ΠΡΟΣ: τον Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας, κ. Γεώργιο Κασαπίδη το Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Μακεδονίας
Θέμα: Απόφαση ένταξης του έργου της σήραγγας της Κλεισούρας στο ΕΣΠΑ 20142020
Θέμα: Απόφαση ένταξης του έργου της σήραγγας της Κλεισούρας στο ΕΣΠΑ 20142020
Αξιότιμε κύριε Περιφερειάρχη,
Αξιότιμοι κ.κ. Περιφερειακοί Σύμβουλοι,
Προς μεγάλη μου έκπληξη κι ενώ αναμέναμε από την Περιφερειακή Αρχή τη δημοσίευση ενός συνολικού σχεδίου για την Περιφέρειά μας, πληροφορήθηκα την απόφαση 2014-2020 της κατασκευής της σήραγγας της Κλεισούρας.
Η ένταξη του συγκεκριμένου έργου θα με έβρισκε σύμφωνη κάποια χρόνια πριν. Από (κατά πλειοψηφία) του Περιφερειακού Συμβουλίου για ένταξη στο ΕΣΠΑ τότε όμως έχει αλλάξει τελείως ο συγκοινωνιακός και δη ο οδικός χάρτης της περιοχής. Συνεπώς, η αναγκαιότητά του πρέπει να εξεταστεί εκ νέου, ιδιαίτερα μετά την κατασκευή της Εγνατίας και της καθέτου «Καστοριά – Κρυσταλλοπηγή». Επιπλέον, η σήραγγα της Κλεισούρας είναι ένα έργο καθαρά τοπικού χαρακτήρα, τη στιγμή που, κατά τη γνώμη μου, υπάρχουν έργα εθνικού χαρακτήρα, τα οποία, στο πλαίσιο ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού, θα είχαν προτεραιότητα.
Αναφέρομαι συγκεκριμένα στον κάθετο άξονα «Πτολεμαΐδα – Φλώρινα – Νίκη», το τμήμα Νίκη-Φλώρινα του οποίου είχα την τιμή να εγκαινιάσω ως Γ.Γ. Μεταφορών μαζί με τον έτερο Γ.Γ. του Υπουργείου Υποδομών- Μεταφορών κ. Δέδε. Από το υπολειπόμενο έργο, το τμήμα «Πτολεμαΐδα – Ξινό Νερό» έχει ήδη μελετητική ωριμότητα. Παράλληλα, γνωρίζω ότι η περίπτωση του τμήματος «Ξινό Νερό – Φλώρινα» είναι πιο πολύπλοκη, λόγω του ορυχείου της Βεύης. Εντούτοις, οι τεχνικές λύσεις υπάρχουν και πρέπει να εφαρμοστούν σε ένα τέτοιο έργο, η ολοκλήρωση του οποίου θα έχει πολλαπλά οφέλη τόσο για τη Φλώρινα και τη Δυτική Μακεδονία, κυρίως όμως για τη χώρα, αφού ο κάθετος άξονας αποτελεί τμήμα των Διευρωπαϊκών Δικτύων και συγκεκριμένα ανήκει στον Πανευρωπαϊκό Διάδρομο X.
Η απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου για ένταξη στο ΕΣΠΑ της σήραγγας της Κλεισούρας, ενός ανταγωνιστικού έργου προϋπολογισμού €70 εκ., ουσιαστικά ακυρώνει το έργο του κάθετου άξονα. Επιπλέον, είναι αμφίβολη η τύχη του έργου αυτού όσον αφορά στην ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, αφού είναι γνωστό ότι πρέπει να αποδεικνύεται η σκοπιμότητα των έργων για να λάβουν έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, γεγονός δύσκολο για ένα έργο όπως η σήραγγα της Κλεισούρας που είναι καθαρά τοπικού χαρακτήρα.
Σε κάθε περίπτωση, αν θέλουμε να μιλάμε για ισόρροπη Περιφερειακή ανάπτυξη, πρέπει πλέον να ξεφύγουμε από αποσπασματικές, άναρχες πολιτικές και να περάσουμε σε πολιτικές ολοκληρωμένου σχεδιασμού, με συγκεκριμένο όραμα και στρατηγική. Επίσης, επειδή οι χρηματοδοτικοί πόροι που διατίθενται είναι πεπερασμένοι, πρέπει να αξιοποιηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ειδικότερα στο πλαίσιο της ομαλής και δίκαιης μετάβασης στη μεταλιγνιτική εποχή. Στο πλαίσιο αυτό, οι αποφάσεις για ένταξη έργων που στερούνται οποιασδήποτε στρατηγικής στόχευσης, μας γυρίζουν πίσω σε λογικές πρόχειρων προσεγγίσεων, «χωρίς πυξίδα», οι οποίες έχει αποδειχθεί πως οδηγούν σε ανισότητες, αποκλεισμούς, κατασπατάληση των ήδη περιορισμένων πόρων και καταστροφές στο περιβάλλον.
Για το λόγο αυτό, σας καλώ, στο πλαίσιο της ενδοπεριφερειακής συνεργασίας και σύμπνοιας και με γνώμονα τον κοινό μας στόχο για διατηρήσιμη ανάπτυξη της Περιφέρειάς μας, να στηρίξουμε έργα αξιολογημένα, ώριμα, τα οποία είναι απόρροια ολιστικής και συνεκτικής στρατηγικής, με στόχο την οικοδόμηση μιας δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξης.
Με εκτίμηση,
Η Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Φλώρινας
Αναπλ. Τομεάρχης Μεταφορών
Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα