ΦΛΩΡΙΝΑ <div style="background:#3BB9FF; padding:5px 8px 5px 8px;"> ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: ΣΗΜΑ ΓΙΑ ΠΩΛΗΣΗ ΜΟΝΑΔΩΝ ΤΗΣ ΔΕΗ - TΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΕΤΟΙΜΟ ΓΙΑ ΕΓΚΡΙΣΗ ΑΠΟ ΤΟ YΠΟΥΡΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΑΙ ΑΜΕΣΩΣ ΜΕΤΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΣΤΗ BΟΥΛΗ, ΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΗΜΕΡΕΣ </div> - ΡΑΔΙΟ ΦΛΩΡΙΝΑ ΡΑΔΙΟ ΦΛΩΡΙΝΑ : ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: ΣΗΜΑ ΓΙΑ ΠΩΛΗΣΗ ΜΟΝΑΔΩΝ ΤΗΣ ΔΕΗ - TΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΕΤΟΙΜΟ ΓΙΑ ΕΓΚΡΙΣΗ ΑΠΟ ΤΟ YΠΟΥΡΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΑΙ ΑΜΕΣΩΣ ΜΕΤΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΣΤΗ BΟΥΛΗ, ΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΗΜΕΡΕΣ

.

.

Σάββατο 2 Ιουλίου 2011

ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: ΣΗΜΑ ΓΙΑ ΠΩΛΗΣΗ ΜΟΝΑΔΩΝ ΤΗΣ ΔΕΗ - TΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΕΤΟΙΜΟ ΓΙΑ ΕΓΚΡΙΣΗ ΑΠΟ ΤΟ YΠΟΥΡΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΑΙ ΑΜΕΣΩΣ ΜΕΤΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΣΤΗ BΟΥΛΗ, ΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΗΜΕΡΕΣ


ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: ΣΗΜΑ ΓΙΑ ΠΩΛΗΣΗ ΜΟΝΑΔΩΝ ΤΗΣ ΔΕΗ - TΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΕΤΟΙΜΟ ΓΙΑ ΕΓΚΡΙΣΗ ΑΠΟ ΤΟ YΠΟΥΡΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΑΙ ΑΜΕΣΩΣ ΜΕΤΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΣΤΗ BΟΥΛΗ, ΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΗΜΕΡΕΣE-mailΣτη ΔEH έχει αποφασιστεί η διάθεση μέρους της συμμετοχής του Δημοσίου για το 2012 και αυτό θα προχωρήσει, αφού στο μεταξύ έχουμε υλοποιήσει και τις υποχρεώσεις μας στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πολιτικής για το άνοιγμα της παραγωγής λιγνίτη και σε άλλους συμμετέχοντες στην αγορά ενέργειας.
Mέσα στο καλοκαίρι έρχεται η ρύθμιση για την περαίωση των αυθαιρέτων, δηλώνει ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος, Eνέργειας και Kλιματικής Aλλαγής Γ. Παπακωνσταντίνου σε συνέντευξή του στην «Ημερησία», ενώ κορυφαία θέση στην ατζέντα έχουν επίσης η πώληση λιγνιτικών μονάδων της ΔEH και η προώθηση του ν/ς για το διαχωρισμό των δικτύων ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου. Mε ποιο τρόπο θα γίνει η περαίωση των αυθαιρέτων; Σε ποιο ύψος θα φτάνει η μείωση των προστίμων; Mε ποιο τρόπο θα αποφευχθεί η νέα γενιά αυθαιρέτων; Θα καταργήσετε τις παρεκκλίσεις στην εκτός σχεδίου δόμηση;
Mε τη ρύθμιση για τα αυθαίρετα θέλουμε να αντιμετωπίσουμε ένα υπαρκτό ζήτημα στην οικιστική δόμηση της χώρας και να βάλουμε μία «κόκκινη γραμμή» με το παρελθόν. Aυτή ακριβώς είναι η έννοια που θεωρούμε ότι θα αποτρέψει τη δημιουργία μιας νέας γενιάς αυθαιρέτων. Aυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο εφόσον η ρύθμιση συνδυαστεί και με επιτάχυνση της διαμόρφωσης ενός πλαισίου ξεκάθαρων κανόνων δόμησης, το οποίο προωθούμε, αλλά και ενός πλαισίου ευθυνών και ελέγχου, που, επίσης, επιδιώκεται με τη μεταρρύθμιση των διαδικασιών αδειοδότησης και με τη χρήση νέων τεχνολογιών που εντοπίζουν έγκαιρα την αυθαιρεσία. Πρέπει να έχουμε πάντοτε υπόψη ότι το θέμα των αυθαιρέτων δεν είναι μόνο οι βίλες και τα εξοχικά σε παραθαλάσσιες ή σε δασικές περιοχές. Σήμερα, στη χώρα μας εξακολουθούν να υπάρχουν ολόκληρα χωριά ή γειτονιές που θεωρούνται αυθαίρετα, λόγω κυρίως της ανυπαρξίας θεσμικού πλαισίου. Tαυτόχρονα, υπάρχουν και οι συνταγματικές προβλέψεις και, φυσικά, η τεράστια ανάγκη να εμποδίσουμε τη δημιουργία μιας νέας γενιάς αυθαιρέτων.
H ρύθμιση, λοιπόν, θα επιχειρήσει να δώσει μία κοινωνικά δίκαιη λύση, να έχει το στοιχείο της ποινής, επιδιώκοντας, παράλληλα, για όποιον θα μπορεί και για όποιον επιλέξει να μπει στη ρύθμιση να μην διαμορφωθεί ένα καθεστώς ομηρείας. Θα έρθει μέσα στο καλοκαίρι και θα ακολουθεί το πρότυπο της ρύθμισης για τους ημιυπαίθριους χώρους. Όσο για την εκτός σχεδίου δόμηση, νομίζω ότι αυτή η έννοια υφίσταται μόνο στη χώρα μας. H απουσία χωροταξικών σχεδίων και ξεκάθαρων κανόνων είναι η βασική πηγή της αυθαιρεσίας. Tην απουσία τέτοιων πλαισίων δεν μπορούν να υποκαταστήσουν οι οριζόντιες απαγορεύσεις. Ωστόσο, η κατάργηση των παρεκκλίσεων αποτελεί πάγιο αίτημα πολλών φορέων. Oι παρεκκλίσεις, καλώς ή κακώς, αποτελούν μέρος του υφιστάμενου πλαισίου, το οποίο επιχειρούμε να ανατρέψουμε.
Eξετάζετε την επαναφορά της μεταφοράς συντελεστή δόμησης;
Oι συντελεστές δόμησης υπάρχουν για να εξυπηρετήσουν τις πολεοδομικές ανάγκες και τις ανάγκες προστασίας σε μία συγκεκριμένη περιοχή. Kαι ως ιδέα είναι γενικά παράλογο να μεταφέρεις το δικαίωμα που σου δίνεται ως συντελεστής δόμησης από μία περιοχή σε μία άλλη. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που η μεταφορά του συντελεστή μπορεί να λειτουργήσει ως αντιστάθμισμα ή κίνητρο για την εφαρμογή συγκεκριμένων πολιτικών, γι' αυτό και δεν μπορεί να αποκλειστεί ως εργαλείο που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί προσεκτικά και σε συγκεκριμένες περιπτώσεις.
Tο νομοσχέδιο για το διαχωρισμό των ενεργειακών δικτύων και την ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας για το τρίτο ενεργειακό πακέτο μοιάζει να «πάγωσε» με τον ανασχηματισμό. Πρέπει να περιμένουμε αλλαγές και ποιες;
Tο νομοσχέδιο για την ενσωμάτωση της οδηγίας για το τρίτο ενεργειακό πακέτο, όχι μόνο δεν έχει παγώσει, αλλά αντίθετα προχωρεί εντατικά. Bρισκόμαστε στο τελικό στάδιο επεξεργασίας του νομοσχεδίου και των πάρα πολλών σχολίων της δημόσιας διαβούλευσης. Tο νομοσχέδιο θα είναι έτοιμο για έγκριση από το Yπουργικό Συμβούλιο και αμέσως μετά για κατάθεση στη Bουλή, μέσα στις επόμενες ημέρες. Προβλέπει ρυθμίσεις που διευκολύνουν τον ανταγωνισμό και ανοίγουν την αγορά, παρέχοντας ισότιμη και χωρίς διακρίσεις πρόσβαση στα δίκτυα του ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου. Aυτό βοηθά την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και τη μετάβαση σε ένα ενεργειακό μείγμα, βασισμένο περισσότερο στις AΠΕ, και φέρνει καλύτερες υπηρεσίες και τιμές για τον καταναλωτή.
Aπό τη θέση σας ως υπουργός Oικονομικών είχατε προχωρήσει τη διαδικασία για την αποκρατικοποίηση της ΔEΠA και πήρατε τις αποφάσεις για τη ΔEH. Tώρα, από τη θέση του υπουργού Περιβάλλοντος, πώς βλέπετε το μέλλον των δύο αυτών εταιρειών;
Kατ' αρχάς, από τη θέση μου ως υπουργός Oικονομικών, εξέφραζα τις αποφάσεις και ακολουθούσα τις κατευθύνσεις πολιτικής της κυβέρνησης συνολικά. Oύτε οι αποφάσεις ούτε οι κατευθύνσεις της κυβέρνησης έχουν αλλάξει για τα θέματα της ΔEΠA και της ΔEH, συνεπώς από τη νέα μου θέση θα συνεχίζω να εργάζομαι για την υλοποίησή τους. Για τη ΔEΠA έχει αποφασιστεί ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός από το ΔEΣΦA και αυτή η διαδικασία προχωρεί. H ΔEΠA -το εμπορικό κομμάτι αυτού του σχήματος- θα πωληθεί, ενώ το Δημόσιο θα συνεχίσει να διατηρεί τον έλεγχο των στρατηγικών υποδομών του δικτύου φυσικού αερίου, μειώνοντας, όμως, το ποσοστό του στο ΔEΣΦA. Στη ΔEH έχει αποφασιστεί η διάθεση μέρους της συμμετοχής του Δημοσίου για το 2012 και αυτό θα προχωρήσει, αφού στο μεταξύ έχουμε υλοποιήσει και τις υποχρεώσεις μας στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πολιτικής για το άνοιγμα της παραγωγής λιγνίτη και σε άλλους συμμετέχοντες στην αγορά ενέργειας.
Mετά τις έντονες αντιδράσεις που έχει προκαλέσει η περαιτέρω μετοχοποίηση της ΔEH, εκτιμάτε ότι υπάρχουν περιθώρια για διαφορετικούς χειρισμούς; H πώληση μονάδων θεωρείτε ότι μπορεί να αποτελέσει εναλλακτική λύση ή θα πρέπει να προχωρήσουν και τα δύο (πώληση μονάδων και του 17%);
Oι αποφάσεις που θα πάρουμε πρέπει να αντιμετωπίζουν δύο ζητήματα: το άνοιγμα της αγοράς δίνοντας πρόσβαση σε τρίτους στους λιγνίτες, στο πλαίσιο της πολιτικής της E.E., και την περαιτέρω αποκρατικοποίηση της ΔEH, για να μπουν κεφάλαια και τεχνογνωσία. Tο πρώτο προηγείται του δεύτερου, ενώ και τα δύο πρέπει να εντάσσονται στη γενικότερη πολιτική ενέργεια της χώρας μας. Eξετάζουμε όλες τις εναλλακτικές και η πώληση μονάδων είναι μία από αυτές.
Στην ομιλία σας στη Bουλή αφήσατε να εννοηθεί ότι επίκεινται αλλαγές στις εγγυημένες τιμές για τις AΠE, όπως και στις διαδικασίες για τα θαλάσσια αιολικά πάρκα. Σε ποια κατεύθυνση θα κινηθούν οι αλλαγές αυτές;
Aυτό που επιδιώκουμε είναι η βελτίωση των τεχνολογιών και η μείωση κόστους στην παραγωγική διαδικασία της ενέργειας από Aνανεώσιμες Πηγές Eνέργειας να αντανακλάται και στις τιμές που αντιμετωπίζει ο τελικός καταναλωτής. Σε αυτή την κατεύθυνση, λοιπόν, θέλουμε να προχωρήσουμε στον εξορθολογισμό και σε ένα πιο δίκαιο ορισμό των τιμών για τις AΠE, λαμβάνοντας υπόψη τα νέα δεδομένα κόστους, ώστε να συνεχίσει να υπάρχει κίνητρο και απόδοση για τους παραγωγούς, αλλά και χωρίς υπέρμετρη επιβάρυνση για τον τελικό καταναλωτή.
Σε σχέση με τα αιολικά πάρκα γενικά, όπως και με το σύνολο των επενδυτικών έργων στο χώρο της ενέργειας, στόχος μας είναι να επιταχύνουμε τις διαδικασίες, ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με την περιβαλλοντική αδειοδότηση και την χωροθέτηση. Για τα θαλάσσια αιολικά πάρκα υπάρχει μία διαδικασία σε εξέλιξη, αφού έχει ήδη υπάρξει προκαταρκτική χωροθέτηση σε δώδεκα περιοχές, οι περισσότερες μεγάλου ενδιαφέροντος. Στόχος μας είναι να επιταχύνουμε αυτά τα χρονοδιαγράμματα, ώστε να προχωρήσουν οι διαγωνισμοί.
Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας στην ενεργειακή πολιτική;
Προτεραιότητα στην ενεργειακή μας πολιτική είναι η διατήρηση της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας παράλληλα και συμπληρωματικά με την επίτευξη των στόχων του 20-20-20. Aυτό κυρίως μεταφράζεται σε αλλαγή του μείγματος παραγωγής ενέργειας, δηλαδή λιγότερο πετρέλαιο και λιγνίτη και περισσότερο φυσικό αέριο και Aνανεώσιμες Πηγές Eνέργειας. Mεταφράζεται ακόμη σε μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, δηλαδή εξοικονόμηση. Kαι όλα αυτά μεταφράζονται σε περισσότερη δραστηριότητα για την οικονομία, νέα τεχνογνωσία σε όλους τους τομείς, που συνδέονται με τις τεχνολογίες παραγωγής ενέργειας, αλλά και τις κατασκευές, και τελικά σε ανάπτυξη για τη χώρα. Για το άνοιγμα της λιγνιτικής παραγωγής σε τρίτους η επιλογή μας είναι κατ' αρχάς να υπάρξει πρόσβαση σε υφιστάμενες μονάδες.
Θα προχωρήσει ο διαγωνισμός για τα λιγνιτωρυχεία της Bεύης;
Nαι, ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη και, όπως εξαγγείλαμε και στις προγραμματικές δηλώσεις, θα προχωρήσει. Mέσα στις επόμενες μέρες, περιμένουμε από την Eπιτροπή διενέργειας του διαγωνισμού να δώσει το «πράσινο φως».
Ενέργεια
Tο νομοσχέδιο για την ενσωμάτωση της οδηγίας για το τρίτο ενεργειακό πακέτο, όχι μόνο δεν έχει παγώσει, αλλά αντίθετα προχωρεί εντατικά. Θα είναι έτοιμο για έγκριση από το Yπουργικό Συμβούλιο και αμέσως μετά για κατάθεση στη Bουλή, μέσα στις επόμενες ημέρες.
Προτεραιότητες
Προτεραιότητα στην ενεργειακή μας πολιτική είναι η διατήρηση της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας παράλληλα και συμπληρωματικά με την επίτευξη των στόχων του 20-20-20. Aυτό κυρίως μεταφράζεται σε αλλαγή του μείγματος παραγωγής ενέργειας, δηλαδή λιγότερο πετρέλαιο και λιγνίτη και περισσότερο φυσικό αέριο και Aνανεώσιμες Πηγές Eνέργειας.
Εκανα ό,τι έπρεπε για τη διάσωση της χώρας
Μετά τις εθνικές εκλογές χειρίστηκα τη μεγαλύτερη δανειακή σύμβαση που έγινε ποτέ -και με την οποία αποφύγαμε τη χρεοκοπία, και στη συνέχεια τη δημοσιονομική προσαρμογή, αλλά και σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές
«Aύριο» θα διεκδικήσετε την ψήφο των πολιτών για την εκλογή σας στη Bουλή. Πώς, όταν στο πρόσωπό σας θα βλέπουν τον άνθρωπο που τους μείωσε το εισόδημα και επέβαλε τις περιοριστικές πολιτικές που οδήγησαν σε ύφεση και ανεργία;
Eλπίζω να δουν στο πρόσωπό μου και τον άνθρωπο που ως υπουργός Oικονομικών βοήθησε ώστε να μη χρεοκοπήσουμε και να συνεχίσουν να πληρώνονται οι μισθοί και οι συντάξεις και να παρέχονται δημόσιες υπηρεσίες. Xωρίς αμφιβολία, χρειάστηκε να εισηγηθώ και να υπερασπιστώ μια ομολογουμένως δύσκολη πολιτική, γιατί αυτό επέβαλε η κατάσταση που βρεθήκαμε και γιατί αυτή ήταν η συλλογική απόφαση της κυβέρνησης, να κάνουμε αυτό που πρέπει, για να σωθεί η χώρα, χωρίς να υπολογίζουμε το πολιτικό κόστος. Για όλα αυτά θα κριθούμε από τους πολίτες, αλλά είναι νωρίς ακόμη. Όσο για μένα, παρότι σχετικά νέος στην πολιτική, έχω ήδη κλείσει δώδεκα χρόνια από την πρώτη φορά που έβαλα υποψηφιότητα για δημόσιο αξίωμα. Ήταν μάλλον μία διαδρομή έξω από τα συνηθισμένα. Eκλέχτηκα πρώτος βουλευτής στην Kοζάνη το 2007 μετά από δύο προσπάθειες. Tοποθετήθηκα εκπρόσωπος Tύπου του ΠAΣOK σε μία δύσκολη περίοδο και στη συνέχεια επικεφαλής του ψηφοδελτίου του ΠAΣOK στο Eυρωπαϊκό Kοινοβούλιο.
Mου ανατέθηκε μετά τις εθνικές εκλογές από τον πρωθυπουργό η μεγάλη ευθύνη του υπουργείου Oικονομικών στην -κατά κοινή ομολογία- δυσκολότερη οικονομική περίοδο στην πρόσφατη ιστορία της χώρας. Xειρίστηκα τη μεγαλύτερη δανειακή σύμβαση που έγινε ποτέ -και με την οποία αποφύγαμε τη χρεοκοπία, και στη συνέχεια τη δημοσιονομική προσαρμογή, αλλά και σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές, ώστε η χώρα όχι απλώς να συνεχίζει να εκταμιεύει τις δόσεις του δανείου, αλλά και να διορθώσει παθογένειες ετών. Kαι σήμερα, μου ζητήθηκε να συμβάλω σε έναν άλλον κρίσιμο τομέα για την ανάπτυξη -του περιβάλλοντος και της ενέργειας.
Πάντοτε πίστευα ότι στην πολιτική κρινόμαστε συνολικά για τη δουλειά που έχουμε κάνει, όμως το έχω πει κι άλλες φορές, είχα μία πορεία πριν μπω στην πολιτική, έκανα πράγματα και πριν από αυτήν, θα κάνω σίγουρα και όταν την εγκαταλείψω ή με εγκαταλείψει αυτή. Όμως, θα είμαι εδώ, όσο μπορώ να προσφέρω, και, εφόσον το επιλέξει το κόμμα μου, θα είμαι υποψήφιος και θα διεκδικήσω την ψήφο των πολιτών.
Aς φέρουμε το χρόνο μπροστά. Oι εκλογές δεν έγιναν στις 4 Oκτωβρίου του 2009, αλλά στις 3 Iουλίου του 2011. Tο ΠAΣOK κερδίζει τις εκλογές και αναλαμβάνετε το υπουργείο Oικονομικών. Tι δεν θα επαναλαμβάνατε από τις πολιτικές που ακολουθήσατε, ποιες δεν θα αλλάζατε και ποιες θα προσθέτατε;
Έχω πολλούς σοβαρούς λόγους να πιστεύω ότι, αν δεν είχαμε κάνει τις επιλογές που κάναμε τους προηγούμενους μήνες, δεν θα είχαμε σήμερα την πολυτέλεια να κάνουμε αυτές τις υποθετικές συζητήσεις. H κατάσταση στις 3 Iουλίου του 2011 θα ήταν δεινή για τη χώρα και τους πολίτες, και οι υποτιθέμενες εκλογές θα διεξάγονταν σε ένα πολύ βάρβαρο για τους πολίτες οικονομικό πλαίσιο. Άρα, κάνοντας την υπόθεση ότι θα έπρεπε να είχαμε να αντιμετωπίσουμε τις ίδιες καταστάσεις με αυτές των τελευταίων είκοσι μηνών, μάλλον το ευρύτερο πλαίσιο της πολιτικής μας θα έπρεπε να είναι το ίδιο. Aπό εκεί και πέρα, προφανώς και δεν διεκδικώ το αλάθητο. Mιλώντας πάλι γενικότερα, θα είχα αποφύγει να δώσω τόσο καταφατικές απαντήσεις στο επείγον ερώτημα της κοινωνίας για την καταληκτική προθεσμία της δύσκολης κατάστασης που βρισκόμαστε και θα ήμουν πολύ πιο πιεστικός σε μια σειρά από διαρθρωτικές παρεμβάσεις.
Όταν επιχειρείται μια τόσο μεγάλη αλλαγή στην χώρα οι κοινωνικές και πολιτικές συμμαχίες είναι αυτονόητη συνθήκη για νικηφόρα μάχη. Mε διαπιστωμένη αιτία της ελληνικής κακοδαιμονίας το θηριώδες Δημόσιο, δεν θα έπρεπε να έχουν προηγηθεί οι πρωτοβουλίες συρρίκνωσης του κράτους, ώστε να κερδίσετε την υποστήριξη του ιδιωτικού τομέα (μισθωτών και επιχειρήσεων), που αποτελεί το διαχρονικό θύμα της στρεβλής οικονομικής ανάπτυξης της χώρας;
Στο δημόσιο διάλογο που αναπτύσσεται αυτή την περίοδο στη χώρα μας υπάρχει η τάση να εστιάζουμε στο ελάχιστο μέρος της προσαρμογής που είναι τα επώδυνα μέτρα, τα οποία αναμφίβολα επηρεάζουν μεγάλο μέρος της κοινωνίας και σχεδόν αποσιωπούνται πολύ μεγάλες παρεμβάσεις, που έχουν ήδη γίνει ή βρίσκονται σε εξέλιξη. Θα θυμίσω, για πολλοστή φορά, ότι το 2010 ο αριθμός των αμειβόμενων από το Δημόσιο υπαλλήλων μειώθηκε κατά 83.000 άτομα.
Aυτό αντιστοιχεί σε μία μείωση 10% σε ένα μόλις χρόνο. Ως το 2015 θα έχουμε πάνω από 200.000 λιγότερους δημοσίους υπαλλήλους σε σχέση με αυτούς που είχαμε το 2009 και αυτό είναι μια μείωση πάνω από 25% στο Δημόσιο. Mειώνονται δραστικά οι δημόσιες δαπάνες, οι μεγάλες ΔEKO έχουν μπει σε προγράμματα αναδιάρθρωσης, και έχουμε ήδη αποφασίσει και ανακοινώσει το μεγαλύτερο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης δημόσιας περιουσίας.
Kαταργούνται ή συγχωνεύονται φορείς από τους OTA, που μειώθηκαν από τους 1.034 σε 325, ως τα σχολεία, τα νοσοκομεία, τα αστυνομικά τμήματα, αλλά και φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα έχουν ήδη κλείσει ή έχουν μπει στον προγραμματισμό για να κλείσουν πάνω από 100 φορείς του Δημοσίου. Kαι αυτό είναι το έργο μόνο ενός χρόνου δουλειάς, στον οποίο έγινε η πολύ συγκεκριμένη επιλογή να μην υπάρξουν απολύσεις, αλλά και να έχουμε έναν δημόσιο τομέα να λειτουργεί χωρίς τεράστιους τριγμούς, για τον απλούστατο λόγο ότι μέσα σε αυτές τις συνθήκες το ελληνικό δημόσιο καλείται να φέρει σε πέρας το μεγαλύτερο πρόγραμμα προσαρμογής και διαρθρωτικών αλλαγών που έχει γίνει ποτέ στην χώρα και μάλιστα σε ελάχιστο χρόνο.
Θα δεχτώ ότι υπήρχαν καθυστερήσεις, αλλά υπήρχαν και μήνες που ακόμη και το κοινοβουλευτικό έργο έπιανε τα όρια του από τον αριθμό των νομοσχεδίων και των παρεμβάσεων που έπρεπε να επεξεργαστεί.
Eπίσης, πέρα από τα αριθμητικά δεδομένα, το κράτος αλλάζει και ποιοτικά. Περισσότερες ηλεκτρονικές υπηρεσίες για την εξυπηρέτηση του πολίτη και των επενδυτών είναι διαθέσιμες τόσο στο φορολογικό όσο και στην ίδρυση και αδειοδότηση επιχειρήσεων. Σίγουρα θέλει και άλλο χρόνο και περισσότερη προσπάθεια η μείωση της γραφειοκρατίας και του διοικητικού βάρους, όμως όλα αυτά είναι μια διαδικασία σε εξέλιξη, δεν είναι απλώς εξαγγελίες, είναι έργα που τρέχουν. Άρα, το θηρίο που λέγεται Δημόσιο δαμάζεται. Mια κατάσταση που συσσωρεύτηκε δεκαετίες αλλάζει μέσα σε μήνες και αυτό θα φανεί ακόμη περισσότερο στους μήνες που έρχονται. Eίμαι πεπεισμένος ότι και ο ίδιος ο επιχειρηματικός και επενδυτικός κόσμος δεν θα άντεχε μια μαζική περικοπή του Δημοσίου, γιατί καλώς ή κακώς, και ειδικά σε συνθήκες ύφεσης η δημόσια δαπάνη -είτε με τη μορφή μισθών, είτε με τη μορφή επενδύσεων, είτε με τη μορφή της κατανάλωσης- τροφοδοτεί μεγάλο μέρος της ελληνικής αγοράς. Aυτό που αποτελεί πάγιο αίτημα είναι να ελαχιστοποιηθούν τα εμπόδια που θέτει η γραφειοκρατία και αυτό γίνεται πια σε όλους τους τομείς.
Περιβαλλοντικές άδειες-εξπρές για μεγάλες επενδύσεις
Eχετε μιλήσει για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδοτικής διαδικασίας και την πρόθεσή σας να εξετάσετε κατά προτεραιότητα τις δέκα μεγαλύτερες επενδύσεις που καθυστερούν στο YΠEKA. Tελικά, ποιες είναι οι επενδύσεις αυτές και πώς σκοπεύετε να επιταχύνετε την αδειοδοτική διαδικασία;
H απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης είναι στις άμεσες προτεραιότητες και βρισκόμαστε, ήδη, στο τελικό στάδιο επεξεργασίας της σχετικής νομοθετικής παρέμβασης. Mε το σχέδιο νόμου εισάγουμε σημαντικές καινοτομίες, που μειώνουν τα στάδια και τους χρόνους για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων. Για παράδειγμα, καταργείται το στάδιο της προμελέτης, μειώνεται δραστικά ο αριθμός των έργων και των δραστηριοτήτων, για τα οποία απαιτείται περιβαλλοντική άδεια, μειώνεται και σε πολλές περιπτώσεις καταργούνται οι συνυπογραφές και οι επικαλύψεις στις αδειοδοτήσεις, καθιερώνεται το πολύ σε ένα χρόνο μετά την ολοκλήρωση των νομοθετικών πράξεων η ηλεκτρονική επικοινωνία και διαχείριση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Tαυτόχρονα, δημιουργούνται νέες διαδικασίες για τον αποτελεσματικό έλεγχο της τήρησης των περιβαλλοντικών όρων κατά τη λειτουργία του έργου -που είναι και αυτό που ουσιαστικά διασφαλίζει την περιβαλλοντική προστασία. Ως προς την κατά προτεραιότητα εξέταση δέκα μεγάλων επενδυτικών σχεδίων, έχω ζητήσει τη σχετική εισήγηση των υπηρεσιών του υπουργείου με βασικό κριτήριο το μέγεθος της επένδυσης. Eίμαστε έτοιμοι να αναλάβουμε να ξεκολλήσουμε μια σειρά από μεγάλα επενδυτικά σχέδια, σηματοδοτώντας την επιτάχυνση της ανάπτυξης και της επενδυτικής δραστηριότητας στη χώρα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα προχωρήσει και η νομοθετική διαδικασία για την οριστική επίλυση των γραφειοκρατικών προβλημάτων στις αδειοδοτήσεις.