Το έργο της κατασκευής του νέου εργοστασίου Πτολεμαϊδα 5 είναι ένα στρατηγικής σημασίας έργο ενέργειας. Προς το παρόν παραμένει παγωμένο καθώς η χρηματοδότηση του παραμένει το μεγάλο αγκάθι. Όπως όλα δείχνουν η κατασκευή του συνδέεται με την γενικότερη κατάσταση της χώρας καθώς η επένδυση είναι σχεδόν 1,4 δις ευρώ. Η δημοπράτηση του έργου έγινε το 2011 και δεν παρουσιάστηκε κάποιο σημαντικό πρόβλημα σε όλη τη διάρκεια της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, όλα θα εξαρτηθούν από τις συνολικές πολιτικές εξελίξεις και πάντως ο δανεισμός για τη βασική στρατηγική επένδυση της ΔΕΗ στον τομέα της παραγωγής, δηλαδή τη νέα μονάδα στην Πτολεμαΐδα, παραμένει σε εκκρεμότητα.
Η μονάδα προϋπολογισμού 1,394 δισ. ευρώ, έχει ανατεθεί στην κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ, με υπεργολάβους τις Hitachi Power, Hitachi Ltd και την Hamon Environmental GmbH, και πρόσφατα εξασφάλισε την απαραίτητη έγκριση περιβαλλοντικών όρων από το ΥΠΕΚΑ. Ωστόσο το χρηματοδοτικό σχήμα της επένδυσης παραμένει ανοιχτό με τη ΔΕΗ να έχει ήδη απευθυνθεί τόσο στην ΕΤΕπ όσο και τον οργανισμό ασφάλισης εξαγωγικών πιστώσεων της Γερμανίας, Hermes.
Μάλιστα η ελληνική εταιρεία προσέλαβε ως χρηματοοικονομικό σύμβουλο την τράπεζα KFW, για να υποστηρίξει τη διαδικασία της παροχής εγγυήσεων και να διοργανώσει το δάνειο, χωρίς ωστόσο μέχρι στιγμής να υπάρχει αποτέλεσμα. Οι σχετικές συζητήσεις που έχουν γίνει αναφέρουν ότι το ποσό του δανείου θα φτάσει τα 730 εκατ., με τη συμμετοχή (200 εκατ.) της KFW.
Με βάση την αρχική χρηματοδοτική ανάλυση του έργου, τα κεφάλαια για την υλοποίηση της επένδυσης θα προέρχονταν: 44% μέσω KFW και Hermes, 38% ίδια κεφάλαια της ΔΕΗ και επίσης ένα συμπληρωματικό δάνειο της τάξης του 18% από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Ο ίδιος σχεδιασμός προβλέπει ότι οι ανάγκες για ίδια κεφάλαια θα αρχίσουν στη φάση κατασκευής του έργου και μέχρι τότε εκτιμάται ότι η ΔΕΗ θα έχει ξεπεράσει τα οικονομικά προβλήματα που έχει.
Η ταυτότητα του έργου
Το έργο κατασκευής της λιγνιτικής μονάδας είναι προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ, θα εγκατασταθεί σε απόσταση περίπου 4 χιλιόμετρα από τον υφιστάμενο ΑΗΣ Πτολεμαΐδας, δηλαδή 8 χιλιόμετρα από την πόλη της Πτολεμαΐδας και 20 χιλιόμετρα από την πόλη της Κοζάνης. Ο αρχικός προϋπολογισμός για την μονάδα π θα έχει συνολική εγκατεστημένη ηλεκτρική ισχύ 550 - 660 ΜWel και δυνατότητα παροχής θερμικής ισχύος 140 MWth για τηλεθέρμανση.
Η Πτολεμαϊδα V θα αποτελείται από μια ατμοηλεκτρική Μονάδα, απαρτιζόμενη από έναν ατμολέβητα και μία στροβιλογεννήτρια, υπερκρίσιμων χαρακτηριστικών ατμού, εξοπλισμένη με τα απαιτούμενα αντιρρυπαντικά συστήματα, λοιπό εξοπλισμό και με πρόβλεψη χώρων για τη μελλοντική εγκατάσταση συστημάτων δέσμευσης CO2 καθώς και απονίτρωσης, με καύσιμο κονιοποιημένο λιγνίτη.
Το έργο έχει μεγάλη σημασία για την κοινωνία της Δυτικής Μακεδονίας, που καταγράφει από τα μεγαλύτερα ποσοστά ανεργίας στη χώρα αφού θα δημιουργηθούν εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας.
*Το έργο περιλαμβάνεται στον Κατάλογο με τα Μεγάλα Υπό Κατασκευή Έργα στην Ελλάδα με την σήμανση "παγωμένο" καθώς ενώ υπογραφεί η σύμβαση δεν έχει ξεκινήσει το έργο λόγω χρηματοδοτικού "κενού".
**Διαβάστε αύριο 4 Σεπτεμβρίου την συνέχεια του Αφιερώματος στα Μεγάλα 'Εργα Υπό Κατασκευή Στην Ελλάδα: ΕΡΓΑ ΣΕ ΛΙΜΑΝΙΑ: Λιμάνι Αιγίου, Λιμάνι Γυθείου, Λιμάνι Καβάλας
Πηγή:ypodomes.com με πληροφορίες από dealnews.gr