Στις 16 Ιουλίου αρχίζουν επίσημα οι εκπτώσεις. Τι σημαίνει όμως αυτό για τους καταναλωτές και τι θα πρέπει να σημαίνει; Το δ-Ε.ΚΑΤ.Ο. αντιστοιχεί το νόημα των εκπτώσεων μέσα από εννιά έννοιες κλειδιά για καλές αγορές.
Ε – ΡΕΥΝΑ: Κερδισμένος καταναλωτής είναι ο ενημερωμένος καταναλωτής. Πριν από την επίσημη έναρξη των εκπτώσεων κάνουμε μία εκτεταμένη έρευνα αγοράς. Αναζητούμε τα προϊόντα που σκοπεύουμε να αγοράσουμε και ελέγχουμε ποιότητα και τιμές. Πρέπει εξάλλου να γνωρίζουμε πως μόνο όταν έχουμε φωτογραφίες των προϊόντων με τις τιμές τους πριν από την περίοδο των εκπτώσεων ή αντίστοιχες έγγραφες δηλώσεις των καταστημάτων έχουμε το δικαίωμα να καταγγείλουμε τυχόν πλασματικές εκπτώσεις.
Κ – ΑΤΑΓΡΑΦΗ: Προτού «εκδράμουμε» στην αγορά είναι σκόπιμο να καταγράψουμε τις πραγματικές μας ανάγκες, ώστε να είμαστε σίγουροι ότι δεν θα ξεφύγουμε από τον οικογενειακό προγραμματισμό. Δεν αφήνουμε τις συχνά ωραιοποιημένες εικόνες που προβάλλουν οι διαφημίσεις να μας επηρεάσουν. Ετοιμάζουμε λίστες με τις ανάγκες της οικογένειάς μας ανά κατηγορία προϊόντων, π.χ. είδη ένδυσης, οικιακός εξοπλισμός, εποχικά είδη, κλπ. και υπολογίζουμε το σύνολο των χρημάτων που είμαστε διατεθειμένοι να δαπανήσουμε. Τώρα είμαστε έτοιμοι για την αγορά!
Π – ΟΙΟΤΗΤΑ: Δίνουμε μεγάλη προσοχή στην ποιότητα των προϊόντων. Τις ημέρες αυτές πιθανόν να κυκλοφορεί και εμπόρευμα χαμηλότερης ποιότητας. Πολλές φορές οι πολύ χαμηλές τιμές κρύβουν παγίδες. Κάνουμε τις απαραίτητες ερωτήσεις: Διευκρινίζουμε τον λόγο της μεγάλης έκπτωσης για εμπόρευμα χαμηλότερης ποιότητας, εμπόρευμα με ελάττωμα, στοκ περασμένης εποχής, είδη που δεν επιστρέφονται. Ο πωλητής οφείλει να παρέχει κάθε πληροφορία που ζητά ο καταναλωτής (Ν.2251/94 άρθρο 1)
Τ-ΙΜΗ: Δεν αγοράζουμε αγαθά απλώς και μόνο επειδή είναι φτηνά. Πολλές φορές είναι περιττά και δεν έχουμε κανένα κέρδος. Ιδιαίτερα προσέχουμε τις προσφορές σε προϊόντα, όπως οικιακές και ηλεκτρονικές συσκευές και έπιπλα, οι τιμές των οποίων αυξομειώνονται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Επιπλέον, δεν επηρεαζόμαστε από τα ποσοστά των εκπτώσεων που αναγράφονται στις βιτρίνες, καθώς τις περισσότερες φορές υπάρχουν διακυμάνσεις για το κάθε είδος.
Ω – ΡΑ: Καταπολεμούμε τη νοοτροπία των βιαστικών αγορών, καθώς μάλλον κινδυνεύουμε να πέσουμε θύματα του άγχους μας και να χάσουμε τις προσφορές των επόμενων ημερών. Ο σωστός προγραμματισμός είναι η καλύτερη εγγύηση για συμφέρουσες και επιτυχημένες αγορές.
Σ – ΥΝΩΣΤΙΣΜΟΣ: Αποφεύγουμε να κάνουμε τις αγορές μας σε ώρες αιχμής. Όπου υπάρχει μεγάλος συνωστισμός είναι δύσκολο να ελέγξουμε τα προϊόντα που θέλουμε να αγοράσουμε ενώ είναι μάλλον εύκολο για τους επιτήδειους να μας κάνουν έκπτωση … στην τσάντα μας!
Ε – ΛΑΤΤΩΜΑ: Αν κάποιο προϊόν αποδειχθεί ελαττωματικό, το κατάστημα είναι υποχρεωμένο να το αντικαταστήσει, εφόσον το επιστρέψουμε μέσα στα από το κατάστημα ορισμένα χρονικά περιθώρια. Αυτό δεν ισχύει όταν το προϊόν είχε έγγραφη ένδειξη ότι είναι διαλογής ή πρόκειται για τελευταία προσφορά.
Ι – ΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ: Έχουμε κάνει τις αγορές μας. Πόσο ικανοποιημένοι νοιώθουμε; Έχουμε καλύψει επαρκώς τις ανάγκες μας τηρώντας παράλληλα τον οικογενειακό προγραμματισμό ή έχουμε γεμίσει τα ντουλάπια μας με προϊόντα που μάλλον δεν θα χρησιμοποιήσουμε ποτέ κι αναρωτιόμαστε πού εξαφανίστηκαν τα Ευρώ μας; Η ικανοποίηση του καταναλωτή είναι το τελικό κριτήριο για επιτυχημένες αγορές και στις εκπτώσεις.
Σ – ΤΟΠ: Αν έχουμε ακολουθήσει όλα τα βήματα πριν και κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, αντιμετωπίσουμε ωστόσο προβλήματα στην ποιότητα και τις τιμές των προϊόντων, δεν διστάζουμε να καταγγείλουμε το γεγονός.