε υπέρ της βελτίωσης της ποιότητας στην παροχή της Παιδείας και δημιουργία ποιοτικότερου Σχολείου.»