Συνέντευξη τύπου παραχώρησε στα Μ.Μ.Ε. ο επικεφαλής της Δημοτικής Παράταξης Ενότητα-Συνεργασία κ. Στάθης Κωνσταντινίδης την Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου. Ο κ. Κωνσταντινίδης αναφέρθηκε σε ζητήματα επικαιρότητας του Δήμου Φλώρινας, στηλίτευσε την Δημοτική Αρχή και εξέφρασε την πεποίθηση του για βέβαιη νίκη του συνδυασμού του στις επόμενες Δημοτικές Εκλογές.
Παρατίθενται σημεία από τη συνέντευξη και ακολουθούν εκτενή αποσπάσματα:
Ο στολισμός είναι φτωχός, ξεπερασμένος και χωρίς φαντασία. Οι εκδηλώσεις σχεδόν ανύπαρκτες.
Η τηλεθέρμανση δεν βλέπουμε να τελειώνει ούτε το 2019. Αυτό βέβαια δεν εμποδίζει τον Δήμαρχο να κάνει δύο-τρία εγκαίνια ακόμη.
Από το 2010 πέραν εφτά ολόκληρα χρόνια για να ξεκινήσει η διαδικασία ανεύρεσης χώρου φιλοξενίας για τα αδέσποτα ζώα. Πόσα χρόνια θα περάσουν ακόμα ώσπου τελικά, να βρεθεί ο χώρος, να δημιουργηθούν οι υποδομές και να στεγαστούν τα αδέσποτα ζώα;
Οι απευθείας αναθέσεις σε δικηγόρους κόστισαν μέχρι 31 Οκτωβρίου 2017, 250.000 ευρώ στον Δήμο Φλώρινας
Με τις απευθείας αναθέσεις έργων χάνονται οι εκπτώσεις που δίνουν οι εργολάβων και οι επαγγελματίες και οι οποίες αγγίζουν ακόμα και το 60% της αρχικής αξίας των έργων
Καθηγητής Θεόδωρος Κουτρούκης: «η μόνο ευελιξία που εξυπηρετούν οι απευθείας αναθέσεις είναι στην διακίνηση του «μαύρου πολιτικού χρήματος» από τα ταμεία των ΟΤΑ προς την τσέπη των τοπικών πολιτικάντηδων και των συνεργαζόμενων εργολάβων»
Ο Επίτροπος Ελεγκτικού Συνεδρίου για τη δαπάνη του Δήμου, ποσού 162.000 προς την ΑΝΦΛΩ για αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου: «Από τη συγκεκριμένη δαπάνη δεν προκύπτει ότι η επίμαχη αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας συνδέεται με τη βελτίωση των παρεχομένων από αυτήν υπηρεσιών ή με τη προσθήκη άλλων δραστηριοτήτων στους καταστατικούς της σκοπούς, αλλά αντιθέτως, καταδεικνύεται κυρίως η ανάγκη της αύξησης του κεφαλαίου της, ως μέσου για την ταμειακή διευκόλυνση της με την εισροή χρήματος, ώστε αυτή να εκπληρώσει τις οικονομικές της υποχρεώσεις και να καλύψει τις λειτουργικές της δαπάνες….»
Έχει η ΑΝ.ΦΛΩ την απαραίτητη πιστοποίηση που της επιτρέπει να εκτελέσει το έργο των μελετών ενεργειακής αναβάθμισης των σχολικών κτιρίων;
Θα έρθει η ώρα που κάθε κατεργάρης θα κάτσει στον πάγκο του, εντός και εκτός Δήμου
Έλλειψη θερμού και επίμονου ενδιαφέροντος για τους συμβασιούχους του Δήμου Φλώρινας.
Πανστρατιά για αλλαγή στο Δήμο Φλώρινας
ΕΚΤΕΝΗ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ
Σας ευχαριστώ για την παρουσία σας και την δημοσιογραφική κάλυψη της συνέντευξης τύπου της δημοτικής παράταξης Ενότητα-Συνεργασία που έχει σκοπό την ενημέρωση των συμπολιτών μας για τα πολλά θέματα και προβλήματα του Δήμου Φλώρινας.
Με την ευκαιρία των εορτών εύχομαι σε όλο τον κόσμο υγεία, δύναμη και πρόοδο. Στα νέα παιδιά που μετά τις γιορτές μπαίνουν στην τελική ευθεία της προετοιμασίας των πανελληνίων εξετάσεων εύχομαι καλή επιτυχία και δικαίωση των αγώνων τους στον στίβο της γνώσης. Και πάνω από όλα εύχομαι η αγάπη και η αλληλεγγύη να κυριαρχήσουν στη νέα χρονιά που έρχεται με την ελπίδα πως ο νέος χρόνος θα σημάνει ένα νέο ξεκίνημα για την πατρίδα μας αλλά και για την ιδιαίτερη πατρίδα μας.
Ευχόμενος για τις γιορτές, θα ξεκινήσω τις δηλώσεις μου με ένα θέμα που άπτεται των ημερών.
Για μία ακόμη χρονιά ο Δήμος Φλώρινας φάνηκε ανέτοιμος να συμβάλλει στη διαμόρφωση του εορταστικού κλίματος. Ο στολισμός είναι φτωχός, ξεπερασμένος και χωρίς φαντασία. Οι εκδηλώσεις σχεδόν ανύπαρκτες. Σαν μην έφταναν αυτά φτάσαμε λίγο πριν τα Χριστούγεννα και ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί αυτές οι ελάχιστες, οι υποτυπώδεις προετοιμασίες. Από τις αρχές Δεκεμβρίου όλες οι πόλεις ήταν έτοιμες για τις γιορτές. Με πλήρη προγράμματα εκδηλώσεων μεταφέρουν στους πολίτες τον εορταστικό παλμό και δημιουργούν συνθήκες τόνωσης των εμπορικών αγορών γιατί όταν η ψυχολογία του κόσμου κινείται θετικά κινούνται θετικά και οι αγορές. Τώρα εάν μου πείτε, ότι αυτά είναι ψιλά γράμματα για τον δήμαρχο, δεν θα έχετε άδικο.
Από που να αρχίσω λοιπόν και που να τελειώσω. Να πω για την πλατεία, για τις γειτονιές, για τις κοινότητες; Θα έπρεπε να μιλάω μόνο γι΄ αυτά και πάλι ο χρόνος δεν θα φτάσει. Θα πω μόνο δύο λόγια για την οδό Παύλου Μελά από την αρχή της ως τον πεζόδρομο για να δώσω το στίγμα για όλο τον Δήμο. Κεντρικός δρόμος της πόλης και όμως….Παρατημένος, αστόλιστος και όχι μόνο. Βυθισμένος στο σκοτάδι αφού ο δημόσιος φωτισμός είναι ελλιπής. Κατεστραμμένη άσφαλτος με λακκούβες παντού. Δεν έφτανε η κρίση, βάζει το χεράκι του και ο Δήμος για να μπει ταφόπλακα σε έναν κεντρικό εμπορικό δρόμο της πόλης.
Ο Δήμαρχος βρίσκεται αλλού και φαντάζομαι ότι θα επιχειρήσει ξανά να μετακυλήσει τις δικές του ευθύνες με την εύκολη δικαιολογία ότι δεν επαρκούν τα χρήματα για έναν αξιοπρεπή στολισμό. Κι όμως είχε πέρσι να πληρώσει 30.000 ευρώ σε εργολάβους, για εργασίες τοποθέτησης και αποξήλωσης του χριστουγεννιάτικου στολισμού. Δικαίως οι πολίτες αναρωτιούνται. Ποιον στολισμό; Ποιος κοροϊδεύει ποιον;
Ας περάσω τώρα και στα υπόλοιπα θέματα που μας απασχολούν. Στην κορωνίδα τοποθετώ το θέμα της τηλεθέρμανσης. Θέλω λοιπόν να απευθύνω μία δημόσια ερώτηση. Υπήρξε ποτέ χρονοδιάγραμμα του έργου ή το χρονοδιάγραμμα ήταν οι δηλώσεις Βοσκόπουλου ότι θα έχουμε τηλεθέρμανση πρώτα το 2013, μετά το 2015, κατόπιν το 2019 με την προϋπόθεση ότι όλα θα πάνε καλά και τελικά ο Θεός να βάλει το χέρι του; Τον άκουσα σε πρόσφατη συνέντευξη του. Τι είπε; Για πολλοστή φορά, μία από τα ίδια. Τεχνική περιγραφή του έργου. Πως θα μεταφερθεί το νερό, που θα γίνει το αντλιοστάσιο, πως θα τοποθετηθούν οι εναλλάκτες. Ωραία. Τόσες φορές που τα ακούσαμε τα εμπεδώσαμε. Το έργο όμως δεν είδαμε ολοκληρωμένο και έτσι όπως πάει δεν βλέπουμε να τελειώνει ούτε το 2019. Αυτό βέβαια δεν εμποδίζει τον Δήμαρχο να κάνει δύο-τρία εγκαίνια ακόμη.
Στην ίδια συνέντευξη είπε και άλλα πολλά. Ότι για την τηλεθέρμανση φταίει η χρηματοδότηση, για την καθαριότητα ακόμα και οι εργάτες της καθαριότητας, για τα αδέσποτα αυτοί που τα είχαν σπίτι τους και τα άφησαν. Αν όλα όμως περνούσαν από τα χέρια μας, δεν θα χρειαζόμασταν Δήμαρχο. Αν ο ίδιος νιώθει έτσι ή αν δεν μπορεί ή αν κουράστηκε ή αν δεν αντέχει την πίεση της δουλειάς, ή αν του πέφτουν βαριά τα καθήκοντα του Δημάρχου, ας σηκωθεί να φύγει. Σε κάθε περίπτωση έχει ημερομηνία λήξης, με καταληκτική, αυτήν των επερχόμενων εκλογών, όταν οι Φλωρινιώτες θα του δώσουν απολυτήριο. Μας είπε επίσης για το νερό και καυχήθηκε ότι μείωσε την τιμή του. Εγώ δεν θα πω τίποτα. Ας ρωτήσει τους δημότες για τους λογαριασμούς που έλαβαν τελευταία.
Μιας και αναφέρθηκα στα αδέσποτα, αυτή η καραμέλα του νομοθετικού κενού έγινε βαρετή. Ας ψάξει λύσεις. Τι κάνουν οι άλλοι Δήμοι δηλαδή; Σήκωσαν τα χέρια ψηλά; Σας δίνω ένα παράδειγμα από τον Δήμο Βόλβης. Συνεργάστηκαν με την ευρωπαϊκή φιλοζωϊκή εταιρεία Vets in Action και εμβολίασαν και περιέθαλψαν 320 σκυλιά και 50 γάτες, συνολικά 370 αδέσποτα ζώα. Εκτός όμως από τις ιατρικές παροχές του προγράμματος, μεγάλο ποσοστό υιοθετήθηκε σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, με τη σύνταξη των σχετικών νόμιμων δηλώσεων. Αυτά όμως συμβαίνουν εκεί που υπάρχουν άνθρωποι ανήσυχοι, με ειλικρινές ενδιαφέρον, που ψάχνουν και τελικά βρίσκουν τρόπους να δίνουν λύσεις. Εμείς αντ΄ αυτού τι κάναμε; Μόνο στην τελευταία εισήγηση στην Οικονομική Επιτροπή βλέπω 5 ανάλογες δαπάνες για τα αδέσποτα, των 14.000 ευρώ η κάθε μία, δηλαδή 70.000 ευρώ σύνολο, το οποίο θα πληρωθεί όχι από κάποιο πρόγραμμα αλλά από τον Προϋπολογισμό του Δήμου. Κατά τα άλλα δεν έχουμε λεφτά, σύμφωνα με τον Δήμαρχο. Μόλις τις προηγούμενες ημέρες ήρθαν προς συζήτηση στην Οικονομική Επιτροπή οι όροι της διακήρυξης για την ανεύρεση χώρου φιλοξενίας. Από το 2010 πέραν εφτά ολόκληρα χρόνια για να ξεκινήσει η διαδικασία ανεύρεσης χώρου. Φανταστείτε τώρα με αυτήν τη Δημοτική αρχή πόσα χρόνια θα περάσουν ακόμα ώσπου τελικά, να βρεθεί ο χώρος, να δημιουργηθούν οι υποδομές και να στεγαστούν τα αδέσποτα ζώα. Έλεος πια.
Το έχουμε πει ως δημοτική παράταξη και δεν θα κουραστούμε να το λέμε πως το νοικοκύρεμα των οικονομικών του Δήμου θα μπορέσει να δώσει λύσεις σε πολλά αδιέξοδα. Οι απευθείας αναθέσεις σε δικηγόρους κόστισαν μέχρι 31 Οκτωβρίου 2017, 250.000 ευρώ στον Δήμο Φλώρινας. Δε θα μπω στη συζήτηση αν είναι Φλωρινιώτες οι δικηγόροι ή ξένοι, όπως δε θα μπω στην κουβέντα αν το τεράστιο αυτό ποσό κατανεμήθηκε ισομερώς σε όλους τους δικηγόρους. Υπάρχουν προτάσεις τις οποίες είχαμε συζητήσει με τον δικηγορικό σύλλογο, τις παρουσιάσαμε στο δημοτικό συμβούλιο, αλλά φωνή βοώντος.
Φωνή βοώντος και για τις αναθέσεις των έργων και υπηρεσιών. Με τις απευθείας αναθέσεις χάνονται οι εκπτώσεις που δίνουν οι εργολάβων και οι επαγγελματίες και οι οποίες αγγίζουν ακόμα και το 60% της αρχικής αξίας των έργων. Τι σημαίνει αυτό; Ότι με τα ίδια λεφτά θα μπορούσε να υλοποιηθεί και ένα δεύτερο πρόγραμμα τεχνικών έργων. Οι απόψεις του επίκουρου καθηγητή του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου κ. Θεόδωρου Κουτρούκη, όπως δημοσιεύτηκαν και στον τοπικό τύπο, μας δικαιώνουν. Τι λέει ο κύριος καθηγητής; Ακούστε: «Οι απευθείας αναθέσεις έργων είναι μια τακτική ανορθολογικής διαχείρισης που, κατά τις Εκθέσεις του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, συνήθως οδηγεί σε διασπάθιση του δημοσίου χρήματος προς όφελος ιδιωτικών συμφερόντων» και συνεχίζει «η μόνο ευελιξία που εξυπηρετούν οι απευθείας αναθέσεις είναι στην διακίνηση του «μαύρου πολιτικού χρήματος» από τα ταμεία των ΟΤΑ προς την τσέπη των τοπικών πολιτικάντηδων και των συνεργαζόμενων εργολάβων. Η μοναδική ταχύτητα που διακρίνουμε αναφέρεται στην αύξηση της περιουσίας των εμπλεκομένων. Όσον αφορά την αποτελεσματικότητα, αυτή σχετίζεται με την εξυπηρέτηση ψηφοθηρικών, ρουσφετολογικών και μικροπολιτικών επιδιώξεων», αλλά και παρακάτω «αν οι απευθείας αναθέσεις καταργηθούν, η εξοικονόμησή πόρων που θα προκύψει θα είναι εντυπωσιακή. Για αυτό όταν ακούτε το επιχείρημα ότι όσοι αντιδρούν στις απευθείας αναθέσεις δεν θέλουν να παραχθεί έργο, απλά χαμογελάστε. Συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Όσοι αντιδρούν σε αυτή την διασπάθιση δημόσιου χρήματος θέλουν με τα ίδια χρήματα να παραχθεί πολλαπλάσιο έργο» και τελειώνει «κάποιοι πιθανότατα κερδίζουν από αυτές και μοιράζονται υπογείως τα μονοπωλιακά κέρδη του εργολάβου. Αν ρίξετε μια ματιά σε εκείνους που συστηματικά τις προωθούν, θα δείτε ότι το όφελος αυτό μάλλον διαθέτει και ονοματεπώνυμο».
Ο δήμαρχος τελευταία μας λέει ότι δεν γίνονται τώρα αυτά, οι νέοι νόμοι αποτρέπουν τις απευθείας αναθέσεις, δίνονται τώρα κλειστές προσφορές, επιλέγονται οι καλύτερες και άλλα τέτοια. Έχω μπροστά μου 4 εισηγήσεις για ισάριθμα έργα. Δε θα πω τα ονόματα των εργολάβων. Νομίζω δεν χρειάζεται, διότι μιλάμε για πρακτικές και διαδικασίες. Οι ίδιοι δύο εργολάβοι δίνουν προσφορές και για τα τέσσερα έργα. Για το πρώτο έργο ο ένας 7.000€ και ο άλλος 6.981€, δηλαδή 19 ολόκληρα ευρώ καλύτερη προσφορά. Για το δεύτερο ο ένας 6.990€ και ο άλλος 6.882€, δηλαδή 8 ολόκληρα ευρώ καλύτερη προσφορά. Για το τρίτο ο ένας 7.100€ και ο άλλος 7.080€, δηλαδή 20 ολόκληρα ευρώ καλύτερη προσφορά. Για το τέταρτο ο ένας 7.150€ και ο άλλος 7.130€, δηλαδή 20 ολόκληρα ευρώ καλύτερη προσφορά. Αυτές τώρα, δεν είναι απευθείας αναθέσεις; Για την ιστορία σύμφωνα με την εισήγηση, δύο έργα πηγαίνουν στον ένα εργολάβο και δύο στον άλλο. Δίκαια πράγματα.
Αλλά δεν είναι μόνο οι απευθείας αναθέσεις όταν αναφερόμαστε στο νοικοκύρεμα των οικονομικών του Δήμου. Στο χθεσινό Δημοτικό Συμβούλιο ήρθαν προς συζήτηση και ψηφίστηκαν από την πλειοψηφία Βοσκόπουλου η ένταξη μελετών στο ΕΑΠ Δυτικής Μακεδονίας, οι οποίες χρηματοδοτούνται από τον τοπικό πόρο της ΔΕΗ με φορείς υλοποίησης την ΑΝ.ΦΛΩ και το ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας. Δεν είναι η πρώτη φορά για την ΑΝ.ΦΛΩ. Μονοπωλιακά σχεδόν φορέας υλοποίησης των έργων του τοπικού πόρου ορίζεται η ΑΝ.ΦΛΩ. Εμείς κάθε φορά τονίζουμε ότι η υλοποίηση των έργων απευθείας από τον Δήμο μέσω διαγωνισμών διασφαλίζει τη διαφάνεια και μειώνει τα κόστη από τα ποσοστά εκπτώσεων που προσφέρουν οι διαγωνιζόμενοι με αποτέλεσμα την εξοικονόμηση πόρων και την υλοποίηση νέων έργων. Μετά από τη συζήτηση που θέμα άνοιξε γύρω από το θέμα, η Περιφέρεια ζήτησε και έλαβε σχετική νομική γνωμοδότηση. Στη γνωμοδότηση που έγινε ευρέως γνωστή αναφέρονται τα εξής:
«κατά την ορθότερη άποψη, οι φορείς υλοποίησης ταυτίζονται, για τους λόγους που αναλυτικώς εκτέθηκαν ανωτέρω, με τους δικαιούχους των κονδυλίων Ο.Τ.Α. Πρόκειται για ερμηνευτική επιλογή, η οποία εναρμονίζεται, κατά την άποψή μας, επαρκέστερα αφενός με τους σκοπούς του νόμου και, αφετέρου, με τις αρχές της διαφάνειας και της ισότιμης μεταχείρισης των οικονομικών φορέων».
Αυτό σημαίνει πως φορείς υλοποίησης μπορούν να είναι μόνο οι δικαιούχοι των κονδυλίων, ο Δήμος Φλώρινας στη συγκεκριμένη περίπτωση και όχι ένας άλλος επιλέξιμος φορέας, όπως η ΑΝ.ΦΛΩ. Εξαιτίας της ασάφειας του Νόμου δημιουργούνται και άλλες ερμηνείες, οι οποίες αν και λιγότερο επαρκείς με τους σκοπούς του Νόμου, ανοίγουν πόρτα και έτσι η ΑΝ.ΦΛΩ είναι αυτή που ως επί το πλείστον επιλέγεται από τον Δήμο ως φορέας υλοποίησης.
Μεγάλος καημός αυτή η ΑΝ.ΦΛΩ. Ακούστε τώρα. Ο δήμος Φλώρινας είχε εκδώσει χρηματικό ένταλμα πληρωμής ποσού 162.000 ευρώ περίπου για συμμετοχή του δήμου στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της ΑΝ.ΦΛΩ. Ο Επίτροπος όμως δεν θεώρησε το ένταλμα, το οποίο φυσικά δεν πληρώθηκε ποτέ. Στο αιτιολογικό του ο Επίτροπος, μεταξύ άλλων, αναφέρει: «Από τη συγκεκριμένη δαπάνη δεν προκύπτει ότι η επίμαχη αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας συνδέεται με τη βελτίωση των παρεχομένων από αυτήν υπηρεσιών ή με τη προσθήκη άλλων δραστηριοτήτων στους καταστατικούς της σκοπούς, αλλά αντιθέτως, καταδεικνύεται κυρίως η ανάγκη της αύξησης του κεφαλαίου της, ως μέσου για την ταμειακή διευκόλυνση της με την εισροή χρήματος, ώστε αυτή να εκπληρώσει τις οικονομικές της υποχρεώσεις και να καλύψει τις λειτουργικές της δαπάνες….»
Και επειδή μιλάμε για τις αρχές της διαφάνειας εύλογο είναι να δημιουργηθεί ζήτημα νόμιμου και ηθικού. Τη νομιμότητα, σίγουρα, δεν θα την κρίνω εγώ και δεν την ορίζω εγώ. Άλλοι είναι αρμόδιοι, ας το πράξουν. Το νόμιμο όμως είναι και ηθικό; Μπορεί ο Νόμος να γίνεται άλλοθι για την υπέρβαση ηθικών φραγμών; Απαντώ. Εξαρτάται από το ηθικό πλαίσιο που ορίζει ο καθένας για τον εαυτό του.
Ανοίγω μία παρένθεση. Για να απαντήσω αν ο Δήμαρχος ενδιαφέρεται διακαώς μόνο για την ΑΝ.ΦΛΩ αναφέρω το εξής: στη χθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου ο Δήμαρχος απουσίαζε κατά τη συζήτηση του κορυφαίου θέματος που αφορούσε την ψήφιση του Προϋπολογισμού. Εμφανίστηκε όμως στο θέμα που σχετίζεται με την ΑΝ.ΦΛΩ. Ο καθένας ας βγάλει τα συμπεράσματα του. Μόνο η προϊσταμένη της ΑΝ.ΦΛΩ, η κ. Ζέτα Ρίζου μπορεί να νιώθει ικανοποιημένη. Εμείς όχι, γιατί οι συνεχείς του απουσίες και η επιλεκτικότητα των παρουσιών του απαξιώνει τον κυρίαρχο αυτοδιοικητικό θεσμό, το δημοτικό συμβούλιο. Κλείνω την παρένθεση και επανέρχομαι με τέσσερα ερωτήματα:
-Θα απεντάξει ο Δήμαρχος τα συγκεκριμένα έργα από ΕΑΠ, όπως το έπραξε η Περιφέρεια σε παρόμοια περίπτωση;
-Από πού προκύπτουν οι συγκεκριμένοι προϋπολογισμοί των 2 έργων, συνολικά του ποσού των 221.000 ευρώ; Υπάρχουν μελέτες, τεχνικές εκθέσεις ή κάποιο επίσημο έγγραφο από τις υπηρεσίες του Δήμου;
-Έχει η ΑΝ.ΦΛΩ την απαραίτητη πιστοποίηση που της επιτρέπει να εκτελέσει το έργο των μελετών ενεργειακής αναβάθμισης των σχολικών κτιρίων;
-Αν δεν έχει, νομιμοποιείται να αναθέσει το έργο σε εξωτερικούς συνεργάτες;
Μόνοι τα λέμε, μόνοι τα ακούμε. Κι ας μου λένε ότι δίνω έμμεσα το επιχείρημα να ισχυρίζονται πως εάν σε όσα έχουμε καταλογίσει «έτρεχε» κάτι, θα υπήρχε παρέμβαση είτε υπηρεσιών, είτε θεσμών, είτε φορέων. Οπότε επειδή δεν υπάρχει παρέμβαση, όλα είναι καλά. Δια της ατόπου απαγωγής δηλαδή, βγήκαν τα συμπεράσματα. Εγώ, δεν θα σταματήσω να επιτελώ στο ακέραιο τον ρόλο μου, που δεν άλλος από τον έλεγχο της Δημοτικής Αρχής και την ανάδειξη των προβλημάτων και θα έρθει η ώρα που κάθε κατεργάρης θα κάτσει στον πάγκο του, εντός και εκτός Δήμου.
Να επανέλθω στη χθεσινή συνεδρίαση. Τον προϋπολογισμό τον καταψηφίσαμε και σας εξηγώ γιατί. Δεν μπορούμε να ψηφίσουμε έναν προϋπολογισμό που ο κύριος πυλώνας του είναι το πρόγραμμα τεχνικών έργων του δήμου. Ένα πρόγραμμα που καταγγείλαμε και απορρίψαμε διότι αποτελείται από μικρά έργα, από συνεχιζόμενα έργα παλιότερων ετών, από απευθείας αναθέσεις και τελικά λείπουν μεγάλα αναπτυξιακά έργα. Επίσης, ο νόμος ορίζει πως την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου ξεκινούν οι διαδικασίες σύνταξης του προϋ/σμού, αποστέλλεται στο παρατηρητήριο οικονομικής αυτοτέλειας των Δήμων για τυχόν παρατηρήσεις και ως το τέλος Σεπτεμβρίου ο προϋ/σμός περνάει Οικονομική Επιτροπή και ακολουθεί το δημοτικό συμβούλιο. Φτάσαμε αισίως στον Δεκέμβριο για να αποδειχθεί για μία ακόμη φορά το πρόβλημα ετοιμότητας του Δήμου, που τρέχει διαρκώς πίσω από τα γεγονότα να προλάβει. Εκτός των άλλων το παρατηρητήριο του Υπουργείου Εσωτερικών με έγγραφο του προς τον δήμο σημειώνει ότι το σχέδιο του προϋ/σμού που αξιολόγησε δεν έχει τηρήσει τις οδηγίες που έχουν δοθεί και δεν είναι ρεαλιστικό, καθώς και ότι οι αναπροσαρμογές στα έσοδα απαιτούν ανάλογες προσαρμογές στα έξοδα, ώστε να μην καθίσταται ελλειμματικός ο προϋ/σμός. Όλα αυτά σημαίνουν ανοργανωσιά και προχειρότητα για μην πω άλλο τίποτα, πιο βαρύ. Επειδή μιλήσαμε για έργα, θα ήθελα να ενημερώσω τους συμπολίτες μου ότι τις διαβαθμιδικές συμβάσεις συνεργασίας με την Περιφέρεια, για έργα που θέλει να εκτελέσει η Περιφέρεια σε χώρο κυριότητας του Δήμου Φλώρινας, υπογράφησαν από τον Δήμαρχο 6 μήνες μετά την παραλαβή τους. Ένα έργο από αυτά αφορούσε ασφαλοστρώσεις στον Δήμο Φλώρινας. Το τονίζω αυτό, γιατί ασφαλτοστρώσεις έχει χρόνια να κάνει ο Δήμαρχος και τώρα που του δόθηκε η ευκαιρία να κάνουν, μάλιστα, άλλοι τη δουλειά του, καθυστέρησε χαρακτηριστικά. Δεν γνωρίζω αλλά τις ασφαλτοστρώσεις φαίνεται «δεν τις πάει» ο άνθρωπος. Στο τέλος θα υποθέσουμε ότι η άσφαλτος του προκαλεί αλλεργία.
Ο ισολογισμός του 2016 του δήμου και τα αποτελέσματα χρήσης έπρεπε ήδη να έχουν συζητηθεί και να έχουν επικυρωθεί από την οικονομική επιτροπή και το δημοτικό συμβούλιο. Ούτε αυτό έγινε. Παρουσιάστηκαν στην οικονομική επιτροπή οι πρόχειρες καταστάσεις και για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια εμφανίζονται ζημίες πάνω από 400.000 ευρώ. Περιμένουμε με έκδηλη ανησυχία πως θα παρουσιαστεί το τελικό σχέδιο. Πριν από αυτό, το μόνο που έχω να πω είναι ότι παιχνίδια δημιουργικής λογιστικής δεν δεχόμαστε και δεν περνούν.
Τελειώνοντας με τα τρέχοντα ζητήματα θα αναφερθώ στους συμβασιούχους του δήμου Φλώρινας. Πέρασαν και περνούν μία περιπέτεια. Βίωσαν και αυτοί την ανοργανωσιά και την προχειρότητα της δημοτικής αρχής αλλά και την έλλειψη ενός θερμού και επίμονου ενδιαφέροντος. Δεν ένιωσαν την σιγουριά παρά μόνο ανασφάλεια. Η απόφαση του Υπουργείου για την κατανομή 8.500 θέσεων εργασίας στους Δήμους της Χώρας προβλέπει 4 θέσεις για τον Δήμο Φλώρινας και 22 για τον Δήμο Αμυνταίου, πολύ απλά γιατί από τον Δήμο Φλώρινας δεν ακολουθήθηκε πιστά η διαδικασία. Στον προϋ/σμό έχουν εγγραφεί για μισθοδοσία μόνο 65.000 ευρώ και αυτά για νέες συμβάσεις. Από την πρώτη στιγμή τονίσαμε λάθη και παραλείψεις και δεν θα πάψουμε ως το τέλος της περιπέτειας αυτών των ανθρώπων να είμαστε πλάι τους και να προσπαθούμε για αίσιο τέλος.
Μετά από την τελευταία μου συνέντευξη στα τοπικά Μ.Μ.Ε. ο δήμαρχος κατέθεσε αγωγή εις βάρος μου για σπίλωση της τιμής και της υπόληψης του. Εγώ ούτε τον εξύβρισα, ούτε τον συκοφάντησα, ούτε τον εξαπάτησα. Άσκησα μόνο πολιτική κριτική. Κάποιες φορές και σε υψηλούς τόνους για να αφυπνίσω την δημοτική αρχή με σκοπό να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στα καθήκοντα της. Αν κάποιοι νομίζουν ότι έτσι θα φιμωθώ ή θα φοβηθώ κάνουν τραγικό λάθος. Ασκώ το έργο μου χωρίς εκπτώσεις και συμβιβασμούς και το ίδιο θα συνεχίσω να κάνω. Εγώ, οι δημοτικοί και τοπικοί σύμβουλοι και οι συνεργάτες μου παλεύουμε για διαφάνεια, ισομεταχείριση, αξιοπρέπεια και ανθρωπιά. Αυτά ξενίζουν σε κάποια αυτιά. Για μας είναι ό λόγος ύπαρξης μας. Συνεχίζουμε πιο δυνατά και πιο αποφασιστικά.
Κλείνοντας θα ήθελα να απευθυνθώ στους συνδημότες και στις συνδημότισσες μας. Σας καλώ σε πανστρατιά για αλλαγή στο Δήμο Φλώρινας. Οι εκατό ψήφοι που μας εμπόδισαν στις τελευταίες εκλογές δεν αποτελούν πια εμπόδιο. Η νίκη θα είναι μεγάλη αλλά δεν φτάνει μόνο αυτό. Χρειαζόμαστε όλες τις υγιείς δυνάμεις, τους νέους και τις νέες του τόπου μας γιατί ο αγώνας για να αλλάξουμε νοοτροπία και να φέρουμε την πραγματική αλλαγή, ύστερα από πολλά χρόνια οπισθοπορείας που βάλτωσαν την πόλη και τα χωριά μας, θα είναι δύσκολος και επίπονος. Απαιτεί γνώση και δεξιότητες. Σας χρειαζόμαστε όλους και όλες. Δεν σταματάμε ως εκεί που μας αρκεί, απλά και μόνο, για να κερδίσουμε. Όσοι μας στηρίξατε αλλά και όσοι δεν μας στηρίξατε και έχετε απογοητευτεί από τη σημερινή δημοτική αρχή, έχετε θέση δίπλα μας. Όλοι μαζί μπορούμε να κάνουμε πολλά και όλοι μαζί θα τα καταφέρουμε.
Παρατίθενται σημεία από τη συνέντευξη και ακολουθούν εκτενή αποσπάσματα:
Ο στολισμός είναι φτωχός, ξεπερασμένος και χωρίς φαντασία. Οι εκδηλώσεις σχεδόν ανύπαρκτες.
Η τηλεθέρμανση δεν βλέπουμε να τελειώνει ούτε το 2019. Αυτό βέβαια δεν εμποδίζει τον Δήμαρχο να κάνει δύο-τρία εγκαίνια ακόμη.
Από το 2010 πέραν εφτά ολόκληρα χρόνια για να ξεκινήσει η διαδικασία ανεύρεσης χώρου φιλοξενίας για τα αδέσποτα ζώα. Πόσα χρόνια θα περάσουν ακόμα ώσπου τελικά, να βρεθεί ο χώρος, να δημιουργηθούν οι υποδομές και να στεγαστούν τα αδέσποτα ζώα;
Οι απευθείας αναθέσεις σε δικηγόρους κόστισαν μέχρι 31 Οκτωβρίου 2017, 250.000 ευρώ στον Δήμο Φλώρινας
Με τις απευθείας αναθέσεις έργων χάνονται οι εκπτώσεις που δίνουν οι εργολάβων και οι επαγγελματίες και οι οποίες αγγίζουν ακόμα και το 60% της αρχικής αξίας των έργων
Καθηγητής Θεόδωρος Κουτρούκης: «η μόνο ευελιξία που εξυπηρετούν οι απευθείας αναθέσεις είναι στην διακίνηση του «μαύρου πολιτικού χρήματος» από τα ταμεία των ΟΤΑ προς την τσέπη των τοπικών πολιτικάντηδων και των συνεργαζόμενων εργολάβων»
Ο Επίτροπος Ελεγκτικού Συνεδρίου για τη δαπάνη του Δήμου, ποσού 162.000 προς την ΑΝΦΛΩ για αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου: «Από τη συγκεκριμένη δαπάνη δεν προκύπτει ότι η επίμαχη αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας συνδέεται με τη βελτίωση των παρεχομένων από αυτήν υπηρεσιών ή με τη προσθήκη άλλων δραστηριοτήτων στους καταστατικούς της σκοπούς, αλλά αντιθέτως, καταδεικνύεται κυρίως η ανάγκη της αύξησης του κεφαλαίου της, ως μέσου για την ταμειακή διευκόλυνση της με την εισροή χρήματος, ώστε αυτή να εκπληρώσει τις οικονομικές της υποχρεώσεις και να καλύψει τις λειτουργικές της δαπάνες….»
Έχει η ΑΝ.ΦΛΩ την απαραίτητη πιστοποίηση που της επιτρέπει να εκτελέσει το έργο των μελετών ενεργειακής αναβάθμισης των σχολικών κτιρίων;
Θα έρθει η ώρα που κάθε κατεργάρης θα κάτσει στον πάγκο του, εντός και εκτός Δήμου
Έλλειψη θερμού και επίμονου ενδιαφέροντος για τους συμβασιούχους του Δήμου Φλώρινας.
Πανστρατιά για αλλαγή στο Δήμο Φλώρινας
ΕΚΤΕΝΗ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ
Σας ευχαριστώ για την παρουσία σας και την δημοσιογραφική κάλυψη της συνέντευξης τύπου της δημοτικής παράταξης Ενότητα-Συνεργασία που έχει σκοπό την ενημέρωση των συμπολιτών μας για τα πολλά θέματα και προβλήματα του Δήμου Φλώρινας.
Με την ευκαιρία των εορτών εύχομαι σε όλο τον κόσμο υγεία, δύναμη και πρόοδο. Στα νέα παιδιά που μετά τις γιορτές μπαίνουν στην τελική ευθεία της προετοιμασίας των πανελληνίων εξετάσεων εύχομαι καλή επιτυχία και δικαίωση των αγώνων τους στον στίβο της γνώσης. Και πάνω από όλα εύχομαι η αγάπη και η αλληλεγγύη να κυριαρχήσουν στη νέα χρονιά που έρχεται με την ελπίδα πως ο νέος χρόνος θα σημάνει ένα νέο ξεκίνημα για την πατρίδα μας αλλά και για την ιδιαίτερη πατρίδα μας.
Ευχόμενος για τις γιορτές, θα ξεκινήσω τις δηλώσεις μου με ένα θέμα που άπτεται των ημερών.
Για μία ακόμη χρονιά ο Δήμος Φλώρινας φάνηκε ανέτοιμος να συμβάλλει στη διαμόρφωση του εορταστικού κλίματος. Ο στολισμός είναι φτωχός, ξεπερασμένος και χωρίς φαντασία. Οι εκδηλώσεις σχεδόν ανύπαρκτες. Σαν μην έφταναν αυτά φτάσαμε λίγο πριν τα Χριστούγεννα και ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί αυτές οι ελάχιστες, οι υποτυπώδεις προετοιμασίες. Από τις αρχές Δεκεμβρίου όλες οι πόλεις ήταν έτοιμες για τις γιορτές. Με πλήρη προγράμματα εκδηλώσεων μεταφέρουν στους πολίτες τον εορταστικό παλμό και δημιουργούν συνθήκες τόνωσης των εμπορικών αγορών γιατί όταν η ψυχολογία του κόσμου κινείται θετικά κινούνται θετικά και οι αγορές. Τώρα εάν μου πείτε, ότι αυτά είναι ψιλά γράμματα για τον δήμαρχο, δεν θα έχετε άδικο.
Από που να αρχίσω λοιπόν και που να τελειώσω. Να πω για την πλατεία, για τις γειτονιές, για τις κοινότητες; Θα έπρεπε να μιλάω μόνο γι΄ αυτά και πάλι ο χρόνος δεν θα φτάσει. Θα πω μόνο δύο λόγια για την οδό Παύλου Μελά από την αρχή της ως τον πεζόδρομο για να δώσω το στίγμα για όλο τον Δήμο. Κεντρικός δρόμος της πόλης και όμως….Παρατημένος, αστόλιστος και όχι μόνο. Βυθισμένος στο σκοτάδι αφού ο δημόσιος φωτισμός είναι ελλιπής. Κατεστραμμένη άσφαλτος με λακκούβες παντού. Δεν έφτανε η κρίση, βάζει το χεράκι του και ο Δήμος για να μπει ταφόπλακα σε έναν κεντρικό εμπορικό δρόμο της πόλης.
Ο Δήμαρχος βρίσκεται αλλού και φαντάζομαι ότι θα επιχειρήσει ξανά να μετακυλήσει τις δικές του ευθύνες με την εύκολη δικαιολογία ότι δεν επαρκούν τα χρήματα για έναν αξιοπρεπή στολισμό. Κι όμως είχε πέρσι να πληρώσει 30.000 ευρώ σε εργολάβους, για εργασίες τοποθέτησης και αποξήλωσης του χριστουγεννιάτικου στολισμού. Δικαίως οι πολίτες αναρωτιούνται. Ποιον στολισμό; Ποιος κοροϊδεύει ποιον;
Ας περάσω τώρα και στα υπόλοιπα θέματα που μας απασχολούν. Στην κορωνίδα τοποθετώ το θέμα της τηλεθέρμανσης. Θέλω λοιπόν να απευθύνω μία δημόσια ερώτηση. Υπήρξε ποτέ χρονοδιάγραμμα του έργου ή το χρονοδιάγραμμα ήταν οι δηλώσεις Βοσκόπουλου ότι θα έχουμε τηλεθέρμανση πρώτα το 2013, μετά το 2015, κατόπιν το 2019 με την προϋπόθεση ότι όλα θα πάνε καλά και τελικά ο Θεός να βάλει το χέρι του; Τον άκουσα σε πρόσφατη συνέντευξη του. Τι είπε; Για πολλοστή φορά, μία από τα ίδια. Τεχνική περιγραφή του έργου. Πως θα μεταφερθεί το νερό, που θα γίνει το αντλιοστάσιο, πως θα τοποθετηθούν οι εναλλάκτες. Ωραία. Τόσες φορές που τα ακούσαμε τα εμπεδώσαμε. Το έργο όμως δεν είδαμε ολοκληρωμένο και έτσι όπως πάει δεν βλέπουμε να τελειώνει ούτε το 2019. Αυτό βέβαια δεν εμποδίζει τον Δήμαρχο να κάνει δύο-τρία εγκαίνια ακόμη.
Στην ίδια συνέντευξη είπε και άλλα πολλά. Ότι για την τηλεθέρμανση φταίει η χρηματοδότηση, για την καθαριότητα ακόμα και οι εργάτες της καθαριότητας, για τα αδέσποτα αυτοί που τα είχαν σπίτι τους και τα άφησαν. Αν όλα όμως περνούσαν από τα χέρια μας, δεν θα χρειαζόμασταν Δήμαρχο. Αν ο ίδιος νιώθει έτσι ή αν δεν μπορεί ή αν κουράστηκε ή αν δεν αντέχει την πίεση της δουλειάς, ή αν του πέφτουν βαριά τα καθήκοντα του Δημάρχου, ας σηκωθεί να φύγει. Σε κάθε περίπτωση έχει ημερομηνία λήξης, με καταληκτική, αυτήν των επερχόμενων εκλογών, όταν οι Φλωρινιώτες θα του δώσουν απολυτήριο. Μας είπε επίσης για το νερό και καυχήθηκε ότι μείωσε την τιμή του. Εγώ δεν θα πω τίποτα. Ας ρωτήσει τους δημότες για τους λογαριασμούς που έλαβαν τελευταία.
Μιας και αναφέρθηκα στα αδέσποτα, αυτή η καραμέλα του νομοθετικού κενού έγινε βαρετή. Ας ψάξει λύσεις. Τι κάνουν οι άλλοι Δήμοι δηλαδή; Σήκωσαν τα χέρια ψηλά; Σας δίνω ένα παράδειγμα από τον Δήμο Βόλβης. Συνεργάστηκαν με την ευρωπαϊκή φιλοζωϊκή εταιρεία Vets in Action και εμβολίασαν και περιέθαλψαν 320 σκυλιά και 50 γάτες, συνολικά 370 αδέσποτα ζώα. Εκτός όμως από τις ιατρικές παροχές του προγράμματος, μεγάλο ποσοστό υιοθετήθηκε σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, με τη σύνταξη των σχετικών νόμιμων δηλώσεων. Αυτά όμως συμβαίνουν εκεί που υπάρχουν άνθρωποι ανήσυχοι, με ειλικρινές ενδιαφέρον, που ψάχνουν και τελικά βρίσκουν τρόπους να δίνουν λύσεις. Εμείς αντ΄ αυτού τι κάναμε; Μόνο στην τελευταία εισήγηση στην Οικονομική Επιτροπή βλέπω 5 ανάλογες δαπάνες για τα αδέσποτα, των 14.000 ευρώ η κάθε μία, δηλαδή 70.000 ευρώ σύνολο, το οποίο θα πληρωθεί όχι από κάποιο πρόγραμμα αλλά από τον Προϋπολογισμό του Δήμου. Κατά τα άλλα δεν έχουμε λεφτά, σύμφωνα με τον Δήμαρχο. Μόλις τις προηγούμενες ημέρες ήρθαν προς συζήτηση στην Οικονομική Επιτροπή οι όροι της διακήρυξης για την ανεύρεση χώρου φιλοξενίας. Από το 2010 πέραν εφτά ολόκληρα χρόνια για να ξεκινήσει η διαδικασία ανεύρεσης χώρου. Φανταστείτε τώρα με αυτήν τη Δημοτική αρχή πόσα χρόνια θα περάσουν ακόμα ώσπου τελικά, να βρεθεί ο χώρος, να δημιουργηθούν οι υποδομές και να στεγαστούν τα αδέσποτα ζώα. Έλεος πια.
Το έχουμε πει ως δημοτική παράταξη και δεν θα κουραστούμε να το λέμε πως το νοικοκύρεμα των οικονομικών του Δήμου θα μπορέσει να δώσει λύσεις σε πολλά αδιέξοδα. Οι απευθείας αναθέσεις σε δικηγόρους κόστισαν μέχρι 31 Οκτωβρίου 2017, 250.000 ευρώ στον Δήμο Φλώρινας. Δε θα μπω στη συζήτηση αν είναι Φλωρινιώτες οι δικηγόροι ή ξένοι, όπως δε θα μπω στην κουβέντα αν το τεράστιο αυτό ποσό κατανεμήθηκε ισομερώς σε όλους τους δικηγόρους. Υπάρχουν προτάσεις τις οποίες είχαμε συζητήσει με τον δικηγορικό σύλλογο, τις παρουσιάσαμε στο δημοτικό συμβούλιο, αλλά φωνή βοώντος.
Φωνή βοώντος και για τις αναθέσεις των έργων και υπηρεσιών. Με τις απευθείας αναθέσεις χάνονται οι εκπτώσεις που δίνουν οι εργολάβων και οι επαγγελματίες και οι οποίες αγγίζουν ακόμα και το 60% της αρχικής αξίας των έργων. Τι σημαίνει αυτό; Ότι με τα ίδια λεφτά θα μπορούσε να υλοποιηθεί και ένα δεύτερο πρόγραμμα τεχνικών έργων. Οι απόψεις του επίκουρου καθηγητή του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου κ. Θεόδωρου Κουτρούκη, όπως δημοσιεύτηκαν και στον τοπικό τύπο, μας δικαιώνουν. Τι λέει ο κύριος καθηγητής; Ακούστε: «Οι απευθείας αναθέσεις έργων είναι μια τακτική ανορθολογικής διαχείρισης που, κατά τις Εκθέσεις του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, συνήθως οδηγεί σε διασπάθιση του δημοσίου χρήματος προς όφελος ιδιωτικών συμφερόντων» και συνεχίζει «η μόνο ευελιξία που εξυπηρετούν οι απευθείας αναθέσεις είναι στην διακίνηση του «μαύρου πολιτικού χρήματος» από τα ταμεία των ΟΤΑ προς την τσέπη των τοπικών πολιτικάντηδων και των συνεργαζόμενων εργολάβων. Η μοναδική ταχύτητα που διακρίνουμε αναφέρεται στην αύξηση της περιουσίας των εμπλεκομένων. Όσον αφορά την αποτελεσματικότητα, αυτή σχετίζεται με την εξυπηρέτηση ψηφοθηρικών, ρουσφετολογικών και μικροπολιτικών επιδιώξεων», αλλά και παρακάτω «αν οι απευθείας αναθέσεις καταργηθούν, η εξοικονόμησή πόρων που θα προκύψει θα είναι εντυπωσιακή. Για αυτό όταν ακούτε το επιχείρημα ότι όσοι αντιδρούν στις απευθείας αναθέσεις δεν θέλουν να παραχθεί έργο, απλά χαμογελάστε. Συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Όσοι αντιδρούν σε αυτή την διασπάθιση δημόσιου χρήματος θέλουν με τα ίδια χρήματα να παραχθεί πολλαπλάσιο έργο» και τελειώνει «κάποιοι πιθανότατα κερδίζουν από αυτές και μοιράζονται υπογείως τα μονοπωλιακά κέρδη του εργολάβου. Αν ρίξετε μια ματιά σε εκείνους που συστηματικά τις προωθούν, θα δείτε ότι το όφελος αυτό μάλλον διαθέτει και ονοματεπώνυμο».
Ο δήμαρχος τελευταία μας λέει ότι δεν γίνονται τώρα αυτά, οι νέοι νόμοι αποτρέπουν τις απευθείας αναθέσεις, δίνονται τώρα κλειστές προσφορές, επιλέγονται οι καλύτερες και άλλα τέτοια. Έχω μπροστά μου 4 εισηγήσεις για ισάριθμα έργα. Δε θα πω τα ονόματα των εργολάβων. Νομίζω δεν χρειάζεται, διότι μιλάμε για πρακτικές και διαδικασίες. Οι ίδιοι δύο εργολάβοι δίνουν προσφορές και για τα τέσσερα έργα. Για το πρώτο έργο ο ένας 7.000€ και ο άλλος 6.981€, δηλαδή 19 ολόκληρα ευρώ καλύτερη προσφορά. Για το δεύτερο ο ένας 6.990€ και ο άλλος 6.882€, δηλαδή 8 ολόκληρα ευρώ καλύτερη προσφορά. Για το τρίτο ο ένας 7.100€ και ο άλλος 7.080€, δηλαδή 20 ολόκληρα ευρώ καλύτερη προσφορά. Για το τέταρτο ο ένας 7.150€ και ο άλλος 7.130€, δηλαδή 20 ολόκληρα ευρώ καλύτερη προσφορά. Αυτές τώρα, δεν είναι απευθείας αναθέσεις; Για την ιστορία σύμφωνα με την εισήγηση, δύο έργα πηγαίνουν στον ένα εργολάβο και δύο στον άλλο. Δίκαια πράγματα.
Αλλά δεν είναι μόνο οι απευθείας αναθέσεις όταν αναφερόμαστε στο νοικοκύρεμα των οικονομικών του Δήμου. Στο χθεσινό Δημοτικό Συμβούλιο ήρθαν προς συζήτηση και ψηφίστηκαν από την πλειοψηφία Βοσκόπουλου η ένταξη μελετών στο ΕΑΠ Δυτικής Μακεδονίας, οι οποίες χρηματοδοτούνται από τον τοπικό πόρο της ΔΕΗ με φορείς υλοποίησης την ΑΝ.ΦΛΩ και το ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας. Δεν είναι η πρώτη φορά για την ΑΝ.ΦΛΩ. Μονοπωλιακά σχεδόν φορέας υλοποίησης των έργων του τοπικού πόρου ορίζεται η ΑΝ.ΦΛΩ. Εμείς κάθε φορά τονίζουμε ότι η υλοποίηση των έργων απευθείας από τον Δήμο μέσω διαγωνισμών διασφαλίζει τη διαφάνεια και μειώνει τα κόστη από τα ποσοστά εκπτώσεων που προσφέρουν οι διαγωνιζόμενοι με αποτέλεσμα την εξοικονόμηση πόρων και την υλοποίηση νέων έργων. Μετά από τη συζήτηση που θέμα άνοιξε γύρω από το θέμα, η Περιφέρεια ζήτησε και έλαβε σχετική νομική γνωμοδότηση. Στη γνωμοδότηση που έγινε ευρέως γνωστή αναφέρονται τα εξής:
«κατά την ορθότερη άποψη, οι φορείς υλοποίησης ταυτίζονται, για τους λόγους που αναλυτικώς εκτέθηκαν ανωτέρω, με τους δικαιούχους των κονδυλίων Ο.Τ.Α. Πρόκειται για ερμηνευτική επιλογή, η οποία εναρμονίζεται, κατά την άποψή μας, επαρκέστερα αφενός με τους σκοπούς του νόμου και, αφετέρου, με τις αρχές της διαφάνειας και της ισότιμης μεταχείρισης των οικονομικών φορέων».
Αυτό σημαίνει πως φορείς υλοποίησης μπορούν να είναι μόνο οι δικαιούχοι των κονδυλίων, ο Δήμος Φλώρινας στη συγκεκριμένη περίπτωση και όχι ένας άλλος επιλέξιμος φορέας, όπως η ΑΝ.ΦΛΩ. Εξαιτίας της ασάφειας του Νόμου δημιουργούνται και άλλες ερμηνείες, οι οποίες αν και λιγότερο επαρκείς με τους σκοπούς του Νόμου, ανοίγουν πόρτα και έτσι η ΑΝ.ΦΛΩ είναι αυτή που ως επί το πλείστον επιλέγεται από τον Δήμο ως φορέας υλοποίησης.
Μεγάλος καημός αυτή η ΑΝ.ΦΛΩ. Ακούστε τώρα. Ο δήμος Φλώρινας είχε εκδώσει χρηματικό ένταλμα πληρωμής ποσού 162.000 ευρώ περίπου για συμμετοχή του δήμου στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της ΑΝ.ΦΛΩ. Ο Επίτροπος όμως δεν θεώρησε το ένταλμα, το οποίο φυσικά δεν πληρώθηκε ποτέ. Στο αιτιολογικό του ο Επίτροπος, μεταξύ άλλων, αναφέρει: «Από τη συγκεκριμένη δαπάνη δεν προκύπτει ότι η επίμαχη αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας συνδέεται με τη βελτίωση των παρεχομένων από αυτήν υπηρεσιών ή με τη προσθήκη άλλων δραστηριοτήτων στους καταστατικούς της σκοπούς, αλλά αντιθέτως, καταδεικνύεται κυρίως η ανάγκη της αύξησης του κεφαλαίου της, ως μέσου για την ταμειακή διευκόλυνση της με την εισροή χρήματος, ώστε αυτή να εκπληρώσει τις οικονομικές της υποχρεώσεις και να καλύψει τις λειτουργικές της δαπάνες….»
Και επειδή μιλάμε για τις αρχές της διαφάνειας εύλογο είναι να δημιουργηθεί ζήτημα νόμιμου και ηθικού. Τη νομιμότητα, σίγουρα, δεν θα την κρίνω εγώ και δεν την ορίζω εγώ. Άλλοι είναι αρμόδιοι, ας το πράξουν. Το νόμιμο όμως είναι και ηθικό; Μπορεί ο Νόμος να γίνεται άλλοθι για την υπέρβαση ηθικών φραγμών; Απαντώ. Εξαρτάται από το ηθικό πλαίσιο που ορίζει ο καθένας για τον εαυτό του.
Ανοίγω μία παρένθεση. Για να απαντήσω αν ο Δήμαρχος ενδιαφέρεται διακαώς μόνο για την ΑΝ.ΦΛΩ αναφέρω το εξής: στη χθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου ο Δήμαρχος απουσίαζε κατά τη συζήτηση του κορυφαίου θέματος που αφορούσε την ψήφιση του Προϋπολογισμού. Εμφανίστηκε όμως στο θέμα που σχετίζεται με την ΑΝ.ΦΛΩ. Ο καθένας ας βγάλει τα συμπεράσματα του. Μόνο η προϊσταμένη της ΑΝ.ΦΛΩ, η κ. Ζέτα Ρίζου μπορεί να νιώθει ικανοποιημένη. Εμείς όχι, γιατί οι συνεχείς του απουσίες και η επιλεκτικότητα των παρουσιών του απαξιώνει τον κυρίαρχο αυτοδιοικητικό θεσμό, το δημοτικό συμβούλιο. Κλείνω την παρένθεση και επανέρχομαι με τέσσερα ερωτήματα:
-Θα απεντάξει ο Δήμαρχος τα συγκεκριμένα έργα από ΕΑΠ, όπως το έπραξε η Περιφέρεια σε παρόμοια περίπτωση;
-Από πού προκύπτουν οι συγκεκριμένοι προϋπολογισμοί των 2 έργων, συνολικά του ποσού των 221.000 ευρώ; Υπάρχουν μελέτες, τεχνικές εκθέσεις ή κάποιο επίσημο έγγραφο από τις υπηρεσίες του Δήμου;
-Έχει η ΑΝ.ΦΛΩ την απαραίτητη πιστοποίηση που της επιτρέπει να εκτελέσει το έργο των μελετών ενεργειακής αναβάθμισης των σχολικών κτιρίων;
-Αν δεν έχει, νομιμοποιείται να αναθέσει το έργο σε εξωτερικούς συνεργάτες;
Μόνοι τα λέμε, μόνοι τα ακούμε. Κι ας μου λένε ότι δίνω έμμεσα το επιχείρημα να ισχυρίζονται πως εάν σε όσα έχουμε καταλογίσει «έτρεχε» κάτι, θα υπήρχε παρέμβαση είτε υπηρεσιών, είτε θεσμών, είτε φορέων. Οπότε επειδή δεν υπάρχει παρέμβαση, όλα είναι καλά. Δια της ατόπου απαγωγής δηλαδή, βγήκαν τα συμπεράσματα. Εγώ, δεν θα σταματήσω να επιτελώ στο ακέραιο τον ρόλο μου, που δεν άλλος από τον έλεγχο της Δημοτικής Αρχής και την ανάδειξη των προβλημάτων και θα έρθει η ώρα που κάθε κατεργάρης θα κάτσει στον πάγκο του, εντός και εκτός Δήμου.
Να επανέλθω στη χθεσινή συνεδρίαση. Τον προϋπολογισμό τον καταψηφίσαμε και σας εξηγώ γιατί. Δεν μπορούμε να ψηφίσουμε έναν προϋπολογισμό που ο κύριος πυλώνας του είναι το πρόγραμμα τεχνικών έργων του δήμου. Ένα πρόγραμμα που καταγγείλαμε και απορρίψαμε διότι αποτελείται από μικρά έργα, από συνεχιζόμενα έργα παλιότερων ετών, από απευθείας αναθέσεις και τελικά λείπουν μεγάλα αναπτυξιακά έργα. Επίσης, ο νόμος ορίζει πως την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου ξεκινούν οι διαδικασίες σύνταξης του προϋ/σμού, αποστέλλεται στο παρατηρητήριο οικονομικής αυτοτέλειας των Δήμων για τυχόν παρατηρήσεις και ως το τέλος Σεπτεμβρίου ο προϋ/σμός περνάει Οικονομική Επιτροπή και ακολουθεί το δημοτικό συμβούλιο. Φτάσαμε αισίως στον Δεκέμβριο για να αποδειχθεί για μία ακόμη φορά το πρόβλημα ετοιμότητας του Δήμου, που τρέχει διαρκώς πίσω από τα γεγονότα να προλάβει. Εκτός των άλλων το παρατηρητήριο του Υπουργείου Εσωτερικών με έγγραφο του προς τον δήμο σημειώνει ότι το σχέδιο του προϋ/σμού που αξιολόγησε δεν έχει τηρήσει τις οδηγίες που έχουν δοθεί και δεν είναι ρεαλιστικό, καθώς και ότι οι αναπροσαρμογές στα έσοδα απαιτούν ανάλογες προσαρμογές στα έξοδα, ώστε να μην καθίσταται ελλειμματικός ο προϋ/σμός. Όλα αυτά σημαίνουν ανοργανωσιά και προχειρότητα για μην πω άλλο τίποτα, πιο βαρύ. Επειδή μιλήσαμε για έργα, θα ήθελα να ενημερώσω τους συμπολίτες μου ότι τις διαβαθμιδικές συμβάσεις συνεργασίας με την Περιφέρεια, για έργα που θέλει να εκτελέσει η Περιφέρεια σε χώρο κυριότητας του Δήμου Φλώρινας, υπογράφησαν από τον Δήμαρχο 6 μήνες μετά την παραλαβή τους. Ένα έργο από αυτά αφορούσε ασφαλοστρώσεις στον Δήμο Φλώρινας. Το τονίζω αυτό, γιατί ασφαλτοστρώσεις έχει χρόνια να κάνει ο Δήμαρχος και τώρα που του δόθηκε η ευκαιρία να κάνουν, μάλιστα, άλλοι τη δουλειά του, καθυστέρησε χαρακτηριστικά. Δεν γνωρίζω αλλά τις ασφαλτοστρώσεις φαίνεται «δεν τις πάει» ο άνθρωπος. Στο τέλος θα υποθέσουμε ότι η άσφαλτος του προκαλεί αλλεργία.
Ο ισολογισμός του 2016 του δήμου και τα αποτελέσματα χρήσης έπρεπε ήδη να έχουν συζητηθεί και να έχουν επικυρωθεί από την οικονομική επιτροπή και το δημοτικό συμβούλιο. Ούτε αυτό έγινε. Παρουσιάστηκαν στην οικονομική επιτροπή οι πρόχειρες καταστάσεις και για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια εμφανίζονται ζημίες πάνω από 400.000 ευρώ. Περιμένουμε με έκδηλη ανησυχία πως θα παρουσιαστεί το τελικό σχέδιο. Πριν από αυτό, το μόνο που έχω να πω είναι ότι παιχνίδια δημιουργικής λογιστικής δεν δεχόμαστε και δεν περνούν.
Τελειώνοντας με τα τρέχοντα ζητήματα θα αναφερθώ στους συμβασιούχους του δήμου Φλώρινας. Πέρασαν και περνούν μία περιπέτεια. Βίωσαν και αυτοί την ανοργανωσιά και την προχειρότητα της δημοτικής αρχής αλλά και την έλλειψη ενός θερμού και επίμονου ενδιαφέροντος. Δεν ένιωσαν την σιγουριά παρά μόνο ανασφάλεια. Η απόφαση του Υπουργείου για την κατανομή 8.500 θέσεων εργασίας στους Δήμους της Χώρας προβλέπει 4 θέσεις για τον Δήμο Φλώρινας και 22 για τον Δήμο Αμυνταίου, πολύ απλά γιατί από τον Δήμο Φλώρινας δεν ακολουθήθηκε πιστά η διαδικασία. Στον προϋ/σμό έχουν εγγραφεί για μισθοδοσία μόνο 65.000 ευρώ και αυτά για νέες συμβάσεις. Από την πρώτη στιγμή τονίσαμε λάθη και παραλείψεις και δεν θα πάψουμε ως το τέλος της περιπέτειας αυτών των ανθρώπων να είμαστε πλάι τους και να προσπαθούμε για αίσιο τέλος.
Μετά από την τελευταία μου συνέντευξη στα τοπικά Μ.Μ.Ε. ο δήμαρχος κατέθεσε αγωγή εις βάρος μου για σπίλωση της τιμής και της υπόληψης του. Εγώ ούτε τον εξύβρισα, ούτε τον συκοφάντησα, ούτε τον εξαπάτησα. Άσκησα μόνο πολιτική κριτική. Κάποιες φορές και σε υψηλούς τόνους για να αφυπνίσω την δημοτική αρχή με σκοπό να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στα καθήκοντα της. Αν κάποιοι νομίζουν ότι έτσι θα φιμωθώ ή θα φοβηθώ κάνουν τραγικό λάθος. Ασκώ το έργο μου χωρίς εκπτώσεις και συμβιβασμούς και το ίδιο θα συνεχίσω να κάνω. Εγώ, οι δημοτικοί και τοπικοί σύμβουλοι και οι συνεργάτες μου παλεύουμε για διαφάνεια, ισομεταχείριση, αξιοπρέπεια και ανθρωπιά. Αυτά ξενίζουν σε κάποια αυτιά. Για μας είναι ό λόγος ύπαρξης μας. Συνεχίζουμε πιο δυνατά και πιο αποφασιστικά.
Κλείνοντας θα ήθελα να απευθυνθώ στους συνδημότες και στις συνδημότισσες μας. Σας καλώ σε πανστρατιά για αλλαγή στο Δήμο Φλώρινας. Οι εκατό ψήφοι που μας εμπόδισαν στις τελευταίες εκλογές δεν αποτελούν πια εμπόδιο. Η νίκη θα είναι μεγάλη αλλά δεν φτάνει μόνο αυτό. Χρειαζόμαστε όλες τις υγιείς δυνάμεις, τους νέους και τις νέες του τόπου μας γιατί ο αγώνας για να αλλάξουμε νοοτροπία και να φέρουμε την πραγματική αλλαγή, ύστερα από πολλά χρόνια οπισθοπορείας που βάλτωσαν την πόλη και τα χωριά μας, θα είναι δύσκολος και επίπονος. Απαιτεί γνώση και δεξιότητες. Σας χρειαζόμαστε όλους και όλες. Δεν σταματάμε ως εκεί που μας αρκεί, απλά και μόνο, για να κερδίσουμε. Όσοι μας στηρίξατε αλλά και όσοι δεν μας στηρίξατε και έχετε απογοητευτεί από τη σημερινή δημοτική αρχή, έχετε θέση δίπλα μας. Όλοι μαζί μπορούμε να κάνουμε πολλά και όλοι μαζί θα τα καταφέρουμε.